• Jamku
    Äldre 16 Feb 22:50
    243326 visningar
    4246 svar
    -1 +1
    4246
    243326

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Cal XVI Gustf
    Äldre 16 Apr 22:32
    FDFMGA skrev 2015-04-16 16:42:49 följande:
    Ja, jag har läst artikeln i Expressen.

    Jag har inga problem med att avvakta med att tycka något till jag fått en förklaring...
    Ja, du kunde hålla dig nästan en timme Glad
    FDFMGA skrev 2015-04-16 17:38:12 följande:
    Tydligen är det Säpo och Försvarsmakten som fattat beslutet om hur transporten skulle ske.

    Jag misstänker att det är mot bakgrund av att två svenska ministrar har mördats och att det i efterhand förts fram synpunkter om just säkerheten för dessa.

    På text-tv läser man följande:

    Gustav Fridolin säger till SVT att han inte visste att planet som hämtade honom den 11 december kom från Arlanda:
                                     
    - Hade jag fått veta det hade jag självklart tagit tåget dit i stället för att flyga från Bromma.

    Enligt ministern själv går det alltså utmärkt att åka tåg till Arlanda utan risk för liv och lem. Då borde ju inte Säpo anse att det är alldeles för farligt att åka till hemska Arlanda utan att flyget med nödvändighet måste gå från rosaskimrande Bromma eller hur?

    Det man undrar är då varför inte Gustav Fridolin i egenskap av ny minister kunnat ta tag i frågan om onödiga flygresor med regeringsplanet utan nu i efterhand bara slår ifrån sig med "jag visste inte" och "jag åkte dit jag blev tillsagd".
  • Äldre 16 Apr 22:59
    FDFMGA skrev 2015-04-16 20:02:16 följande:
    Nej, jag menar att det säger så mycket mer om den som använder benämningen är den det syftar på.

    Det är klart att det inte enbart är en extremistisk tradition utan även en del av det fenomen man ibland finner, främst bland barn - att de man tycker om ofta får ett smeknamn medan de man ogillar får ett öknamn.

    Jag tycker det är intressant att öknamnet fått en renässans i och med att så många som deltar i debatten på nätet inte har ett tillräckligt väl utvecklat språk för att kunna förmedla sin avsky utan att använda öknamn.
    Jag har inga som helst problem att argumentera för min sak, men smeknamn (eller öknamn om du hellre föredrar det) adderar humor, ungefär som Ingvar "Dojan" Carlsson.
  • Sensit­iveguy
    Äldre 16 Apr 23:05
    Tom Araya skrev 2015-04-16 22:59:14 följande:

    Jag har inga som helst problem att argumentera för min sak, men smeknamn (eller öknamn om du hellre föredrar det) adderar humor, ungefär som Ingvar "Dojan" Carlsson.


    Det bygger ju en sanning, precis som att tala om Göran Perssons påstådda förkärlek för bearnaisesås.

    "Frigolit" säger väl ändå inte så mycket?
  • Äldre 16 Apr 23:06
    Cal XVI Gustf skrev 2015-04-16 22:32:26 följande:
    Ja, du kunde hålla dig nästan en timme Glad
    FDFMGA skrev 2015-04-16 17:38:12 följande:
    Tydligen är det Säpo och Försvarsmakten som fattat beslutet om hur transporten skulle ske.

    Jag misstänker att det är mot bakgrund av att två svenska ministrar har mördats och att det i efterhand förts fram synpunkter om just säkerheten för dessa.

    På text-tv läser man följande:

    Gustav Fridolin säger till SVT att han inte visste att planet som hämtade honom den 11 december kom från Arlanda:
                                     
    - Hade jag fått veta det hade jag självklart tagit tåget dit i stället för att flyga från Bromma.

    Enligt ministern själv går det alltså utmärkt att åka tåg till Arlanda utan risk för liv och lem. Då borde ju inte Säpo anse att det är alldeles för farligt att åka till hemska Arlanda utan att flyget med nödvändighet måste gå från rosaskimrande Bromma eller hur?

