• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Mentat
    effemgea skrev 2014-04-17 08:33:08 följande:
    Jag är naturvetare och minns mycket väl det förakt vissa naturvetare eller de med teknisk utbildning kunde uttrycka för humanistiska eller samhällsvetenskapliga utbildningar.

    Ett förakt som enligt min uppfattning inte sa något om dessa utbildningar och deras värde - men väldigt mycket om dem som gav uttryck för uppfattningen.
    Det förekommer givetvis, lika väl som det också förekommer vice versa. Om man skall diskutera teknik så hjälper det att ha en del insikter i teknik också och just vad gäller (mp):s energipolitik så tycker jag mig sakna en hel del där. Talet om att ersätta kärnkraften med sol och vind är så uppenbart huvudlöst att det illustrerar tesen.
  • Fagerlund
    Mentat skrev 2014-04-17 12:01:39 följande:
    Det förekommer givetvis, lika väl som det också förekommer vice versa. Om man skall diskutera teknik så hjälper det att ha en del insikter i teknik också och just vad gäller (mp):s energipolitik så tycker jag mig sakna en hel del där. Talet om att ersätta kärnkraften med sol och vind är så uppenbart huvudlöst att det illustrerar tesen.
    Varje debatt med en miljöpartist om energiproduktion visar på att dom helt saknar kunskap.
  • Gert
    themia skrev 2014-04-17 08:09:27 följande:
    Nej, sug inte utan tänk lite i stället, trots att det känns ovant.

    Du reagerar som typisk politisk analfabet.
    Du frågar inte om pengarna behövs, vart pengarna ska gå eller om summan är rimlig eller kanske rent av för låg.

    De tre områdena de 27 miljarderna ska gå till, vården, skolan och klimatkrisen, behöver egentligen betydligt mer, vilket alla inser som varit sjuka eller haft barn i skolan de senaste åren eller läst IPCC:s rapporter.
    Jag vet mycket väl vart de 27 miljarderna ska gå till. Mer invandring så klart.
  • effemgea
    Gert skrev 2014-04-17 12:34:42 följande:
    Jag vet mycket väl vart de 27 miljarderna ska gå till. Mer invandring så klart.
    Mot bakgrund av att du nyligen beräknade att Sverige tog emot 100.000 syrier förra året och att fler är på väg så kan det kanske tyckas så.

    Men MP kanske är lite mer verklighetsnära än så.

    Hur går det med kulramen och dess kalibreringFlört

    www.familjeliv.se/Forum-26-65/m72796120.html
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Mentat skrev 2014-04-17 12:01:39 följande:
    Det förekommer givetvis, lika väl som det också förekommer vice versa. Om man skall diskutera teknik så hjälper det att ha en del insikter i teknik också och just vad gäller (mp):s energipolitik så tycker jag mig sakna en hel del där. Talet om att ersätta kärnkraften med sol och vind är så uppenbart huvudlöst att det illustrerar tesen.
    Njaej, jag har en fot i bägge lägren och tycker nog att humanister och samhällsvetare ofta har en mer ödmjuk inställning till såväl egen som andras kunskaper än vad många naturvetare och tekniker har.

    Dessutom anser jag inte att man behöver vara fysiker för att kunna diskutera och förstå energipolitik, man behöver nog bara vara hyfsat allmänbildad, hyfsat flexibel och hyfsat ödmjuk.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Mentat
    effemgea skrev 2014-04-17 16:32:56 följande:
    Njaej, jag har en fot i bägge lägren och tycker nog att humanister och samhällsvetare ofta har en mer ödmjuk inställning till såväl egen som andras kunskaper än vad många naturvetare och tekniker har.

    Dessutom anser jag inte att man behöver vara fysiker för att kunna diskutera och förstå energipolitik, man behöver nog bara vara hyfsat allmänbildad, hyfsat flexibel och hyfsat ödmjuk.
    Det må vara hänt. Mitt problem med (mp) och deras energipolitik är att de saknar de kvaliteter du räknar upp i sista stycket.
  • themia
    Mentat skrev 2014-04-17 16:42:21 följande:
    Det må vara hänt. Mitt problem med (mp) och deras energipolitik är att de saknar de kvaliteter du räknar upp i sista stycket.
    Jag fick ett tag för mig att du var lite mer seriös än så.

    Men om det är din inställning att alla miljöpartister saknar allmänbildning, flexibilitet och ödmjukhet, är en diskussion i sakfrågan meningslös.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd
  • themia
    Fagerlund skrev 2014-04-17 11:42:09 följande:

    Då litar jag på att du är väl insatt i energi och kraftproduktion. Alltid intressant att diskutera med kunniga människor.


    Hur ser på kärnkraften?


    Hur jag ser på bl.a. kärnkraften har jag redovisat på flera ställen i denna tråd, det är bara att läsa.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd
  • grind

    Grundirritationen mot miljöpartister består i grunden på deras känslostyrdhet. De påstår sig gilla olikheter men är oerhört åsiktsnormativa.

  • Mentat
    themia skrev 2014-04-17 17:11:20 följande:
    Jag fick ett tag för mig att du var lite mer seriös än så.

    Men om det är din inställning att alla miljöpartister saknar allmänbildning, flexibilitet och ödmjukhet, är en diskussion i sakfrågan meningslös.
    Nej, det har jag inte sagt. Deras energipolitik däremot präglas av det. Den håller över huvud taget inte ihop.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?