• Anonym (gift)
    Äldre 16 May 14:24
    6272 visningar
    7 svar
    7
    6272

    Får man vara skriven på olika adresser som gifta?

    Vet någon?

  • Svar på tråden Får man vara skriven på olika adresser som gifta?
  • Sticka
    Äldre 16 May 14:33
    #1

    Ja, varför skulle man inte kunna vara det? Man ska ju vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila och om den ena veckopendlar i arbetet så kan man gott vara skriven på olika adresser. Det finns inte lag som säger att man måste bo ihop bara för att man är gift. 
    Äldre människor där den ene måste in på boende och den andre bor kvar hemma blir ju också skrivna på olika adresser

  • Anonym (M)
    Äldre 16 May 14:34
    #2

    Ja, finns inget tvång att bo ihop även om man är gifta. Man kan bo i olika världsdelar om det är så man vill ha det.

  • Äldre 16 May 14:44
    #3
    Anonym (gift) skrev 2014-05-16 14:24:26 följande:
    Vet någon?

    Ja, men ger det er mer bidrag så var berdd på att det kan ifrågasättas rejält.
  • Anonym (jobba­iställ­et)
    Äldre 16 May 14:48
    #4

    Luktar bidragsfusk?

  • Anonym (s)
    Äldre 16 May 15:01
    #5

    Det behöver inte alls vara fråga om bidragsfusk. Min make och jag är skrivna på olika adresser. Orsaken är att vi har hus i en stad och lägenhet i Stockholm. Flera bostadsrättsföreningar kräver idag att man ska vara permanent skriven på adressen för att bli godkänd.

    Min make är skriven i huset  och jag är skriven på lägenheten. Inga bidrag finns hos någon av oss. 

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 16 May 16:57
    #6
    Kjell2 skrev 2014-05-16 14:44:24 följande:

    Ja, men ger det er mer bidrag så var berdd på att det kan ifrågasättas rejält.
    Man kan i te få bidrag som gifta för att man har flera fastigheter/lgh. Som gifta är man försörjningsskyldiga gentemot varandra oavsett man bor ihop eller inte.
  • Anonym (ja!)
    Äldre 16 May 19:26
    #7

    Absolut!


    Det är precis vad mina föräldrar ska göra, flytta till olika lägenheter och det är minsann INTE för något bidragsfusk eller liknande.
    De klarar inte av att bo ihop, min pappa är sjuk sedan drygt 20 år i en jobbig sjukdom vilket tär på deras förhållande, mamma känner sig mest som en hemtjänst kvinna och måste hålla reda på allt. Hon orkar inte längre så nu sa de flytta isär men vara srbo, inte skiljas eftersom de älskar varandra trots allt.

    Men för att få livet att fungera utan att tära på varandra för mycket gör de så. Absolut det bästa beslut de tagit!

Svar på tråden Får man vara skriven på olika adresser som gifta?