• Jamku
    Äldre 16 Feb 22:50
    244541 visningar
    4246 svar
    -1 +1
    4246
    244541

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Äldre 27 Aug 19:46
    boomstar skrev 2014-08-27 19:40:37 följande:

    Vad ni allians och sd troll är tröttsamma... Försöker läsa den där pucko-sidan "rödgrönröra". Hur orkar ni hålla på och hata de enda partier som värnar om jämlikhet, miljö och välfärd?


    Dessa värderingar vore verkligen något att överväga för att lägga sin röst på, om man hittar någon som också har en realistiskt plan att uppnå detta, det anser jag inte MP har.
  • Äldre 27 Aug 20:15
    boomstar skrev 2014-08-27 19:40:37 följande:

    Vad ni allians och sd troll är tröttsamma... Försöker läsa den där pucko-sidan "rödgrönröra". Hur orkar ni hålla på och hata de enda partier som värnar om jämlikhet, miljö och välfärd?
    Utan ens vettiga argument.
    Men det är klart de flesta av er är väl kanske avlönade av alliansens marknadsföringsbudget.
    Det sorgliga är bara att ni övriga internettroll, som inte är anlitade av alliansens mediabyråer, gått på all nyliberal propagande och som bäst håller på att såga av den gren ni själva sitter på.

    Varken alliansen eller sd kommer någonsin bry sig om vanligt folk, den lilla människan och vad fattiga behöver. De är högerpartier!
    En röst på alliansen eller sd är en röst som bara gynnar överklassen och industrins allra rikaste på bekostnad av allt annat. Vanligt folk och vår miljö.


    Så där svart-vitt ser inte folk på politik.

    Klassisk vänster:
    Värna om svaga
    Starkt sjuk- och socialförsäkringssystem
    Stark fackföreningsrörelse med politisk vänsterkoppling
    Mer som drivs av stat, kommun och landsting, på de privata alternativens bekostnad.
    Frikostig invandringspolitik med låga krav.
    Högre skatter.
    Sämre statlig ekonomi
    Hög sekularisering, med undantag för invandrade religioner.

    Klassisk höger:
    Åtstramad invandringspolitik
    Bättre ekenomi
    Lägre skatter
    Försämrat sjuk- och socialförsäkringssystem.
    Tuffare för de svaga i samhället.
    Satsar mer på att motverka kriminalitet.
    Satsar på militärt försvar.
    Satsa mer på arbete, lönsamhet och sysselsättning än sjuk- och socialförsäkringssystem.
    Allt statligt, landstings och kommunalt drivet eller ägt säljs ut eller läggs ut på privat entreprenad.
    Hög sekularisering, med undantag för vissa partier inom alliansen.

    Miljöpolitik hamnar utanför detta, då det knappast kan ses som typiskt för varken höger eller vänster. Båda blocken har satsat ungefär lika mycket/lite på det innan MP kom in i bilden, men på olika sätt.

    Väldigt många människor är väldigt splittrade mellan dessa värderingar och det är därför uppstickare som NYD, SD, MP, FI m.fl. kan/kunde plocka röster.
    Inte blev det bättre av att M i delar av sitt program helt vänt gamla "högervärderingar" ryggen och det är inte i de delar som kan locka över stora skaror väljare från vänstern, snarare så att de tappar till S, MP, C, FP, SD m.fl.
  • Äldre 27 Aug 20:42
    kenneth768768 skrev 2014-08-27 18:53:34 följande:

    Men om man vill ha ickevåldsförsvar kan man inte ta det som ett experiment i liten skala och sen utöka om det funkar bra? T.ex "i säffle kommun jobbar polisen från och med nu utan våld och får bara använda ickevåldsprinciper i ett år". Sen är det bara att skala upp om man tyckte det funkade.


    Det är väl ganska välkänt sedan länge att samhällen verkar bli mindre våldsamma med en mindre våldsam polis...


