• Äldre 5 Apr 19:06
    70454 visningar
    25 svar
    25
    70454

    Någon som fått barn vid 44, 45 eller 46 års ålder?

    Hur upplevde ni det? Är rädd att någon ska tro att jag är barnets mormor...

  • Svar på tråden Någon som fått barn vid 44, 45 eller 46 års ålder?
  • Äldre 14 Apr 08:16
    #11
    användarnamnet är upptaget skrev 2014-04-13 20:07:01 följande:
    Hej, Har du nåt tips till mig om hur jag ska tänka kring mina tvivel på om jag ska orka ett barn till. 

    Tänkte du så? Hur orkar du? Jag vill gärna ha barn till och det behövs ett syskon, men är tveksam på riktigt till om jag kan ge allt. Men också rädd att ångra mig när det blivit försent. Dilemma.



    Är du 45 och vill ha ett till barn alltså? Sannolikheten att bli gravid i den åldern är ju väldigt låg. Men klarar din kropp att bli gravid och bära fram ett barn så klarar du nog att ta hand om barnet. Finns ju ännu äldre morsor så varför skulle inte du klara det.
  • Mandelskorpan skrev 2014-04-14 08:16:37 följande:



    Är du 45 och vill ha ett till barn alltså? Sannolikheten att bli gravid i den åldern är ju väldigt låg. Men klarar din kropp att bli gravid och bära fram ett barn så klarar du nog att ta hand om barnet. Finns ju ännu äldre morsor så varför skulle inte du klara det.

    Nej, jag är runt 40:) och ibland jättetrött bara av  vardagskraven i livet
  • sextio­talist
    Äldre 14 Apr 20:12
    #13
    användarnamnet är upptaget skrev 2014-04-14 20:08:42 följande:

    Nej, jag är runt 40:) och ibland jättetrött bara av  vardagskraven i livet
    Redan, visst, ibland är livet tungt, oavsett om man är 30, 40 eller 50.
  • Äldre 21 Sep 22:44
    #14
    +1

    Min farmor födde min pappa vid 45 års ålder. Pappa är 80 år nu, så visst gick det bra!

  • Äldre 6 Oct 19:52
    #15

    Hej
    Jag var 45 när jag fick min dotter, hon är fyra år nu. Ingen i omgivningen har reagerat negativt, ofta brukar folk tro att jag är ca 10 år yngre. Men jag vet ju inte vad dottern kommer tycka när hon blir äldre.

    Jag hade tur och blev gravid spontant och det gick hela vägen. Fick dock havandeskapsförgiftning, vet ej om det berodde på åldern eller om jag ändå har den dispositionen. Dottern har knappt haft en förkylning ens en gång.

    Jag tror att om det är meningen att man ska få ett barn så klarar man av det också. Vardagen är nog tung för alla ibland.

  • Äldre 12 Nov 00:48
    #16

    Jag var 44 med sista barnet och det i sig upplevde jag inte som några problem. Jag har ju alltid sett minst tio år yngre ut än vad jag är.
    Däremot var det jobbigt att ha bråkiga tonåringar med allt vad det innebär samtidigt som man har en bebis att ta hand om.
    Man har helt enkelt inte tid att kolla vad tonåringarna har för sig.

    Och så gjorde äldsta dottern mig till mormor när den lille bara var knappt 2 år och det var inte heller så lyckat när jag själv hade en liten som var sjuk för jämnan.
    Man vill liksom inte komma och smitta ner barnbarnet så honom har jag tyvärr inte träffat så himla mycket än. Det hade definitivt varit annorlunda om jag inte precis själv varit i småbarnsträsket då jag blev mormor.


    5 barnsmamma, 85,90,98,99 och 11
  • Äldre 6 Dec 23:05
    #17

    Var 44 när dottern föddes, hon är drygt 1 nu. Inte ångrat det en sekund, men det blir i alla fall inga fler. Har två vuxna sedan tidigare. Ingen tyckte det var konstigt eller tycker jag ser nog gammal ut att vara mormor/farmor åt henne.  

  • Äldre 9 Jan 15:08
    #18

    Fick min minsta strax innan jag blev 44. Han är 2.5 nu och än har ingen trott att jag är mormor. Däremot var det någon som kallade mig och min äldsta dotter för systrar för några år sedan (hon är 23 år yngre än jag).
    Vi försökte även få till ett syskon men det tog sig aldrig riktigt. Blev ett missfall förra sommaren och sedan dess har det inte blivit något mer och nu har vi lagt ned försöken.

  • Äldre 26 Jan 21:34
    #19

    Vet kvinnor som fått barn vid 45-46 år åldern.Allt hade gått bra.Men visst ser dom där mammorna ut att vara äldre mammor.Det är väldigt sent att få barn då.

  • NicsFl­icka20­14
    Äldre 11 Apr 20:24
    #20

    Jag kommer vara 43,5 när jag får mitt femte barn har aldrig känt mig yngre, starkare eller vackrare än nu :)

  • Äldre 19 May 14:45
    #21
    Lilla fjunet skrev 2014-04-05 20:02:11 följande:

    Är det inte ganska ovanligt att kunna bli gravid vid 46 års ålder??


    Fick mitt 6:e barn då. Så för mig var det inte svårt.
  • Mon 7 Feb 2022 15:57
    #22

    Jag är gravid nu 45år och det känns lite skrämmande tycker både jag och min man, vi vet inte hur vi ska känna eller agera.

    En del av oss tycker att det vore kul att få en liten, men kommer vi att orka?
    Hur kommer livet att bli för oss som familj med en 17åring och 15åring kvar hemma (samt en utflugen 27åring)?

    Vi har många frågor med ingen att prata med så det känns jobbigt.

    Vet inte om vi bara ska vänta och se vad naturen bestämmer sig för, är bara i v. 8+4 så det är absolut inte säkert att det går vägen.

    Tycker dessutom att det känns pinsamt att bli gravid så sent i livet, särskilt då jag alltid tyckt att man ska skaffa barn innan 30 Oskyldig och gillar inte tanken på att höra "-åh kommer mormor och hämtar". Skrikandes

  • Mon 7 Feb 2022 19:07
    #23
    +1

    Jag blev mamma för första gången, precis innan jag fyllde 43. Det är ingen som reagerat negativt, tvärtom. Väldigt många som blivit jätteglada för våran skull ????????

  • Mon 7 Feb 2022 19:09
    #24
    Wonsan skrev 2022-02-07 19:07:18 följande:

    Jag blev mamma för första gången, precis innan jag fyllde 43. Det är ingen som reagerat negativt, tvärtom. Väldigt många som blivit jätteglada för våran skull Glad


  • Tue 3 Oct 2023 05:14
    #25

    Gammal tråd,men kanske jag kan få svar ändå. 


    jag är fyllda 43 och har mött den finaste mannen. Han är 10 år yngre och vi skulle vilja ha ett barn? Han har inga och jag har 4. 


    Dett är 3:e månaden det inte gick. Inte så att vi använder ägglossningstest och sånt för jag blir så knäpp av sånt,men man hoppas bara att det händer ändå. Menyn tvivlar jag då det är tredje gången mensen kommer.  Usch jag är så ledsen 

Svar på tråden Någon som fått barn vid 44, 45 eller 46 års ålder?