• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flykting får semester till hemlandet betald av staten - rätt eller fel?
  • Pinot noir

    Jag har inte läst artikeln, gillar inte att behöva klicka på olika länkar.

    Kan man åka till sitt hemland på semester är man knappast flykting, och bör således få sitt svenska uppehållstillstånd indraget och stanna i hemlandet. 

  • jashrinah
    Pinot noir skrev 2014-02-25 22:24:27 följande:
    Jag har inte läst artikeln, gillar inte att behöva klicka på olika länkar.

    Kan man åka till sitt hemland på semester är man knappast flykting, och bör således få sitt svenska uppehållstillstånd indraget och stanna i hemlandet. 
  • FinaTina
    Pinot noir skrev 2014-02-25 22:24:27 följande:
    Jag har inte läst artikeln, gillar inte att behöva klicka på olika länkar.

    Kan man åka till sitt hemland på semester är man knappast flykting, och bör således få sitt svenska uppehållstillstånd indraget och stanna i hemlandet. 
  • Cal XVI Gustf

    Länken funkar inte. Kan du klistra in artikeln?

  • Fagerlund
    Cal XVI Gustf skrev 2014-02-26 00:46:52 följande:
    Länken funkar inte. Kan du klistra in artikeln?
    Länken funkar när jag klickar med min mus. Pröva igen!
  • Hen håle

    Som bekant är det absolut vanligaste skälet att folk söker sig ända till Sverige inte att de flyr, utan för att vi är så tilldragande med våra öppna gränser, fördelaktiga situation för invandrare med anhörigåterförening, ekonomisk försörjning osv (ingen strålande arbetsmarknad märk väl). 

  • Cal XVI Gustf

    Jävla arbetarbladet som inte kan göra en ordentlig sida.

    Nu har jag i alla fall lyckats läsa texten efter mycket om och men.

    Skulle bara upplysa om att domstolen sagt åt kommunen att göra en ordentlig prövning av ärendet och inte som nu slänga ansökan i papperskorgen med motiveringen "det fattar du väl att man inte kan få socialbidrag för att åka utomlands, pucko". Det finns inget beslut på att den här jeppen ska få några pengar. Det kan mycket väl bli avslag när kommunen prövar det sen.

  • effemgea
    Fagerlund skrev 2014-02-25 22:11:49 följande:
    Här är en artikel som beskriver hur en flykting i Sverige får sin semester till hemlandet betald av staten. Hur farligt kan det då vara att bo där? Vad säger du - rätt eller fel? arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.3130361-...
    Cal XVI Gustf skrev 2014-02-26 15:53:14 följande:
    Jävla arbetarbladet som inte kan göra en ordentlig sida.

    Nu har jag i alla fall lyckats läsa texten efter mycket om och men.

    Skulle bara upplysa om att domstolen sagt åt kommunen att göra en ordentlig prövning av ärendet och inte som nu slänga ansökan i papperskorgen med motiveringen "det fattar du väl att man inte kan få socialbidrag för att åka utomlands, pucko". Det finns inget beslut på att den här jeppen ska få några pengar. Det kan mycket väl bli avslag när kommunen prövar det sen.
    Förutom det som påpekas ovan så är det bra att förstå skillnaden mellan kommun och stat. Dessutom verkar det som att personen begärt matpengar under vistelsen utomlands, inget annat.

    Generellt kan man väl anta grava lässvårigheter inte sällan leder till att man helt missförstår enkel dagstidningstext.

    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • mr me

    Om man ansöker om bidrag för att få åka på semester i sitt hemland så måste det anses vitsordat att man inte är flykting och därför inte befinner sig på flykt. Om man tvingats fly från en plats så bör man rimligen försöka hålla sig därifrån, inte åka dit stup i kvarten.

    Det är bara att titta på Arlanda och alla de flygbolag som flyger reguljära rutter till Irak numera. Så mycket för de "flyktingarna". De har givetvis inte några verkliga asylskäl och har heller aldrig haft. De har tagit sig till Sverige för att vi har (hade) ett generöst välfärdssystem och för att de här kan åtnjuta en högre levnadsstandard än i sitt hemland.

Svar på tråden Flykting får semester till hemlandet betald av staten - rätt eller fel?