• Äldre 26 Mar 08:40
    3513 visningar
    16 svar
    16
    3513

    cravings/illaluktande/äcklande tråden för oss gravida

    Alla är vi olika som gravida. Vi känner olika,mår olika och ser olika ut. Vissa får mage tidigt,andra sent. Vissa känner rörelser tidigt,andra sent! MEN dom flesta kan nog hålla med om att man kan vara sugen på något att äta som man innan graviditeten skulle hålla sig borta ifrån (Murbruk,kaffesump?), eller äter sällan. Kanske mår du riktigt illa av din mans "odör"? Eller stekoset från köttfärsen? Du kanske inte ens tål att gå på affären å handla till familjen längre? En titt på Mamma Scans köttbullar å du får kväljningar? Den här tråden är för dig som är gravid,lite konstig just nu,har smak för annorlunda mat eller hatar något du älskade innan? Klaga av dig om hur du mår,skriv vad du har cravings för, berätta om vad du äcklas över. VAD SOM HELST! Och kom ihåg, det här ska vara roligt å är helt normalt. Du kommer att skratta åt det efteråt (förhoppningsvis). Och till sist Grattis alla blivande Mammor (och Pappor).


    Theo 05-10-27
  • Svar på tråden cravings/illaluktande/äcklande tråden för oss gravida
  • Äldre 26 Mar 08:43
    #1
  • Äldre 26 Mar 14:29
    #2

    Kom igen nu!! Jag väntade mig ju en massa svar . Jag kan börja med att bidra. Tidigare i min graviditet så gjorde jag en sallad. För att få den lite matigare så la jag i kalla köttbullar,köpta! Efter det kan jag inte titta på köttbullar,känna lukten av dom eller höra ordet köttbullar på reklam på tvn. Jag kollar åt ett annat håll när jag är på affären m.m . Har två pojkar sedan tidigare å har aldrig varit med om detta med dom. Kylskåpslukt är också något jag är väldigt känslig mot.


    Theo 05-10-27 <3 <3 Johannes10-02-17
  • Äldre 26 Mar 20:45
    #3

    Jag har den senaste halvåret valt bort mycket kött eftersom jag blir äcklad av tanken på att äta det.

    Nu den senaste veckan däremot så är typ korv med bröd det enda som gått ner och idag 1 kebab haha.

  • Äldre 27 Mar 00:39
    #4

    Från v 10 till v 28 kunde jag inte vistas i min lght pga av nån lukt som bara jag kände. Var särbo då, han bodde 5 h bort, så jag bodde hos mina föräldrar. Sen såldes lägenheten lagom till illamåendet började gå över. Gick ner ca 15 kg på kuppen! :))

  • Äldre 27 Mar 23:45
    #5

    Jag var tvungen att lägga buljongtärningarma i en tätt tillsluten påse, annars kunde jag inte öppna kylen när illamåendet var som värst. Och att vistas på universitetet under lunchtid då alla värmer sina matlådor med olika innehåll och lukterna som blandas.... Kommer förmodligen alltid att få lite minikräks av det i framtiden.

  • Äldre 27 Mar 23:53
    #6

    Under de första veckorna klarade jag inte av kylskåpet hemma samt kycklingfilén vi serverar på jobbet. Luktade vidrigt.

    Och det luktade tomtebloss i städskåpet men det tycker jag luktar gott :)


    BF: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb
  • Äldre 27 Mar 23:59
    #7
  • Äldre 28 Mar 11:31
    #8

    Jag har mest doftcravings och tycker badsalt tvål skurmedel samt sköljmedel är de bästa som finns!


    ♥Love och Stoffe och bebis i magen ♥
  • Äldre 2 Apr 02:29
    #9

    Jag har inte heller några speciella cravings, bortsett från att jag vill ha nåt sött & onyttigt varje dag. Tror denna graviditet bidrog i ett sockerberoende tyvärr.

    Men äckliga lukter däremot, uäck!! Jag blir otroligt luktkänslig när det gäller andras andedräkter. Och jag kan sniffa mig till om nån druckit alkohol hur lätt som helst.

