• Jamku
    Äldre 16 Feb 22:50
    244502 visningar
    4246 svar
    -1 +1
    4246
    244502

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Äldre 27 Aug 14:55
    Tom Araya skrev 2014-08-25 21:14:11 följande:

    Ingen aning, men troligen inte.

    Du kunde heller inte importera en USA-såld bil med katalysator efter 1975 års modell och före 1988 års modell och få den godkänd i Sverige....utan att ta bort katalysatorn...


    Jo jag vet. Köpte en Caprice i slutet av 80-talet där katalysatorn var utbytt mot en rörstump. Så dumt att det inte kan beskrivas med ord.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Äldre 27 Aug 15:19
    Quintus Zebra skrev 2014-08-26 11:36:56 följande:
    Det där är förresten ännu ett jättekonstigt argument. Och ett försök att lägga skulden för våldskonflikter på våldsmotståndare?

    Jättekonstigt!

    Om vi forskar eller inte, påverkar väl inte hur många som dör och lider nu?
    Nej, nej, inte skuld för konflikten (vare sig det är med eller utan våld), men att inte göra vad som krävs för att stoppa våldet mot det folk som angrips.
  • Äldre 27 Aug 15:22
    Quintus Zebra skrev 2014-08-27 07:52:27 följande:
    Tom Araya skrev 2014-08-20 19:11:29 följande:

    Ang Miljöpartiets försvarspolitik...

    Jag tycker att vi startar en Miljöbrigad, bestående av bara obeväpnade miljöpartister i civila kläder, som vi skickar till alla krigshärjade och oroliga länder istället för soldater. De får i uppdrag att på sitt sätt skapa fred och säkerhet på sjyssta villkor.
    Ska vi börja med Afghanistan, Mali, Irak, Syrien och Ukraina...? Drömmer


    Förresten, i viljan att håna folk som inte gillar våld så glömde ni kanske en sak till?

    Att dagens MP-ledning var en aktiv part i att rösta igenom en förlängning av den militära insatsen i Afghanistan?

    Men det är kanske roligare att raljera utifrån stereotyper än utifrån verkligheten?

    Solig
    Ännu märkligare och saknar fullständigt logik i förhållande till den försvarspolitik de säger sig vilja driva....så gör detta att förtroendet för Miljöpartiet ökar? Inte hos mig i alla fall.
  • Äldre 27 Aug 16:25
    Tom Araya skrev 2014-08-27 15:22:47 följande:

    Ännu märkligare och saknar fullständigt logik i förhållande till den försvarspolitik de säger sig vilja driva....så gör detta att förtroendet för Miljöpartiet ökar? Inte hos mig i alla fall.


    För det är obegripligt att inte föra exakt samma utrikespolitik som inrikespolitik?

    Vilket parti gör det?

    Det är obegripligt att anse att det är viss skillnad mellan Afghanistan och Sverige, som haft fred i över 200 år? Och obegripligt att tycka att olika strategier är lämpliga för dessa två länder?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Äldre 27 Aug 16:33
    Tom Araya skrev 2014-08-27 15:19:39 följande:
    Nej, nej, inte skuld för konflikten (vare sig det är med eller utan våld), men att inte göra vad som krävs för att stoppa våldet mot det folk som angrips.
    Om vi forskar eller inte lär inte förhindra att de militära ledarna i världen fortsätter med sina nuvarande strategier i området. Strategier som i historien bara skapat fler problem än de löser.

    Men fördelen är att om vi har forskning så kan vi i alla fall belysa exakt hur dåliga dessa strategier är, och kanske kan hånet av ickevåldet tystna något så vi kunde ha en lite mer sansad och objektiv dialog om konfliktlösning än den våldsfixerade dialog som förs idag. 

    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Äldre 27 Aug 16:34
    Quintus Zebra skrev 2014-08-26 11:27:01 följande:
    1. Vilken fråga?

    2. Icke-vålds strategier är också en realitet. Jag bortser inte från något.

    3. Och du inser inte att det bara är fjanteri? Du inser inte att dt finns skillnader på Sverige och mellanöstern?
    Du inser inte att många fredsaktivister också redan varit på plats?

    4. Du och jag har helt olika mål då, om du anser det vara framgångar.

    5. Och syftet med att jag ska lägga tid på att beskriva hur icke-våldsförsvar fungerar för någon som inte är intresserad, som hellre hånar andra än skaffar belägg för sin egna åsikt, är?

