• Äldre 9 Feb 19:54
    8549 visningar
    46 svar
    46
    8549

    Söker mamma-grupp för 40+are i Stockholm!

    Hej,

    Är 40 och gravid med första barnet; BF i mitten av april. Hade faktiskt tänkt bort möjligheten att bli mamma och börjat vänja mig vid tanken, då jag insåg att jag - chock, lycka, panik!! - faktiskt blivit gravid. 

    Har varit en turbulent tid rent mentalt; det att ställa om - från barnfri som kan satsa på jobb, resor och bara migsjälv och min partner (och faktiskt tycka att jag har ett bra och meningsfullt liv UTAN barn), till familjeliv (där, inbillar jag mig, meningsfullheten liksom bara finns där..).. 

    Inser dock att jag är lite ensam i min situation just nu. De jag umgås mest med idag är tjejer/kvinnor utan barn, singlar eller i relationer, med mycket aktiva liv. Kanske har vi sökt oss till varandra pga av att vi levt våra liv på liknande vis. Sen finns det de "gamla" vännerna, som fick barn för 5-10 år sedan, där vi oundvikligt glidit ifrån varandra - jag inser nu hur lite jag förstått om vad de gått igenom och upplevt... (Jag som tyckt att jag är modig när jag rest på mina resor etc - inser nu att det att få barn är det modigaste man kan göra!!)

    Alltså: känner ett stort behov av att få träffa dig som är i en liknande situation som min. Du som är i ungefär min ålder, som kanske också fokuserat på annat under en längre tid och som nu står inför ngt alldeles nytt...och liksom drabbats av det. 

    Hoppas att du/ni finns!
    V.

  • Svar på tråden Söker mamma-grupp för 40+are i Stockholm!
  • Äldre 13 Feb 01:24
    #1

    Hej!

    Jag är 43 år i Stockholm och väntar mitt första barn. Om allt går väl BF i juni. Jag är förståeligt nog också unik i min bekantskapskrets och söker detsamma som du, andra blivande mammor i samma åldersgrupp, som man känner att man har mer gemensamt med.

    Jag är lite trött nu så detta blir en kort hälsning, återkommer snart. Må så gott så länge. Glad 

  • smultr­onoga
    Äldre 16 Feb 18:30
    #2

    Hej på er! Hör är en till som är 40+ och pg med första barnet BF i oktober. Mår ganska bra förrutom tröttheten, ömma bröst och att jag har svårt att sova nattetid. Just nu är jag extra trött pga feber och ev halsfluuss.. Hur länge tog för er att inse att ni är gravida? Själv har jag gå förbi mensen med 1 v och plussade 1-2 dgr innan. Men samtidigt vart är illamående när kommer det? . Känns inget av det än.

  • Äldre 4 Mar 16:56
    #3

    Blir 42 år nästa månad och plussade i helgen med BF 6 nov! Har inga barn sen tidigare dock ett MF i september förra året. Har ett par vänner i min ålder som nyss fått barn/ska ha i september - har gärna fler. :) Håller tummarna för att detta ska gå vägen.

  • Äldre 13 Mar 19:41
    #4

    Hej, jag är 42 år och var idag på mitt första UL. Är i v 10+1 och har inte haft några "krämpor" alls förutom då kanske lite ömma bröst. Så först idag fick jag se det lilla hjärtat picka :) och allt blev verklighet.
    Allt känns väldigt spännande, har inga barn sedan tidigare och detta var inte direkt planerat heller. Men jag har drömt om barn så länge så jag hoppas av hela mitt hjärta att allt ska gå bra. 


    Jag vill gärna träffa andra i samma situation, dvs gravid och 40+  
    BF 8 oktober.

  • Äldre 13 Mar 23:29
    #5

    Fick tyvärr missfall i fredags, men blir jag gravid snart igen så kommer jag tillbaka. ð???

  • Äldre 15 Mar 19:04
    #6

    Hej,

    Va roligt att få svar - jag har som ni ser inte varit aktiv alls här sedan jag skrev mitt första inlägg. Tiden rusar och nu börjar v 37; det börjar alltså bli dags och jag är både panikslagen och ser fram emot det som komma skall...

    Ibland känns det som om jag gärna "stannar" i graviditeten lite till - den har jag ju lärt känna nu och vet ungefär hur det är - för det som kommer efteråt: att ha och ta hand om ett litet barn; om det vet jag INGET....  Men, man kan ju inte vara gravid för alltid, och det vill jag ju inte heller...

    Vill gärna gärna träffa andra snart blivande förstagångsmammor 40+ så hör gärna av er!

    V. 

  • Äldre 18 Mar 14:14
    #7

    Hoppar gärna in i den här tråden. Jag är 43 (om en vecka) och fick ett positivt besked för 2,5 vecka sedan. Eftersom jag inte alls hade koll på hur långt gången jag kunde vara fick jag idag göra ett vaginalt ul. Dock fick vi avbryta det och istället göra ett vanligt eftersom bebis var för stor =), det visade sig att jag är i v 18 med beräknad förlossning 13 augusti.
    Eftersom jag är ensam i min bekantskapskrets vill jag gärna få kontakt med andra i min situation. Bor i Norra Stockholm

  • Äldre 18 Mar 16:48
    #8

    Häftigt Nican att få reda på det så sent i grav o på så sätt slippa några jobbiga veckors väntan :D

    Jag fyller 40 i maj o har BF 24/11, bor i Danderyd o skulle också gärna ventilera med likasinnade. Dock är detta inte mitt första barn, utan mitt femte.. Japp ni läste rätt :) Så jag kanske inte passar in i just denna tråd..

  • Äldre 18 Mar 16:55
    #9

    Ganska skönt att få veta så sent och slippa de osäkra veckorna men samtidigt lite chockerande =), Det här är mitt andra barn även om det är min första graviditet. Adopterade en kille för 2 år sedan som fyller 6 år i maj. Bor i Upplands Väsby.

  • Äldre 18 Mar 20:06
    #10

    Sitter o lusläser på internet om Nupp/Kub testet.. Jag gjorde det vid förra grav då jag var 33 år o var inte ett dugg orolig. Nu är jag toknervös för resultatet denna gång! Oddsen har ju knappast blivit bättre fr 33 år till 40 :-/ Vet inte om jag törs gå vidare med fostervattenprov/moderkaksprov om vi får dåliga odds på Nupp/Kub.. Hur tänker ni andra?

Svar på tråden Söker mamma-grupp för 40+are i Stockholm!