• Pumba
    Äldre 11 Feb 09:41
    12816 visningar
    12 svar
    12
    12816

    Tips på barnsäng?

    Dax att köpa första sängen efter spjälsängen. Har kollat lite på IKEA och MIO men inte hittat ngt jag gillar. Bor i Stockholm. Någon som har ngt bra tips?

  • Svar på tråden Tips på barnsäng?
  • Barn nr2
    Äldre 11 Feb 09:57
    #1

    när vår son gick över från spjälsäng valde vi att satsa på en boxermadrass som han kan ha i många år framöver. Vi tycker att en växasäng är onödigt man kan lika gärna köpa en ordentlig säng direkt. Det blir billigare i längden. Vi gick till en riktig sängaffär (sova) och fick hjälp där. Sedan har vi köpt till en sängram.

  • Trinit­y
    Äldre 13 Feb 10:48
    #2

    Vi hoppade över växa-sängen eftersom man omöjligt får plats i den som vuxen om man behöver ligga brevid barnet av någon anledning (eller plats kanske man får, men bekvämligheten är det väl lite värre med...) Vi köpte istället en "vanlig" säng på IKEA och den funkar jättebra.

  • Johnna
    Äldre 13 Feb 19:50
    #3

    Vi gjorde också som Trinity. En stor säng. Från IKEA, med praktiska lådor under att ha leksaker i. Funkat jättebra!

  • Mrs Boysen­berry
    Äldre 14 Feb 12:36
    #4

    Jag måste få fråga hur gamla era barn är när de byter från spjälsäng till vanlig/större? Min tjej fyller 2 i mars och har fortfarande spjälsäng, men vi har precis fått en säng som stått på en kompis föräldrars vind i flera år som vi ska ha fram tills vi flyttar. Just nu bor vi nämligen bara i en tvåa och sängen är knappt större än spjälsängen, så det funkar just nu. Men när vi flyttar till hus i sommar så satsar vi nog också på en "riktig" säng, istället för en växasäng. Det känns mer logiskt eftersom man kan ha den så mycket längre. Och då kan man ligga/sitta bredvid och t ex läsa saga! Perfekt

    En till fråga, är ni inte rädda för att barnen rullar ur sängen? Hur har ni löst det isåfall? Jag har sett stödbrädor i typ nylon/nät/plast som går att fästa på vanliga sängar, men bara i USA... Nån som vet vart de går att hitta i Sverige?

  • Barn nr2
    Äldre 14 Feb 15:47
    #5

    Annagail: Vår son var nästan 2 när han flyttade över i vanlig säng, han klättrade ur spjälsängen därför kunde vi inte ha kvar den. Det vinns stödbräda på IKEA som kan fästas på nästan alla sängramar.

  • Smultr­onet12
    Äldre 14 Feb 15:51
    #6

    Vi hoppade också över växasängen och köpte en fullstor säng (90cm). Han har nu sovit i den i en vecka och han är nu 20 månader. Köpte en resårmadrass på Jysk och en sängram på europa möbler, marcus heter den.

  • Mandy
    Äldre 14 Feb 21:01
    #7

    Vi hoppade oxå över växasängen efter tips från en annan mamma. Vår dotter var 2 år då och trivdes fortfarande i spjälisen men eftersom hon fått en syster som skulle överta den snart så köpte vi en stor säng åt henne. Vi köpte en våningssäng att kunna använda åt de två senare.
    Hon sov så gott i den från start och har nu efter ca. 8 månader ramlat ur 2 ggr! Den är ju så bred och jag brukar lägga henne mot väggen. I början la vi en madrass på golvet. Efter det att hon ramlat ur, några kuddar några nätter. Hon slog sig heller inte så illa så det var ingen fara.
    Har varit bra nu när hon fått för sig att gå upp på natten. Då har man kunnat ligga brevid en stund. och bra vid sagoläsningen, mysigt.

  • Lill Trulsa
    Äldre 15 Feb 09:43
    #8

    Hej!

    MIn dotter fick en barnsäng när hon var 1 år och 9månader för började klättra ur spjälsängen. Vi köpte en säng från Babyproffsen Den kommer från Troll och heter Nicole www.familjeliv.se/Forum-3-168/m7301720.html. Sedan vi köpte den så somnar hon själv och sover hela natten i den så det var ett lyckoköp för oss. Den är inte heller så hög så ifall hon skulle ramla ut så slår hon sig knappt. Samtidigt som gallret uppe skyddar. Jag valde den bara för att hon skulle få större lekyta i sitt rum, och sedan är den väldigt fin,

  • Johnna
    Äldre 15 Feb 18:38
    #9

    Annagail: Vi bytte till vanlig säng när sonen var nästan 2 år. Visst han ramlade ur ett par gånger. Vi hade kuddar längst ut på kanten och en madrass på golvet i början. Nu är han snart 2 ½ och ramlar inte ur längre, men vi har fortfarande en kudde på kanten. Madrassen på golvet har vi tagit bort.

  • helena­sthlm
    Äldre 15 Feb 21:40
    #10

    Vi hoppade också över växasängen, köpte en 90x200 som hon sovit sen hon var 2 år...ja alltså bara två månader snart.Hon har ramlat ur den en gång bara, funkar super bra.

  • Mrs Boysen­berry
    Äldre 16 Feb 22:07
    #11

    Tack Barn nr2 och Johnna!

  • Fille0­4
    Äldre 17 Feb 13:57
    #12

    Vi har tänkt att byta från spjällis till vanlig säng till sommaren. Då är Filip 18 månader.
    Tänkte köpa en madrass 90*200 o lägga på golvet så han inte slår sig om han trillar ur.

    Kanske blir tidigare. Får se.

Svar på tråden Tips på barnsäng?