• Jamku
    Äldre 16 Feb 22:50
    243231 visningar
    4245 svar
    -1 +1
    4245
    243231

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Gert
    Äldre 15 Mar 17:33
    effemgea skrev 2014-03-15 17:06:01 följande:
    Grundskolan är obligatorisk - så i princip är det den lägsta utbildningsnivån man kan ha om man är född och uppvuxen i Sverige.

    Du kanske bommade att jag skrev endast grundskoleutbildning - även de som har högskoleutbildning har naturligtvis grundskoleutbildning - men genom att SCB anger "endast grundskoleutbildning" så kommer inte dessa med i statistiken.

    Du kan också notera att endast är exkluderat från statistiken över de med minst tre års eftergymnasial utbildning, eftersom  dessa också har grundskola och gymnasium, men där använder man "minst" i stället.
    Jag stör mig på ordet lågutbildad, det har en negativ klang. Speciellt när man har genomfört en grundskoleutbildning. Om man har hoppat av grundskoleutbildningen, då kan man prata om lågutbildad.

    Ett bättre namn är grundutbildad. Speciellt i jämlika Sverige. Men jag antar att det är som det är för att de med högre utbildning ska se ner på dessa nollor som inte fortsatte studera efter gymnasiet.
  • Äldre 15 Mar 18:28
    effemgea skrev 2014-03-15 16:58:34 följande:
    Det tror jag inte - då kommer man ner till tolkningar och åsikter av vad som kan vara korrelerat till utbildningsnivå. Som exempelvis läsförståelse, förmåga att föra resonemang som håller ihop eller något som förvånat mig; att så många sverigedemokrater debatterar som om de vore en allvetande berättare med kännedom om andras tankar och känslor.

    Men det är bara min åsikt - inte någon slutsats.
    Vad bra, då håller jag med dig.
  • Gert
    Äldre 15 Mar 19:21
    Ingram skrev 2014-03-15 16:37:16 följande:
    Ja!
    Det finns tre sorters lögner: lögner, förbannade lögner och statistik. 
  • Äldre 16 Mar 00:47
    Gert skrev 2014-03-15 19:21:07 följande:
    Det finns tre sorters lögner: lögner, förbannade lögner och statistik. 
    Så säg mig, vad är sanning? eller finns det ingen sanning och man får helt enkelt gissa lite själv?
  • Äldre 16 Mar 09:31
    Gert skrev 2014-03-15 19:21:07 följande:
    Det finns tre sorters lögner: lögner, förbannade lögner och statistik. 
    Då kanske vi skall tolka den statistik som SD har som hävdar att vi har massinvandring är en lögn då menar du? Eller det är bara viss statistik som fungerar, när den passar?
    Sällan studsar en termos
  • Äldre 16 Mar 09:33

    På tal om utbildning så är Åsa Romson den förste politikern på 40 år som har en doktorsexamen. 


    Sällan studsar en termos
  • Äldre 16 Mar 09:38
    Gert skrev 2014-03-15 17:33:35 följande:
    Jag stör mig på ordet lågutbildad, det har en negativ klang. Speciellt när man har genomfört en grundskoleutbildning. Om man har hoppat av grundskoleutbildningen, då kan man prata om lågutbildad.

    Ett bättre namn är grundutbildad. Speciellt i jämlika Sverige. Men jag antar att det är som det är för att de med högre utbildning ska se ner på dessa nollor som inte fortsatte studera efter gymnasiet.
    Men vänta lite först så sågar du Björklund för grundskolan i ett inlägg härovan, och nu skriver du att man inte skall hacka på grundskoleutbildningen? Nä man kan inte hitta på nya ord bara för att man inte tycker om de som redan finns. Idag är det ovanligt att ingen studerar efter grundskolan. De som av olika anledningar inte kommer in på gymnasiet går förberedande år.

    Att det har blivit "tvång" att gå gymnasiet är en konsekvens av bla lpo 94 och att vi har haft en del finanskriser på vägen.
    Sällan studsar en termos
  • Gert
    Äldre 16 Mar 11:41
    Hummelnr12 skrev 2014-03-16 09:38:37 följande:
    Men vänta lite först så sågar du Björklund för grundskolan i ett inlägg härovan, och nu skriver du att man inte skall hacka på grundskoleutbildningen? Nä man kan inte hitta på nya ord bara för att man inte tycker om de som redan finns. Idag är det ovanligt att ingen studerar efter grundskolan. De som av olika anledningar inte kommer in på gymnasiet går förberedande år.

    Att det har blivit "tvång" att gå gymnasiet är en konsekvens av bla lpo 94 och att vi har haft en del finanskriser på vägen.
    Flumskolan beror på Flumpartiets Jan Björklund, ja. Det är inte alls ovanligt att ingen studerar efter grundskolan.
  • Äldre 16 Mar 11:51
    Gert skrev 2014-03-16 11:41:58 följande:
    Flumskolan beror på Flumpartiets Jan Björklund, ja. Det är inte alls ovanligt att ingen studerar efter grundskolan.
    Okej vad har du för belägg för det att många inte studerar efter grundskolan?? jaså jag trodde att det var sossarna som stod för flumskolan? 

    Sen skulle jag vilja att du definerar flumskola för mig och hur insatt du är i skolpolitiken.
    Sällan studsar en termos
  • Gert
    Äldre 16 Mar 12:13
    Hummelnr12 skrev 2014-03-16 11:51:34 följande:
    Okej vad har du för belägg för det att många inte studerar efter grundskolan?? jaså jag trodde att det var sossarna som stod för flumskolan? 

    Sen skulle jag vilja att du definerar flumskola för mig och hur insatt du är i skolpolitiken.
    Vad har du för belägg att det är ovanligt att ingen studerar efter grundskolan?

    Flumskolan är sossarnas och Flumpartiets Jan Björklunds fel. Vad mer behöver man veta än Pisarapporten? Sjävklart har ju även jag gått i skolan, då i sosseskolan. Riktigt flummigt var det.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?