• Äldre 24 Feb 14:18
    2924 visningar
    11 svar
    11
    2924

    Peppning och tips, tack!!

    Är i v 33 och väntar tvåäggstvillingar i mitten av april. Hittills har jag bara glatt mig åt graviditeten och att vi ska få två nya familjemedlemmar, det är ju helt fantastiskt! Men det känns som att människor runt omkring en gärna vill påpeka vilken jobbig och tuff tid som vi har framför oss och att vi nog inte riktigt har fattat det än då vi är så positivt inställda. Klart att jag är medveten om vilken otrolig omställning det kommer att bli att få två nya små knyten som vänder ens värld upp och ner (vi har en 4-årig dotter redan), men det jag känner att jag behöver är lite verklighetsanknytning från er som redan fått era tvillingar om hur ni upplevt detta?? Hur har det varit för er? Positiva/negativa upplevelser, peppning för oss som väntar på att få våra små, tips att tänka på, vad har funkat för er/inte funkat etc etc! Era life storys som tvillingföräldrar helt enkelt och råd på vägen för oss som går i väntans tider. Skulle jag uppskatta väldans mycket i alla fall! 
  • Svar på tråden Peppning och tips, tack!!
  • Äldre 24 Feb 19:40
    #1

    Våra tvillingar är 5 månader nu. De gurglar av skratt så fort man tittar på dem. (När de är på rätt humör). Ibland när de vaknar ute i vagnen gör de gladljud till varandra. Deras syskon älskar dem, kan knappt lägga ner en eller båda utan att de är där och pussar och busar. Dubbel lycka, helt otroligt. Du skulle se dem när de ligger bredvid varandra i spjälsängen på kvällen, oftast med ansiktena vända mot varandra och sover sött.

    Allt det bra väger upp, men det är klart att det är annorlunda med två, ibland hur jobbigt som helst, för allt kör ju ihop sig samtidigt, men det gör det ju faktiskt i resten av livet också. Det tar någon timme eller två så har ju allt oftast lugnat sig igen. Visst får de mindre tid var än en enling av oss, men samtidigt har de ju alltid sitt tvillingsyskon nära. När de eller resten av familjen är sjuka är det tufft, för då räcker inte händerna till, när alla vill sitta still coh bli gosade och mysta med. Nätterna är ju tuffa ibland, när de är helt i ofas, vi försöker ta varsin, men den som krånglar mest får bara flaska och den andra ammar jag, så just nu tar jag bägge då krångelbarnet vill sova ovanpå mig. Klart att det är jobbigt, men samtidigt, han är så varm och go och luktar så gott och hans syrra med. De fina stunderna kan man leva länge på, men vissa dagar vill jag bara att tiden skall gå, så att de lär sig sitta i alla fall, för än så länge vill de oftast vara med i famnen, vilket är krångligt med en bebis, jättesvårt med två.

    Ibland funderar man på om livet verkligen skall vara såhär, för jag är trött, men det vänder och i det långa hela skulle jag aldrig aldrig aldrig byta bort de små.

  • Äldre 2 Mar 13:14
    #2

    Grattis till tvillinggraviditeten. Du har en underbar tid framför dig! Våra tvillingar är nu 3,5 år, och jag tycker att det har gått jättebra. Ett tips är att vara mycket noga med rutiner. Att du bestämmer när de ska äta och sova. Vi gjorde alltid så att de åt samtidigt och sov samtidigt. Då kan man få tid över till annat. Att vila eller att umgås med storasyskonet. Jag dubbelammade mina - praktiskt och billigt :). På nätterna enkelammade jag, och kunde därmed ligga och sova medan de åt. Rekommenderas varmt, för då var jag ju pigg och utvilad dagen därpå :) Min man behövde inte ta något på nätterna med denna lösning.

    Jag var noga med att inte begränsas av det faktum att de var två. Visst - det blir lite mer att tänka på när man ska ta med två små. När man skulle ned på stan och fika så var jag ju tvungen att enkelamma, och då var jag ju tvungen att börja amma den ena ca 20 minuter innan den andra skulle bli hungrig, men med planering funkade allt hur bra som helst.

    Det är tråkigt med människor i omgivningen som ska vara negativa och påpeka vilket jobb det kommer att bli. Det är en otrolig glädje, och det blir inte jobbigare än man gör det. Såklart är barn olika, och det kan ju hända att man får barn som t ex får kolik. En av våra hade det, så vi turades om att bära honom på kvällarna under koliktiden.

    Du ska se att det kommer att gå bra för er. Fortsätt att glädjas åt graviditeten och de kommande barnen. Lycka till!