    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Äldre 27 Aug 21:22
    Quintus Zebra skrev 2014-08-27 20:42:47 följande:
    Det är väl ganska välkänt sedan länge att samhällen verkar bli mindre våldsamma med en mindre våldsam polis...
    Eller också kräver ett mindre våldsamt samhälle en mindre våldsam polis.
  • Äldre 27 Aug 22:42
    Quintus Zebra skrev 2014-08-27 20:42:47 följande:
    Det är väl ganska välkänt sedan länge att samhällen verkar bli mindre våldsamma med en mindre våldsam polis...
    sverker11 skrev 2014-08-27 21:22:11 följande:
    Eller också kräver ett mindre våldsamt samhälle en mindre våldsam polis.
    Det ligger nog något i båda dessa.
    I kulturer präglade av mer våld är också polisen mer våldsam och man använder även sina militära styrkor mot egen befolkning i högre grad.

  • Äldre 27 Aug 22:49
    Quintus Zebra skrev 2014-08-27 20:42:47 följande:
    Det är väl ganska välkänt sedan länge att samhällen verkar bli mindre våldsamma med en mindre våldsam polis...
    Som sagt, jag är inte anti, jag tycker man borde kunna testa i nån kommun.

    Dock finns det andra välkända fall då kriminella tar över stadsdelar, då är det nog inget roligt att bo där och man önskar att man hade nån polis som kunde upprätta status quo:

    http://hd.se/landskrona/2014/07/28/kriminella-far-fritt-spelrum-i/

    I detta fall fanns dock planer av polisledningen att bjuda in de kriminella för samtal, är det sånt som är icke-våldsmetoder? Vad skulle ett sånt samtal kunnat gå ut på?

    Jag kanske verkar sarkastisk, isf är det inte meningen, utan jag är genuint nyfiken på hur man garanterar att kriminella inte kapitaliserar på att det inte går att sätta hårt mot hårt.

  • Äldre 28 Aug 09:02
    sverker11 skrev 2014-08-27 21:22:11 följande:
    Eller också kräver ett mindre våldsamt samhälle en mindre våldsam polis.
    Kanske.

    Men vägen mot mindre kriminalitet verkar aldrig vara hårdare tag från polis och rättsväsende. Utan fredliga metoder verkar funka mycket bättre.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Äldre 28 Aug 09:12
    kenneth768768 skrev 2014-08-27 22:49:33 följande:
    Som sagt, jag är inte anti, jag tycker man borde kunna testa i nån kommun.

    Dock finns det andra välkända fall då kriminella tar över stadsdelar, då är det nog inget roligt att bo där och man önskar att man hade nån polis som kunde upprätta status quo:

    http://hd.se/landskrona/2014/07/28/kriminella-far-fritt-spelrum-i/

    I detta fall fanns dock planer av polisledningen att bjuda in de kriminella för samtal, är det sånt som är icke-våldsmetoder? Vad skulle ett sånt samtal kunnat gå ut på?

    Jag kanske verkar sarkastisk, isf är det inte meningen, utan jag är genuint nyfiken på hur man garanterar att kriminella inte kapitaliserar på att det inte går att sätta hårt mot hårt.
    Tror inget parti förespråkar en helt våldsfri polis. Även om jag för egen del gärna hade velat att teknikutvecklingen på icke-dödliga "verktyg/vapen" gick betydligt snabbare. Hade gärna haft en poliskår helt utan dödliga vapen (om man kunde få fram alternativa verktyg som fungerade lika bra eller bättre i alla aspekter utan själva dödandet) och tror inte att det hade varit jättesvårt. Om viljan fanns.

    Polisens närvaro har enligt de fakta jag sett ofta en positiv inverkan på våldsamma områden, speciellt OM relationen mellan polisen och de boende är god. Och man bygger knappast en god relation genom att bete sig som att man för ett krig mot området.
    Sen handlar det ju främst om att förstå varför folk blir kriminella. Forskning tyder ju på att vi bör satsa på mindre klyftor i samhället, mer tolerans, mindre fördomar och på så sätt mindre utanförskap.
    Polisen kan aldrig bota ett samhälle från brottslighet, de är bara den sista utvägen.

    Med det sagt, så kan man inte jämföra brottsbekämpning med militära insatser. Det är två väldigt skilda saker, även om båda debatterna ofta präglas av en oftas obelagd övertro på våld.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Äldre 28 Aug 09:36
    Tom Araya skrev 2014-08-27 18:41:24 följande:
    I just detta fall är det så, ja.
    Dessutom är det ena en förutsättning för det andra.
    Just konfliktlösning och försvar av ett land är väl en av de saker som skiljer mest från situation till situation? Sverige har lyckats hålla sig utanför krig i över 200 år, men Sveriges strategier hade varken då eller nu funkat för t.ex. Afghanistan.

