• Äldre 3 Apr 08:19
    6503 visningar
    58 svar
    58
    6503

    Har du blivit utsatt för näthat?

    På TV3 så går just nu serien Trolljägarna.
    En serie där nättroll, d.v.s. människor som kränker och trakasserar andra via olika sociala medier, blir konfronterade av Robert Aschberg.
    http://www.tv3play.se/program/trolljagarna

    Har du blivit utsatt för näthat?
    Berätta gärna i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du blivit utsatt för näthat?
  • Äldre 3 Apr 08:39
    #1

    Nja, inte som privatperson men i min nätidentitet som lövet2. Det var en som jagade mig i ett halvår ungefär, och hon var inte klok. Himla tur att jag inte lämnat ut fler privata uppgifter än jag gjort ...

  • Litet My
    Äldre 3 Apr 08:53
    #2

    Nej men jag har några anonyma haters härinne...Givetvis alltid anonyma.

  • Äldre 3 Apr 08:54
    #3

    Jag vet inte om man kan kalla det direkt näthat. Men jag råkade ut för ett gäng (kan ha varit en person bakom flera konton också) som ständigt utsatte mig för påhopp. Och det bara för att jag påpekade hur fel det var att de skrev kränkande kommentarer om en död person och dennes anhöriga.
    Det hela eskalerade i att de hotade både mig och mina barn till livet.
    Jag anmälde dock och den/de fick sina konton nedstängda och blev bannade. Så det lugnade ner sig efter ett tag.


    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Anonym (Xx)
    Äldre 3 Apr 09:10
    #4
    molly50 skrev 2014-04-03 08:54:53 följande:
    Jag vet inte om man kan kalla det direkt näthat. Men jag råkade ut för ett gäng (kan ha varit en person bakom flera konton också) som ständigt utsatte mig för påhopp. Och det bara för att jag påpekade hur fel det var att de skrev kränkande kommentarer om en död person och dennes anhöriga. Det hela eskalerade i att de hotade både mig och mina barn till livet. Jag anmälde dock och den/de fick sina konton nedstängda och blev bannade. Så det lugnade ner sig efter ett tag.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3

    Men varför i hela friden sätter du ut deras personnr i sidfoten då är det enkelt att hitta er irl
  • Äldre 3 Apr 09:18
    #5

    Nej det har jag aldrig varit med om som väl är. Jag brukar dock inte gå på och driva min sak så långt om jag märker att nån bara provocerar.

  • Äldre 3 Apr 09:33
    #6
    Anonym (Xx) skrev 2014-04-03 09:10:37 följande:

    Men varför i hela friden sätter du ut deras personnr i sidfoten då är det enkelt att hitta er irl
    Nu var det flera år sedan detta hände och varken jag eller barnen har blivit hotade mer.
    Jag var långt ifrån den enda som råkade ut för den eller de som gjorde det här.
    Dessutom hände det inte på den här sidan och jag har inte samma användarnamn här som på den sidan.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Anonym (Xx)
    Äldre 3 Apr 10:14
    #7
    molly50 skrev 2014-04-03 09:33:38 följande:
    Nu var det flera år sedan detta hände och varken jag eller barnen har blivit hotade mer. Jag var långt ifrån den enda som råkade ut för den eller de som gjorde det här. Dessutom hände det inte på den här sidan och jag har inte samma användarnamn här som på den sidan.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3

    Frågan kvarstår då du inte svara på varför du anser det rätt att sätta ut dina barns personnr i sidfot
  • Äldre 3 Apr 10:27
    #8

    Definiera vad du anser vara näthat. Idag anses det ju oftast i media att någon är utsatt för näthat fort de får mottaga kritik på nätet. Detta gäller särskilt om det är en kvinna, invandrare eller journalist som får kritiken.

    Det blir ju rätt meningslöst att diskutera näthat om man inte diskuterar runt samma definition.

  • Anonym (Ej näthat­are)
    Äldre 3 Apr 11:22
    #9
    Arcnice skrev 2014-04-03 10:27:47 följande:
    Definiera vad du anser vara näthat. Idag anses det ju oftast i media att någon är utsatt för näthat fort de får mottaga kritik på nätet. Detta gäller särskilt om det är en kvinna, invandrare eller journalist som får kritiken.

    Det blir ju rätt meningslöst att diskutera näthat om man inte diskuterar runt samma definition.
    Visst missbrukas begreppet "näthat". Sekterna på nätet påstår att all kritik mot dem är näthat. Börje Perrat och Torbjörn Sassersson skriver mycket om "näthat" trotts de de tillhör en grupp som näthatar både okända och kända personer.

    De har bland annat  förtalat Mats Reimer och Robert Aschberg.  

    Dessa människor kan liknas vid en knasig sekt och de förstår inte vad de skriver. Detta trots att flera av dem har akademisk utbildning.

    Att påstå att homeopater och folk som tjänar pengar på att "tala med döda" är bluffmakare är inte näthat. Det är inte heller försök att begränsa religionsfriheten.

    Det finns säkert flera som missbrukar ordet näthat på samma sätt. 
  • Äldre 3 Apr 11:27
    #10

    Hur kan man tro att hon ljuger om våldtäkten bara av det skälet att hon lagt upp en bild på negerbollar 12 timmar senare. Jag ser ingen logik i det.

    Det bevisar att personen i fråga är väldigt  dum.  Och att sedan vräka ur sig sådana saker som han gjorde i videon är inte försvarbart ens om han hade rätt.

    Jag är ganska övertygad om att han kommer att fällas. 

Svar på tråden Har du blivit utsatt för näthat?