  • Äldre 7 Mar 13:39
    #3

    Tack för era inlägg!

    Ja, jag förstår att rutiner är viktigt för att få det att fungera, det var det även då vår dotter var liten så där känns det som att jag ändå har en hel del i ryggmärgen. Jag vill ju försöka dubbelamma (ev. enkelamma en och samtidigt ge flaska åt den andra). Det där med att enkelamma på natten är nog en bra idé, men behöver nog öva lite på tekniken för att liggamma då jag aldrig riktigt lyckades få till det med dottern.

    Ja, nu börjar det närma sig och det känns jätte spännande och väldigt roligt! Hoppas bara på att få slippa kolik. Men försöker att inte tänka så mycket i dom banorna utan skulle det bli så så får man försöka ta tag i det då istället.

    Vad kul att höra om era upplevelser! Någon annan som vill dela med sig?  

  • Rue
    Äldre 13 Mar 22:00
    #4

    Mina är 6v imorgon😄. Skulle ljuga om jag sa att det inte var tufft- våra är hekto synkade och vänder gärna på dygnet men lite tidigt för rutiner än. Ngt som jag tycker är positivt för oss sim familj är att min sambo liksom blev lika involverad och fick ta lika mkt plats med barnen från början vad gäller allt från blöjbyte till matning (amningen funkar inte så ger ersättning). Vi är föräldrar på samma premisser liksom. Ngt jag fortf håller på att lära mig är att sova när barnen sover- då springer jag runt och städar etc och är sen helt slut på kvällen😄. Vi delar på nätterna- jag kör passet 22-02 och sambon 02-06. Det brukar innebära 2 matningar för mig och en för sambon. Vi synkade dom först- ville en ära väckte vi den andre tex. Men jag har märkt att jag föredrar att mata dom en och en- blir för mkt att mata två och gå ihop med rapningar etc utan att en blir vrålförbsnnad över att få vänta😄. Min mamma har möjlighet att komma bort då och då och ta ut dom på promenad- då sover jag! Mina föddes i v 36+5 och har lite omogna magar fortf vilket i kombination med glupskhet ger dom magknip om nätterna😳. Men det går det med- ned vår uppdelning får jag ju som minst sova 4h i sträck!


    ❤️Mamma till tvillingpojkar 140131❤️
  • Äldre 17 Mar 13:59
    #5

    Tack för inlägget, Rue. Förstår att det inte är helt lätt alltid, men verkar ju ändå som att ni har hittat rutiner som passar er! Att sova 4 h i sträck är ju faktiskt guld värt. Jag var precis som du med vår dotter - städade och grejade på då hon sov på dagen och sedan var jag helt slut vid middagstid och kunde nästan somna ståendes.

    Här kommer vi nog att köra såsom vi gjorde med dottern - att jag tar nattpassen och han förmiddagen så får jag sova då istället. Funkade jättebra då tyckte vi, hoppas att det ska funka lika bra den här gången. 

    Nu börjar det närma sig, lite mindre än en månad kvar till BF! Nu börjar jag verkligen längta och känna mig beredd för ankomsten, har hunnit "boa klart" hemma och vilat upp mig efter att ha slutat jobba i v 32. Har packat BB-väskan idag.

    Hur föddes era tvillingar och i vilken vecka? Naturlig förlossning eller kejsarsnitt/igångsättning? Skulle vara intressant att höra lite förlossningsupplevelser! Min första förlossning gick jättebra och jag har bara positiva upplevelser från den, så det ska bli väldigt kul att få jämföra den med den här. Har ju förstått att det är lite annorlunda att föda tvillingar (såklart!).    

  • Äldre 17 Mar 19:45
    #6

    Hej! Mina killar är nu 5 månader. Jag älskar att vara hemma med dem och njuter varje dag. Vi är ute på dagliga långa promenader. Sjunger mycket, busar, läser böcker osv.

    Om jag ska ge ett tips så är det att passa på att göra saker när du kan vad det nu än är du vill ha gjort. Allt tar sådan lång tid med två.

    Den bästa babyprylen är faktiskt amningskudden, inte för att jag har använt den mer än en gång som amningskudde (fick den inte att fungera bra) men jag har haft den som sittplats, liggplats, ryggstöd, långkudde fungerar till allt annat haha.

    Något som jag tror har varit bra för mig och mina killar är att jag har låtit dem styra både dygn och mat själva. Folk omkring mig har ojat sig en del men jag har stenhårt hållit fast vid att killarna bestämmer själva hur mycket mat de vill ha och när de vill sova resp vara vaken. Natt har dock fått vara natt utan pardon.
    Nu har jag inte någon litet större syskon som kräver uppmärksamhet så det har fungerat.
    Som gravid sov jag knappt (karpaltunnelsyndrom) men när killarna kom fick jag äntligen sova.