  • Äldre 2 May 20:42
    #10

    Som någon annan skrev så, kycklingfilé.. Rå då alltså. Jag tror INGENTING kan förklara hur äckligt jag tycker att det luktar, och så mycket! Dock så har jag fått ett riktigt bra luktsinne nu under graviditeten, tyvärr ingenting jag uppskattar om man säger som så.. :P

  • O Z
    Äldre 6 May 23:04
    #11
    misspethunia skrev 2014-03-27 00:39:02 följande:
    Från v 10 till v 28 kunde jag inte vistas i min lght pga av nån lukt som bara jag kände. Var särbo då, han bodde 5 h bort, så jag bodde hos mina föräldrar. Sen såldes lägenheten lagom till illamåendet började gå över. Gick ner ca 15 kg på kuppen! :))
    Så där hade jag också det under min förra graviditet, nu har vi flyttat så nu känner jag inte den doften, dock klarar jag inte av doften på jobbet och det gjorde jag inte förra gången heller. Det är hemskt att jobba när jag mår illa bara av att vara där.
  • Äldre 16 Jun 17:26
    #12

    Doften av kokta nudlar får mig verkligen att spy rätt ut!! Har inget direkt sug just nu mer än doftcravings. Jag ÄLSKAR gummidoften av foppatofflor... :| (oanvända såklart hehe) Vi var på ica maxi häromdagen, jag och min man. Han höll på att skämmas ihjäl då jag stog och luktade som en tok på foppatofflor och verkligen NJÖT!! ;)

  • Äldre 13 Jul 11:11
    #13
    Mum2014 skrev 2014-06-16 17:26:20 följande:

    Doften av kokta nudlar får mig verkligen att spy rätt ut!! Har inget direkt sug just nu mer än doftcravings. Jag ÄLSKAR gummidoften av foppatofflor... :| (oanvända såklart hehe) Vi var på ica maxi häromdagen, jag och min man. Han höll på att skämmas ihjäl då jag stog och luktade som en tok på foppatofflor och verkligen NJÖT!! ;)


    Haha precis så känner jag också, gravid som inte gravid! 
  • Äldre 18 Jul 15:27
    #14

    När jag var gravid så spydde jag som en gris bara av att känna doften av tacos/köttfärs..och jag var som besatt i äpplen och bravos äpplejuice hetsåt så sambon trodde jag var fullkomligt galen :)

  • Sat 13 Feb 2021 10:54
    #15

    Gud vad roligt att hitta en gammal tråd man skapat själv ????. Det där var 3e barnet. Nu väntar jag mitt fjärde! Har ett väldigt bra luktsinne. Men har ännu inte riktigt något speciellt att avsky. Men är jag t ex sugen på en viss maträtt så kan jag nästan må illa av matlådan av den dagen efter. Det är liksom en gång å sen aldrig mer typ.


    Theo 05-10-27
  • Al88
    Sun 14 Feb 2021 14:31
    #16

    Jag väntar mitt 3:e barn och sedan mitt första barn(2013) när jag fortfarande illa och får lätta kväljningar av Loka med smaker av bakverk..kunde inte se reklamen och bara ngn skämtar om detta nu så låt jag illa..Loka med hallonlakritsdöskallar, någon citronmuffinssmak och smak av chockladboll..bara jag skriver detta så in jag känna smaken och lukten..fy f*n:(..det andra Är laxgryta..mår så extremt illa bara jag hör talas om just laxgryta (vanlig lax i ugn är okej) men just när man slänger ner oxen i gryta mår jag illa...

    Nu har jag stor cravings på vegansk korv från Ica (vego cabanossy) som jag kan äta dagligen eller köttfria köttbullar (vanliga köttbullar och korv äter jag inte sedan jag var typ 10 eftersom jag mår illa av tanken på broskbitar som jag upplever att jag alltid fick i munnen eller inbillande mig det iaf)blev helt salig när jag hittade dessa vegansk alternativ men måste se upp så att jag inte överäter hahah

Svar på tråden cravings/illaluktande/äcklande tråden för oss gravida