• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Andrers
    themia skrev 2014-04-16 22:58:52 följande:
    Miljöpartister är inga dumbommar.
    Som bekant är miljöpartister överrepresenterade bland folk med akademisk utbildning
    Hur kan det då komma sig att miljöpartister kommer med så många konstiga motioner och att de låter kvackare bli politiker.  De kanske är välutbildade men kraven på universiteten är faktiskt väldigt låga. Man behöver inte vara speciellt duktig för att klara av en akademisk utbildning.

    Och hur kan du vara politiker i detta parti utan att känna till deras inre stridigheter. Det förvånar mig faktiskt. 
  • Andrers
    effemgea skrev 2014-04-16 20:08:10 följande:
    Det har jag mycket svårt att tro.

    Folk inom SD-sekten har ofta stora problem att förstå att man inte kan generalisera utifrån enstaka händelser, inte så konstigt förresten, eftersom hela toksektens omvärldsbild är konstruerad av utvalda fragment.

    Tror det var i den här tråden någon sverigedemokrat skulle bevisa för mig att miljöpartister är okunniga och triumferande petade in en bild på en miljöpartist som sa att hon var ointresserad av politik

    Folk som triggas av  och generaliserar utifrån fragment skulle behöva sätta sig på skolbänken igen. Där har verkligen den svenska skolan misslyckats kapitalt.
    Det är alltid samma visa med politiker. Varje händelse bortförklaras som en enstaka. Hur många enstaka händelser behövs det för att en politiker skall erkänna att det förekommer ofta? Det kallas sopa under mattan och förneka.
  • Mentat
    themia skrev 2014-04-16 22:58:52 följande:
    Som bekant är miljöpartister överrepresenterade bland folk med akademisk utbildning
    Det stämmer säkert. Däremot tvivlar jag mycket starkt på att miljöpartister skulle vara överrepresenterade bland folk med teknisk utbildning, apropå kärnkraften och hur man tänker sig att den skall ersättas.

    Det finns många sorters akademisk utbildning.
  • themia
    Gert skrev 2014-04-16 19:16:34 följande:
    Miljöpartiet vill höja skatten med 27,4 miljarder under nästa år. Sug på den!

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Nej, sug inte utan tänk lite i stället, trots att det känns ovant.

    Du reagerar som typisk politisk analfabet.
    Du frågar inte om pengarna behövs, vart pengarna ska gå eller om summan är rimlig eller kanske rent av för låg.

    De tre områdena de 27 miljarderna ska gå till, vården, skolan och klimatkrisen, behöver egentligen betydligt mer, vilket alla inser som varit sjuka eller haft barn i skolan de senaste åren eller läst IPCC:s rapporter.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd
  • themia
    Mentat skrev 2014-04-17 07:57:51 följande:
    Det stämmer säkert. Däremot tvivlar jag mycket starkt på att miljöpartister skulle vara överrepresenterade bland folk med teknisk utbildning, apropå kärnkraften och hur man tänker sig att den skall ersättas.

    Det finns många sorters akademisk utbildning.
    Jag har ingen siffra på det, men vi har flera civilingenjörer i vår lokalavdelning, så nog har vi folk som begriper saken lika bra som "mannen på gatan"
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd
  • themia
    Andrers skrev 2014-04-17 04:10:06 följande:
    Hur kan det då komma sig att miljöpartister kommer med så många konstiga motioner och att de låter kvackare bli politiker.  De kanske är välutbildade men kraven på universiteten är faktiskt väldigt låga. Man behöver inte vara speciellt duktig för att klara av en akademisk utbildning.

    Och hur kan du vara politiker i detta parti utan att känna till deras inre stridigheter. Det förvånar mig faktiskt. 
    Om du tog upp verkliga problem, skulle jag kunna ge ordentliga svar, men du pekar på väldigt konstiga sidospår.

    "Konstiga motioner"
    Vad är det, och vem avgör att de är konstiga? Du?

    "Låter kvackare bli politiker"
    Alla får bli politiker, som vill göra en insats för sitt parti. Vilket yrke man har spelar ingen roll, så länge man inte ägnar sig olagligheter, och homeopati är inte olagligt i Sverige.
    Samma gäller i alla alla partier utom SD som utesluter folk för att dom vågar säga högt vad dom tänker.

    Att kraven på universiteten är för låga håller jag med om. Det är ett problem som bottnar i att kraven i grundskolan och gymnasierna också är för låga.

    Såklart jag känner till "partiets inre stridigheter". Sådana avgörs på kongressen varje år.
    Men ett lokalt bråk i någon lokalavdelning nånstans i landet är ingen "inre stridighet". Det är bara någon medlem som kommit på kant med sin lokala ledning.

    Tror du inte att sånt förekommer i andra partier?
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd
  • effemgea
    Mentat skrev 2014-04-17 07:57:51 följande:
    Det stämmer säkert. Däremot tvivlar jag mycket starkt på att miljöpartister skulle vara överrepresenterade bland folk med teknisk utbildning, apropå kärnkraften och hur man tänker sig att den skall ersättas.

    Det finns många sorters akademisk utbildning.
    Jag är naturvetare och minns mycket väl det förakt vissa naturvetare eller de med teknisk utbildning kunde uttrycka för humanistiska eller samhällsvetenskapliga utbildningar.

    Ett förakt som enligt min uppfattning inte sa något om dessa utbildningar och deras värde - men väldigt mycket om dem som gav uttryck för uppfattningen.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Fagerlund
    themia skrev 2014-04-17 08:13:30 följande:
    Jag har ingen siffra på det, men vi har flera civilingenjörer i vår lokalavdelning, så nog har vi folk som begriper saken lika bra som "mannen på gatan"
    Civilingenjör i vad? Och en utbildning betyder inte kompetens. Verkligen, det är så. Det är en vanlig missuppfattning att folk tror att en viss utbildning ger en viss kompetens.
  • themia
    Fagerlund skrev 2014-04-17 08:36:37 följande:
    Civilingenjör i vad? Och en utbildning betyder inte kompetens. Verkligen, det är så. Det är en vanlig missuppfattning att folk tror att en viss utbildning ger en viss kompetens.
    Ja, du verkar själv vara syn för sägen.

    Duger civilingenjör med energiteknik som specialitet åt herrn?
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd
  • Fagerlund
    themia skrev 2014-04-17 11:19:28 följande:
    Ja, du verkar själv vara syn för sägen.

    Duger civilingenjör med energiteknik som specialitet åt herrn?

    Då litar jag på att du är väl insatt i energi och kraftproduktion. Alltid intressant att diskutera med kunniga människor.


    Hur ser på kärnkraften?

Svar på tråden Varför hatar folk MP?