    De föddes med planerat snitt v37+5.

    Undrar du något är det bara att fråga. Jag svara om jag kan.

  • Äldre 17 Mar 19:50
    #7

    Ursäkta att jag kapar tråden lite. Men ni tvillingmammor/pappor kan ni gå utanför dörren utan att folk stannar er och frågar om barnen? Om det är tvillingar, kön, namn, ålder. För att sedan berätta att de själva är tvilling eller har tvillingar eller någon vän som ska få.
    Jag kan det inte iaf och det börjar bli irriterande. Minst en gång varje dag när jag är ute på promenad/handlar händer detta.

  • Äldre 18 Mar 09:05
    #8

    Vad härligt det låter, Kaffetunnan!! Åh, nu lägtar jag! Tack för tipsen också. Jo, jag har införskaffat en rejäl amningskudde, och den kommer nog att ha många olika funktioner. Saccosäcken tyckte jag var väldigt bra med vår dotter också, så den kommer nog också att komma till stor nytta.

    Ja, jag kommer absolut att mata dem "fritt" och låta dom styra det själv. När det gäller sömnrutiner så vill jag ju såklart till en början se hur deras egen rytm är (nu i magen så har de aldrig varit aktiva under natten), men annars kommer jag nog att försöka styra den lite grann. Med erfarenhet från vår dotter så vet jag att övertrötthet kan vara väldigt bevärligt, så jag körde tidigt med sömnrutiner med henne.

    Hur lång tid tog det mellan att er tv1 kom ut till att er tv2 kom ut??

  • Äldre 18 Mar 09:27
    #9
    Guldlock80 skrev 2014-03-18 09:05:35 följande:
    Vad härligt det låter, Kaffetunnan!! Åh, nu lägtar jag! Tack för tipsen också. Jo, jag har införskaffat en rejäl amningskudde, och den kommer nog att ha många olika funktioner. Saccosäcken tyckte jag var väldigt bra med vår dotter också, så den kommer nog också att komma till stor nytta.

    Ja, jag kommer absolut att mata dem "fritt" och låta dom styra det själv. När det gäller sömnrutiner så vill jag ju såklart till en början se hur deras egen rytm är (nu i magen så har de aldrig varit aktiva under natten), men annars kommer jag nog att försöka styra den lite grann. Med erfarenhet från vår dotter så vet jag att övertrötthet kan vara väldigt bevärligt, så jag körde tidigt med sömnrutiner med henne.

    Hur lång tid tog det mellan att er tv1 kom ut till att er tv2 kom ut??
    två minuter..... fast det var ju planerat ks
  • Äldre 18 Mar 11:30
    #10

    Halloj

    Mina killar är 10 veckor gamla och tänkte höra hur ni andra gjort med att få till sömnen? Jag tror visserligen det är lite tidigt att börja styra upp dem men tar tacksamt emot tips på hur andra gjorde för att synca sömnen?

    Till TS kan jag tillägga att mina killar föddes med planerat snitt vecka 38+1. De var 49 cm resp 50 cm långa och vägde 3155g och 3035 g. Alla var förvånade över att de var så pass stora och välmående. Det skiljer 1 minut emellan dem och de är väldigt olika av sej. Ena killen pigg, vaken, glad och har börjat tjattra och ger svarsleenden. Andra killen är tröttare (hade gulsot från början sen dess har tröttheten hängt med), har problem med magen och är mkt mer allvarlig av sej. 

  • Äldre 19 Mar 09:36
    #11

    Jag skrev om min förlossning här en gång. Blev en sådan förlossning som man inte ens tror finns, utan bara är uppdiktat: www.familjeliv.se/Forum-3-44/m68471383.html 

    Du skojar inte vad folk tittar på de små och frågar allra mest får de faktiskt beröm om hur fina de är och att vi har fått storvinsten. Ibland är det ju lite jobbigt, men samtidigt gör det gamla tanters dag att titta 30 sek på de små, så får jag ju bjuda på det, det är ju som de säger storvinsten.

    Vi har inte lyckats synka våra ett enda dugg, har försökt ibland med långpromenad, men den ena lyckas alltid vakna när den andra somnar. Nu när de börjat äta mat ser jag till att de får lunch och kvällsmat samtidigt, men om en sover kan man ju ge den andra flaska så att den klarar sig tills den andra vaknar. Fast det händer inte så ofta, de har fått för sig att bara sova 15 min åt gången, vilket är lite frustrerande.

Svar på tråden Peppning och tips, tack!!