    6. Nej. Och här är exemplen så många att jag inte vet vad jags ska börja.
    Krig och våld eliminerar inte hinder för demokrati. Krig skapar så gott som aldrig bra förutsättningar för demokrati. Krig skapar hat mellan grupperingar. Militära organisationer är per definition inte demokratiska, och därmed är krigiska ledare nästan aldrig demokrater.
    Precis som i de exemplen på "lyckade krig" som du kommit med ovan, så blir följden allt som oftast att "frihetskrigen" slutar med att en ny diktator tillsätts.

    7. Nej. För vinnarna är också i nästan alla fall också maktgalna krigsherrar. Det ligger i sakens natur. Stater som har stora arméer har de sällan av filantropiska skäl, utan de har historiskt sätt velat använda sin arsenal för att gynna de egna målen.

    8. Det är ju därför jag vill ha forskning som tydligt visar hur dåligt våld fungerar. Och som till sist slår hål på myten om den ärorika, ridderliga soldaten. 90% av de som dör i krig är civila!!

    9. Dåtidens kännedom? Stalin hade ju redan försökt invadera t.ex Finland? Trodde man att han tänkte införa demokrati där? Trodde man att han tänkte införa demokrati i öst?
    Dåtidens kännedom? Det var nog allmänt känt att de "goda" Allierade som vann kriget också samtidigt var några av de största förtryckare och mördare som världen någonsin känt till.
    Skillnaden är ju att Nazisterna fälldes för sina brott, för Nazisterna gav ju sig på relativt välbärgade och relativt "vita" människor. De "goda Allierade" däremot har aldrig behövt betala tillbaks det de stal, och inte en person har dömts för de hundratals miljoner "ickeeuropéer" som mördats och förslavats och förtryckts. Istället har de förtryckta fått tacka och buga för sin frihet och fick på nåder låna pengar för att kunna komma i kapp.
    Så ja, det är väldigt positivt att Nazisterna förlorade. Men inte så positivt att Stalin och de Allierade vann.

    Och samtidigt som de "goda i Väst", har blivit bättre på demokrati i sina hemtrakter, så beter de sig fortfarande ofta som kolonialmakter och diktatorer i utrikespolitiken. Så det är ju inte så märkligt att "Anti-väst-extremister" kan få anhängare.

    Ja, Islamiska Staten kan kanske besegras med vapen. Men hatet kommer inte försvinna. Man kan inte mörda bort hat och extremism. DE dödades släktingar och idéer lever kvar. Så hatet kommer ploppa upp igen. Vill man ha en permanent lösning är det fredliga metoder som behövs.

    Jag har aldrig påstått att militärt försvar av civila aldrig behövs.  Däremot tror jag inte att det är en bra strategi för att undvika strider. Och däremot tror jag att det i Sveriges fall finns betydligt bättre sätt. Har man tid på sig att bygga upp ett icke-vålds-försvar så är det att föredra, för som sagt tydliga studier visar att 90% av alla som dör i krig är civila. Vill man skydda civila så är det en värdelös strategi.

    Massor av de frågor du ställer har jag redan svarat på ett par gånger i tråden. Jag har gett dig länkar som stöder det jag påstår. Bland annat till hur man med ickevåld kan försvara sig från attack.
    Du däremot vägrar ge länkar eller exempel på när våld faktiskt skapat demokrati och fred i denna typ av område. Utan du väljer att TRO på våldet, utan speciellt många belägg.
    Och det är kanske ok. Men du kan knappast kräva att alla andra TROR som du.

    Och du kan knappast kalla MP för flumfanatiker för att de vågar ifrågasätta strategier som hela tiden har misslyckats.
    Men det är nog lönlöst.

    Att håna folk som väljer att använda hjärnan framför nävarna är ju en gammal tradition.

    Kanske borde vara något för våra främsta psykologer att forska i? Varför just hatet mot anti-våld och pacifism är så utbrett? Viljan att döda absolut så få som möjligt borde väl vara en rätt omtyckt tanke, även av de som inte håller med om dess effektivitet?
    Vi kanske inte står så långt ifrån varandra som det givit intryck av hittills...eller? Drömmer

    Jag förkastar icke-våldsmetoder som enda metod när våldet redan är ett faktum, inte som komplement till militära aktioner eller som metod att lösa fredlig konflikt.

