• Äldre 13 May 15:23
    52185 visningar
    11 svar
    11
    52185

    Vad kan man äta som har mycket laxerande effekt?

    Okej, det här kanske är en äcklig fråga men jag har varit så förstoppad och trög i magen nu i en hel månad! Enl min bm så är det väldigt vanligt men är så less på detta nu och vill ha tips på sådant man kan äta för att få "rensa" ordentligt en gång för alla. Nu menar jag inte läkemedel typ utan hellre mat, frukt, godis eller sådant. Helst något som verkligen ger en diarré så man får ut det. Eftersom det ska vara ett vanligt problem hos gravida så tänkte jag att det kunde vara en bra ide att fråga här, vad som har hjälpt för andra med samma problem. I vanliga fall så brukar tuggummi hjälpa för mig men inte nu verkar det som. Alla tips mottages tacksamt

  • Svar på tråden Vad kan man äta som har mycket laxerande effekt?
  • Äldre 13 May 15:27
    #1

    Kiwi är jättebra, tar två på morgonen och magen fixade sig.
    Sen finns torkade aprikoser,plommon,torkade katrinplommon,russin fast de kan man få lite ont i magen samtidigt om man äter lite för mycket.
    Drick ordentligt det är väldigt viktigt.

  • Äldre 13 May 15:28
    #2

    Läkerol och många slags halstabletter

  • Äldre 13 May 16:01
    #3

    päron vindruvor katrinplommon russin kiwi.

    absolut inte banan för det stoppar upp ännu mer

  • Barnla­ngtan
    Äldre 13 May 16:18
    #4

    För mig har katrinplommon (en hel påse på 200 g), en-två askar Läkerol eller en påse Vicks blå halstabletter fungerat bra.

    Måste bara nämna att jag fick fördröjd effekt en gång. Tryckte i mig massvis med halstabletter en kväll, ingen effekt mer än gaser. Morgonen därpå så hade jag lite ont i magen, gick ändå till jobbet. Hade just haft överrapportering från nattpersonalen och jag stod och delade morgonens och förmiddagens läkemedel i medicinkoppar när jag plötsligt känner hur magen börjar krampa och jag blir akut bajsnödig! Bara att lämna läkemedelsrummet och springa till toan.

    Inte optimalt att bli risig i magen under arbetstid, men magen tömde sig i alla fall

  • Äldre 13 May 16:20
    #5

    Okej tack så mkt, det ska jag prova! Russin och vindruvor brukar faktiskt kunna göra barnen lite lösa också nu när jag tänker på det banan undviker jag ändå eftersom att man kan gå halsbränna av det och det har jag haft problem med också såhär i slutet. Kiwi är jag allergisk mot dock så det skippar jag nog men det andra är definitivt värt att prova :) gott dessutom :-P

  • Äldre 13 May 17:09
    #6

    Vatten, vatten o åter vatten! Väldigt viktigt att du dricker vatten till det du väljer att äta. 

    För mig hjälper katrinplommon ca 10-15st, några glas vatten, en rask promenad (gärna me höga knän emellanåt) och avsluta me en kopp starkt kaffe. 
    Lycka till! :)

  • Äldre 13 May 17:59
    #7

    Kiwi, jag har ätit typ 4 om dagen :P messmör funkar också för mig....Äter laktulos också, det är ingen medicin utan sockerarter hjälper tarmen att binda mer vatten

  • Äldre 13 May 19:10
    #8

    Ja, jag kanske dricker lite för lite faktiskt... Men måste ju kissa fem minuter efter varje gång... :-S haha. Men mer vatten alltså, promenader, katrinplommon, vindruvor och frukter. HOPPAS att det hjälper, jag är väldigt less på det här nu, och jag är gärna väldigt restriktiv med läkemedel under graviditet så vill helst inta något naturligt. tack så mycket för alla tips! Har mycket att prova nu. Här på Ica har dom ananas för 10kr st, undrar om det kan hjälpa?

  • Äldre 14 May 00:10
    #9

    Jag har ett lite roligt tips, Viktväktarnas lakrits (den i påse) bara äta upp minst halva påsen på någon minut sen tar de inte lång tid innan magen är igång! Gott dessutom haha!

    Katrinplommon kräks jag av, allergisk mot kiwi och att dricka mycket och äta annan frukt kan va lätt att glömma på daglig basis, då är de bra med Viktväktarnas lakrits som back-up :)

  • Äldre 14 May 00:16
    #10

    Om du är så förstoppad så borde du köpa detta och pröva!

    www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

    Man kan få tarmvred om man nu inte kan gå på toaletten!

  • Äldre 14 May 10:29
    #11

    Äppelcidervinäger! Bra mot en massa annat också.

    http://www.äppelcidervinäger.se/huskurer/

    Förstoppning
    När vi blir äldre så minskar kroppen sin produktion av magsyror och enzymer, det kan göra att man oftare drabbas av förstoppning. Det kan även hända om man går på en lågfiberdiet. Genom att äta mer frukt och grönt och dricka en daglig blandning av äppelcidervinäger och vatten (2-3 tsk vinäger till 8dl vatten) så kan man snabbt få igång magen till normal drift igen.

Svar på tråden Vad kan man äta som har mycket laxerande effekt?