• Äldre 4 May 12:27
    14461 visningar
    39 svar
    39
    14461

    När får barnen spela våldsamma spel?

    Jag har funderat en del kring nar det ar ok for barn att spela krigsspel? I princip gar det hela ut pa att doda men nu ar ju verkligheten sa att de flesta 10 aringar spelar dessa spel. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden När får barnen spela våldsamma spel?
  • Äldre 4 May 12:40
    #1

    inte riktigt okej vid 10 års ålder, tycker jag med 14/15 tycker ja är helt okej.  men ja det beror väll på mognad och så man ska inte heller glömma att man utvecklas mycket med språket bland annat av engelska online spel.

  • Äldre 4 May 13:21
    #2

    Allt detta snack är överdrivet. Jag, min bror och MÅNGA vänner vi har började spela "våldsspel" när vi var 8-10 år. Vi är inte mer skadade än någon annan. Visst, spelen har utvecklats rejält, det är blodigare och bättre grafik, men ditt/dina barn kommer inte inte bli seriemördare för det. Jag lovar! :) men du känner ju dina barn bäst, så om dem blir rädda är en helt annan sak. Men jag tycker att 10-12 är helt OK. PS, menar inte att låta negativ

  • Äldre 4 May 13:42
    #3

    Vi följer de råd om ålder som följer med spelet. Har barn som är 4, 7, 8, 10 år.

  • Äldre 4 May 15:05
    #4
    JasonDamian skrev 2014-05-04 13:21:24 följande:

    Allt detta snack är överdrivet. Jag, min bror och MÅNGA vänner vi har började spela "våldsspel" när vi var 8-10 år. Vi är inte mer skadade än någon annan. Visst, spelen har utvecklats rejält, det är blodigare och bättre grafik, men ditt/dina barn kommer inte inte bli seriemördare för det. Jag lovar! :) men du känner ju dina barn bäst, så om dem blir rädda är en helt annan sak. Men jag tycker att 10-12 är helt OK. PS, menar inte att låta negativ


    Det ligger något i det. Men världen har förändrats och våra barn växer upp till ett helt annat samhälle där informationsteknologi nått nya höjder. Där självkänslor och självförtroende jämställs med likes. Där våra små får diagnoser tidigare och tidigare, där vi vuxna blir mer och mer frånvarande. Det är en tuff värld därute och vi kan inte hålla koll på allt, inte ta in och bearbeta allt. Jag tror på restriktion för att vara på den säkra sidan.
  • Äldre 5 May 15:47
    #5

    Don efter person. Ett barn elelr en ungdom som är fullständigt normal vad gäller empati, tvångsmässighet och impoulskontroller behöver man inte styra och kontrollera speciellt mycket, men om det finns en potentiell problematik nånstans där inne får man väl styra upp det. Svårare än så är det väl inte. Inte så svårt med normal barn alltså...

  • Äldre 14 Jun 15:28
    #6

    Det står på omslaget till spelet vilken ålder som spelet är lämpligt ifrån, men sen är det lite upp till varje förälder att styra det där, även Kalle Anka och Simpsons är våldsamma !

  • Äldre 14 Jun 15:31
    #7

    Jag skulle rekommendera att man faktiskt (om möjligt) provar spelet först för att se hur spelet är. Oftast kan man se detta väldigt tidigt i spelet om det kommer något våldsamt eller olämpligt för yngre barn.

    Att följa vad andra tycker är aldrig bra då det både kan vara konservativa åsikter och liberala åsikter som drar mer åt ett håll eller det andra så prova själv och bedöm vart du vill sätta gränsen för saker.

    Åldersmarkeringarna på spel är endast en rekommendation men det kan vara en bra utgångspunkt när man själv ska bedöma spelen.

  • Äldre 14 Jun 15:36
    #8

    Genom lite sunt förnuft och diskussioner med sina barn avgör man väl det enkelt?


     


    Att lugnt och sansat delta i spelandet med barnen, upptäcka reaktioner och diskutera det som händer så kan väl barn spela alla spel så länge de har roligt av det?


     


    Läste skitbra krönika om någon som spelade GTA V med sin väldigt unga son, men han gör det med hjälp av pedagogik. Att skrika, gömma och vara rädd för saker har aldrig gett oss något gott. 

  • Äldre 23 Jun 11:09
    #9

    Beror på barnet och hur man har uppfostrat det.


     


    När barnen är mogna till att förstå att ett spel är underhållning och inte har något att göra med verkligheten, anser jag att det är ok de spelar den slags spel.


     


    För några barn kommer den mognad tidigt. För andra väldigt sent. För vissa aldrig :)

  • Äldre 25 Jun 18:14
    #10

    Finns det inte en tendens att alltfler barn får både titta och spela alltmer våld nu?!?

Svar på tråden När får barnen spela våldsamma spel?