    Vad det gäller våld som metod så måste du skilja på saker som inte riktigt har med varandra att göra i det sammanhanget. Jag har givit exempel på där militärt våld givit framgång. Målet var att bekämpa en fiende som använder våld. Huruvida de som vinner framgång har demokratisk agenda eller inte, är inte relevant i den diskussionen. Även "onda" krafter kan inledningsvis ha mål som gagnar många/de flesta, likväl som "goda" krafter kan lyckas i delmål och misslyckas i andra mål. Hur läget artar sig efter att nämnda mål nåtts är en annan diskussion och har andra orsaker.

    Om en konflikt eskalerar till våld, är och kan inte vara helt upp till dig, då det krävs minst två parter för att en konflikt ska uppstå.
    Det kommer alltid att finnas gränser för vilka eftergifter man kan acceptera för att få stopp på en konflikt och det är mycket stor risk att den starke utnyttjar motståndarens svaghet i sina krav, vilket ibland kan vara i ett gott syfte, men inte sällan i vad man kan beteckna som "onda" syften.
    Precis som i förhållandet mellan kriminella/kriminalitet å ena sidan och den utsatte medborgaren och rättsapparaten å andra sidan, så kommer varje rånare, inbrottstjuv, bedragare, våldsverkare (om det är planerat) e.t.c. att i varje enskilt fall bedöma om det är värt risken och därmed avstå om risken är för stor. Detsamma gäller i konflikter - är det värt det? Därför vill jag satsa på en hög tröskel för motståndare i konflikt att kliva över. Det ger också mer utrymme för att lösa konflikten innan den eskalerar till våldsanvändning.
    Konflikten Ryssland - Ukraina är ett utmärkt exempel på där den ena parten utnyttjat sin styrka till att kräva stora eftergifter och inte erbjuda några själv, vilket lett till att konflikten eskalerat till våld.

    Pacifism är inte en motsats till att vara beredd att försvara sitt eget eller någon annans land, folk och frihet, med våld om så krävs, vilket det vanligt missförstås som.
    Pacifism är att önska det aldrig behövs och att arbeta förebyggande i den strävan.
    Jag betecknar mig själv som pacifist, även om många andra inte skulle göra det, för jag har helt enkelt gränser för hur mycket andra kan våldföra sig innan jag svarar med samma mynt.

    Jag anser att den övertro på icke-våldsmetoder, som går så långt att förmågan och möjligheten till att besvara våld med våld helt förkastas, inte är annat än en naiv utopi.


  • Äldre 27 Aug 18:41
    Quintus Zebra skrev 2014-08-27 16:25:53 följande:
    För det är obegripligt att inte föra exakt samma utrikespolitik som inrikespolitik
    I just detta fall är det så, ja.
    Dessutom är det ena en förutsättning för det andra.
  • Äldre 27 Aug 18:53

    Men om man vill ha ickevåldsförsvar kan man inte ta det som ett experiment i liten skala och sen utöka om det funkar bra? T.ex "i säffle kommun jobbar polisen från och med nu utan våld och får bara använda ickevåldsprinciper i ett år". Sen är det bara att skala upp om man tyckte det funkade.

  • Äldre 27 Aug 19:15
  • Äldre 27 Aug 19:40

    Vad ni allians och sd troll är tröttsamma... Försöker läsa den där pucko-sidan "rödgrönröra". Hur orkar ni hålla på och hata de enda partier som värnar om jämlikhet, miljö och välfärd?
    Utan ens vettiga argument.
    Men det är klart de flesta av er är väl kanske avlönade av alliansens marknadsföringsbudget.
    Det sorgliga är bara att ni övriga internettroll, som inte är anlitade av alliansens mediabyråer, gått på all nyliberal propagande och som bäst håller på att såga av den gren ni själva sitter på.

    Varken alliansen eller sd kommer någonsin bry sig om vanligt folk, den lilla människan och vad fattiga behöver. De är högerpartier!
    En röst på alliansen eller sd är en röst som bara gynnar överklassen och industrins allra rikaste på bekostnad av allt annat. Vanligt folk och vår miljö.

Svar på tråden Varför hatar folk MP?