    Nja, Sverige har ju enligt "förståsigpåare" inte något direkt vasst militärt försvar idag, men vi lyckas ändå delta internationellt. Något jag i och för sig personligen inte gillar, eftersom jag anser att det finns bättre sätt. Det behövs mer neutrala, fredsfokuserande makter i världen också.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Äldre 28 Aug 09:46
    Tom Araya skrev 2014-08-27 16:34:26 följande:
    Vi kanske inte står så långt ifrån varandra som det givit intryck av hittills...eller? Drömmer

    Jag förkastar icke-våldsmetoder som enda metod när våldet redan är ett faktum, inte som komplement till militära aktioner eller som metod att lösa fredlig konflikt.

    Vad det gäller våld som metod så måste du skilja på saker som inte riktigt har med varandra att göra i det sammanhanget. Jag har givit exempel på där militärt våld givit framgång. Målet var att bekämpa en fiende som använder våld. Huruvida de som vinner framgång har demokratisk agenda eller inte, är inte relevant i den diskussionen. Även "onda" krafter kan inledningsvis ha mål som gagnar många/de flesta, likväl som "goda" krafter kan lyckas i delmål och misslyckas i andra mål. Hur läget artar sig efter att nämnda mål nåtts är en annan diskussion och har andra orsaker.

    Om en konflikt eskalerar till våld, är och kan inte vara helt upp till dig, då det krävs minst två parter för att en konflikt ska uppstå.
    Det kommer alltid att finnas gränser för vilka eftergifter man kan acceptera för att få stopp på en konflikt och det är mycket stor risk att den starke utnyttjar motståndarens svaghet i sina krav, vilket ibland kan vara i ett gott syfte, men inte sällan i vad man kan beteckna som "onda" syften.
    Precis som i förhållandet mellan kriminella/kriminalitet å ena sidan och den utsatte medborgaren och rättsapparaten å andra sidan, så kommer varje rånare, inbrottstjuv, bedragare, våldsverkare (om det är planerat) e.t.c. att i varje enskilt fall bedöma om det är värt risken och därmed avstå om risken är för stor. Detsamma gäller i konflikter - är det värt det? Därför vill jag satsa på en hög tröskel för motståndare i konflikt att kliva över. Det ger också mer utrymme för att lösa konflikten innan den eskalerar till våldsanvändning.
    Konflikten Ryssland - Ukraina är ett utmärkt exempel på där den ena parten utnyttjat sin styrka till att kräva stora eftergifter och inte erbjuda några själv, vilket lett till att konflikten eskalerat till våld.

    Pacifism är inte en motsats till att vara beredd att försvara sitt eget eller någon annans land, folk och frihet, med våld om så krävs, vilket det vanligt missförstås som.
    Pacifism är att önska det aldrig behövs och att arbeta förebyggande i den strävan.
    Jag betecknar mig själv som pacifist, även om många andra inte skulle göra det, för jag har helt enkelt gränser för hur mycket andra kan våldföra sig innan jag svarar med samma mynt.

    Jag anser att den övertro på icke-våldsmetoder, som går så långt att förmågan och möjligheten till att besvara våld med våld helt förkastas, inte är annat än en naiv utopi.
    Tror inte heller vi står så långt ifrån varandra som det verkar. Problemet är att du i just i denna fråga verkar ha en mer traditionell och konservativ åsikt, medans min åsikt har mer visionära drag och är väldigt ovanlig och kritiserad internationellt. Och då kan kommunikation till en början halta lite.

    Svarar längre sen. Men måste ifrågasätta en sak först.

    Du hävdar att du är pacifist, men kritiserar MP hårdare än alliansen i militära frågor?

    En pacifist som inte kritiserar idén om att Sverige ska gå med i en krigisk, folkrättsbrytande organisation som Nato, och därmed skulle dra in Sverige i en aldrig sinande ström av våldsamma konflikter? Det låter helt orimligt i mina öron.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
Svar på tråden Varför hatar folk MP?