• Jamku
    Äldre 16 Feb 22:50
    243293 visningar
    4246 svar
    -1 +1
    4246
    243293

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Gert
    Äldre 15 Mar 15:44
    Ingram skrev 2014-03-15 14:53:02 följande:
    Det finns ingen bevisning för att människor som "hatar MP" skulle ha hög utbildning eller vara intelligenta, däremot håller en majoritet av svenska folket inte med MP och det gäller iofs alla partier.
    Iofs finns det ingen bevisning att folk som röstar på MP är intelligenta eller har hög utbildning.
  • Äldre 15 Mar 16:07
    Gert skrev 2014-03-15 15:44:53 följande:
    Iofs finns det ingen bevisning att folk som röstar på MP är intelligenta eller har hög utbildning.
    Jag har ett flertal gånger länkat uppgifter på att MP väljare och företrädare för MP är högre utbildad än de flesta andra partiers.
    Gällande intelligens har jag inte sett någon bevisning, men gällande utbildning finns det ju det och tror du mig inte så finns det enkelt att hitta sådan information på nätet själv.
  • Gert
    Äldre 15 Mar 16:21
    Ingram skrev 2014-03-15 16:07:40 följande:
    Jag har ett flertal gånger länkat uppgifter på att MP väljare och företrädare för MP är högre utbildad än de flesta andra partiers.
    Gällande intelligens har jag inte sett någon bevisning, men gällande utbildning finns det ju det och tror du mig inte så finns det enkelt att hitta sådan information på nätet själv.
    Du har länkat uppgifter ja, men att kalla det för bevisning?
  • effemg­ea
    Äldre 15 Mar 16:21
    Gert skrev 2014-03-15 15:44:53 följande:
    Iofs finns det ingen bevisning att folk som röstar på MP är intelligenta eller har hög utbildning.
    Nu är det ju fullt möjligt att se hur utbildningsnivån påverkar partisympatierna i SCB:s stora partisympatiundersökningar.

    Bland män med endast grundskoleutbilding sympatiserade 15,2 procent med SD medan MP hade stöd av tre procent i gruppen lågutbildade män.

    Motsvarande siffror bland lågutbildade kvinnor var 7,3 procent för SD och 7,8 för MP

    Bland högutbildade män (minst tre års eftergymnasial utbildning) var stödet för SD 3,8 procent och för MP och för MP 13,3 procent.

    Bland högutbildade kvinnor hade SD stöd av 1,0 procent och MP av 16,9 procent.

    Rätt dramatiska skillnader och på goda grunder kan man påstå att  den typiska SD-väljaren är lågutbildad man medan den typiska MP-väljaren är högutbildad man eller kvinna.

    Källa: SCB:s partisympatiunderskning november 2013.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Äldre 15 Mar 16:25
    effemgea skrev 2014-03-15 16:21:59 följande:
    Nu är det ju fullt möjligt att se hur utbildningsnivån påverkar partisympatierna i SCB:s stora partisympatiundersökningar.

    Bland män med endast grundskoleutbilding sympatiserade 15,2 procent med SD medan MP hade stöd av tre procent i gruppen lågutbildade män.

    Motsvarande siffror bland lågutbildade kvinnor var 7,3 procent för SD och 7,8 för MP

    Bland högutbildade män (minst tre års eftergymnasial utbildning) var stödet för SD 3,8 procent och för MP och för MP 13,3 procent.

    Bland högutbildade kvinnor hade SD stöd av 1,0 procent och MP av 16,9 procent.

    Rätt dramatiska skillnader och på goda grunder kan man påstå att  den typiska SD-väljaren är lågutbildad man medan den typiska MP-väljaren är högutbildad man eller kvinna.

    Källa: SCB:s partisympatiunderskning november 2013.
    Men går det att utröna några orsak-verkan-samband ur detta? Eller vilka poänger medför detta?
  • Gert
    Äldre 15 Mar 16:26
    effemgea skrev 2014-03-15 16:21:59 följande:
    Nu är det ju fullt möjligt att se hur utbildningsnivån påverkar partisympatierna i SCB:s stora partisympatiundersökningar.

    Bland män med endast grundskoleutbilding sympatiserade 15,2 procent med SD medan MP hade stöd av tre procent i gruppen lågutbildade män.

    Motsvarande siffror bland lågutbildade kvinnor var 7,3 procent för SD och 7,8 för MP

    Bland högutbildade män (minst tre års eftergymnasial utbildning) var stödet för SD 3,8 procent och för MP och för MP 13,3 procent.

    Bland högutbildade kvinnor hade SD stöd av 1,0 procent och MP av 16,9 procent.

    Rätt dramatiska skillnader och på goda grunder kan man påstå att  den typiska SD-väljaren är lågutbildad man medan den typiska MP-väljaren är högutbildad man eller kvinna.

    Källa: SCB:s partisympatiunderskning november 2013.
    Så nu räknas man som lågutbildad om man har en grundskoleutbildning? Intressant. Vad jag Flumpartiets Jan Björklund åt detta?
  • Äldre 15 Mar 16:37
    Gert skrev 2014-03-15 16:21:14 följande:
    Du har länkat uppgifter ja, men att kalla det för bevisning?
    Ja!
  • Äldre 15 Mar 16:54

    För att mp far med överdrifter och är mycket liberala med sanningen, dessutom så är många av deras förslag orealistiska och kan i vissa fall ställa till med mera skada än nytta.


    *Politiskt korrekt sidfot*
  • effemg­ea
    Äldre 15 Mar 16:58
    kenneth768768 skrev 2014-03-15 16:25:42 följande:
    Men går det att utröna några orsak-verkan-samband ur detta? Eller vilka poänger medför detta?
    Det tror jag inte - då kommer man ner till tolkningar och åsikter av vad som kan vara korrelerat till utbildningsnivå. Som exempelvis läsförståelse, förmåga att föra resonemang som håller ihop eller något som förvånat mig; att så många sverigedemokrater debatterar som om de vore en allvetande berättare med kännedom om andras tankar och känslor.

    Men det är bara min åsikt - inte någon slutsats.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemg­ea
    Äldre 15 Mar 17:06
    Gert skrev 2014-03-15 16:26:20 följande:
    Så nu räknas man som lågutbildad om man har en grundskoleutbildning? Intressant. Vad jag Flumpartiets Jan Björklund åt detta?
    Grundskolan är obligatorisk - så i princip är det den lägsta utbildningsnivån man kan ha om man är född och uppvuxen i Sverige.

    Du kanske bommade att jag skrev endast grundskoleutbildning - även de som har högskoleutbildning har naturligtvis grundskoleutbildning - men genom att SCB anger "endast grundskoleutbildning" så kommer inte dessa med i statistiken.

    Du kan också notera att endast är exkluderat från statistiken över de med minst tre års eftergymnasial utbildning, eftersom  dessa också har grundskola och gymnasium, men där använder man "minst" i stället.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?