    Det man undrar är då varför inte Gustav Fridolin i egenskap av ny minister kunnat ta tag i frågan om onödiga flygresor med regeringsplanet utan nu i efterhand bara slår ifrån sig med "jag visste inte" och "jag åkte dit jag blev tillsagd".
    Efter att ha läst på lite måste jag faktiskt försvara Herr Frigo...jag menar Fridolin (Flört). Regeringsplanet stod på Bromma och därför skulle Fridolin dit. Dock stod det på underhåll, varpå ett ersättningsplan sätts in, men det stod på Arlanda.
    Man beslutade då att lätta från Arlanda och plocka upp folk på Bromma.
    Detta gjordes utan att Fridolin visste eller kunde påverka det. Man löste helt enkelt ett problem som uppstod p.g.a. underhållsbehov och dålig framförsikt och det är Försvarsmakten som ansvarar för regeringens flygtransporter.
  • Äldre 16 Apr 23:12
    Sensitiveguy skrev 2015-04-16 23:05:36 följande:
    "Frigolit" säger väl ändå inte så mycket?
    Jag tycker det är passande. Stadig, gedigen och stabil som en bit frigolit och han flyter mest med...
    Hans argument har ungefär samma tyngd och man kan inte riktigt ta honom på allvar....som att bli slagen i huvudet av en bit frigolit. Skrapar man på ytan så smular den sönder....{#emotions_dlg.djavulsk}Flört
  • Äldre 16 Apr 23:15
    Tom Araya skrev 2015-04-16 23:06:04 följande:
    Efter att ha läst på lite måste jag faktiskt försvara Herr Frigo...jag menar Fridolin (Flört). Regeringsplanet stod på Bromma och därför skulle Fridolin dit. Dock stod det på underhåll, varpå ett ersättningsplan sätts in, men det stod på Arlanda.
    Man beslutade då att lätta från Arlanda och plocka upp folk på Bromma.
    Detta gjordes utan att Fridolin visste eller kunde påverka det. Man löste helt enkelt ett problem som uppstod p.g.a. underhållsbehov och dålig framförsikt och det är Försvarsmakten som ansvarar för regeringens flygtransporter.
    Lite ironiskt faktiskt, då Fridolin företräder det parti som vill lägga minst på försvar....ja, efter Fi då förstås...
  • Sensit­iveguy
    Äldre 16 Apr 23:25
    Tom Araya skrev 2015-04-16 23:12:00 följande:

    Jag tycker det är passande. Stadig, gedigen och stabil som en bit frigolit och han flyter mest med...

    Hans argument har ungefär samma tyngd och man kan inte riktigt ta honom på allvar....som att bli slagen i huvudet av en bit frigolit. Skrapar man på ytan så smular den sönder....


    Det där är för långsökt och partiskt och inte alls verklighetsbaserat, så att det känns irrelevant.

    Satir möjlighen, men inte klassisk, träffsäker humor.
  • Cal XVI Gustf
    Äldre 16 Apr 23:26

    Användande av öknamn verkar förresten inte vara förbehållet barn och personer av endast en viss politisk uppfattning som det påstås i tråden.

    Ett exempel är förre statsministern som ofta, både av sossar och nationalister, kallas för Ruinfeldt:

    annikahogberg.blogspot.se/2010/09/dodssjuka-tvingas-i-sms-lanefallan-av.html

  • Sensit­iveguy
    Äldre 16 Apr 23:27
    Tom Araya skrev 2015-04-16 23:15:33 följande:

    Lite ironiskt faktiskt, då Fridolin företräder det parti som vill lägga minst på försvar....ja, efter Fi då förstås...


    Själv tycker jag vi helt borde avskaffa (militärt) försvar.
  • Äldre 16 Apr 23:29
    Tom Araya skrev 2015-04-16 22:59:14 följande:
    Jag har inga som helst problem att argumentera för min sak, men smeknamn (eller öknamn om du hellre föredrar det) adderar humor, ungefär som Ingvar "Dojan" Carlsson.
    Skillnaden är att de som anspelade på Ingvar Carlsons skoliknande utseende var hans vänner och anhängare och att han själv gillade smeknamnet.

    Jag har inte sett några miljöpartister köra med Frigolit eller Åsnan Romson, inte såg jag några moderater som kallade Reinfeldt för  Reichführer heller

    Det finns väl iofs gradskillnader även i hathelvetet. Det du kallar smeknamn var betydligt mer obehagligt i Reinfeldtfallet än öknamnen på Romson och Fridolin.

    På sätt och vis är vi ju våra namn, så det förvånar mig inte att vissa tar sig rätten att bestämma vad andra ska kallas.

    Kanske något för den där mannen vars namn jag alltid glömmer - Henrik någonting, han som beskriver SD som ett fascistiskt parti - att ta tag i.

    Namnfascismen inom SD-leden - en kritisk essä, typSolig

    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Varför hatar folk MP?