• Anonym (kränkt)

    Hur hantera översittare?

    Jag har en kollega som är en riktig översittare. Jag vet inte alls hur jag ska hantera henne, utan blir oftast bara irriterad och sur. Det hjälper inte i det långa loppet då det är JAG som uppfattas som att jag har svårt att samarbeta.

    Hon kan säga saker som "Har du inte använt balsam idag? Ditt hår ser risigt ut..." eller "Ja, du har ju lite putmage.."

    Hon har en tendens att bemöta det jag säger på ett sätt som får mig att känna mig dålig och mindrevärdig. Hon kan påpeka mina skor och säga "säljer man ens sådana längre? Den där modellen är ju lite B" eller "Jajaja, vi har hööööööört dina förslag nu - kan vi gå vidare?"  Hon pratar gärna skit om andra kollegor också när hon får chansen, vilket retar mig. Vuxna människor borde inte syssla med sånt...

    Antingen är jag grymt tjatig och ser ut som en clown jämt, men det tror jag inte är fallet. Det märkliga är dock att ingen annan verkar uppfatta att hon har en taskig attityd. Jag är väldigt driven i mitt arbete och har nästan alltid bäst resultat och får bra kritik ifrån chefer och kunder. Jag tycker själv att jag ser helt okej ut också, medan min kollega är lite småtjock och inte särskilt attraktiv egentligen. Hon är väldigt duktig på att påtala hur snygg hon är men jag köper inte riktigt att hon tycker så själv..

    Luddigt inlägg kanske, men jag har svårt att sätta fingret på vad som egentligen händer i min relation med den här kollegan. Det suger ut väldigt mycket energi och vi får svårt att samarbeta. Jag är inte den som bara accepterar att bli överkörd, så det uppstår ofta konflikter där jag höjer rösten och blir arg = dålig stämning på jobbet.

    Hur hanterar man en sån här människa utan att det blir åskväder?

  • Svar på tråden Hur hantera översittare?
  • Hoppfull84

    nästa gång hon fäller en elak kommentar så kan du väl bara säga:
    "Ja personligen tycker jag att om man inte har något snällt att säga är det bättre att inte säga något alls"
    och sedan gå därifrån.

    eller helt enkelt svara " det var inte snällt sagt" eller "jaha det var elakt sagt" så fattar hon nog så småningom

  • sextiotalist

    Som ovanststående eller svara med, när hon kommenterar ditt utseende "och detta var dagens positiva kommentar"

    Rådande förslagen, så kan man kontra med, det var inte dig jag vände mig till

  • Anonym (Urk)

    Det du kan göra är att säga till henne att har  hon inget jobbrelaterat att prata med dig om så behöver hon inte prata med dig alls. Du behöver inte lyssna på  "kritik" så länge det inte rör jobbet och du behöver absolut inte lyssna på sånt skitsnack.
    Om hon pratar med dig om andra saker som inte rör jobbet så var tyst och vänd ryggen till så att hon får stå och prata med sig själv. Prata inte med henne utöver det som du är tvungen att göra. Ignorera henne och förhoppningsvis tröttnar hon när hon blir avvisad.

  • Anonym (Urk)

    Jag hade en liknande kollega själv. En riktig energitjuv som kunde säga väldigt taskiga och onödiga kommentarer..Det jag gjorde var att jag när hon försökte ställa sig bredvid när jag pratade med en annan kollega så ställde jag mig så att hon fick min rygg i väggen och kom därför inte in i samtalet. Och när hon försökte säga någonting så bytte jag snabbt ämne och pratade högt så att hon inte kunde prata.

    När jag var tvungen att prata med henne om saker som rörde jobbet så lämnade jag bara papprena, sa det jag skulle och vände sedan och gick därifrån när hon försökte prata om andra saker. Det hjälpte ganska mycket.

  • mullemuppan

    Håller med ovanstående. Fråga henne på vilket sätt det är relevant för arbetet att hon tycker att ditt hår ser risigt ut (eller vad det nu är). Gissar att hon är en sådan typ av person som "bara är ärlig med vad hon tycker"... "Min mamma lärde mig att har man inget snällt att säga så kan man hålla tyst" kan funka som motkommentar då. Förmodligen så mår hon bättre själv av att trycka ner andra, tyvärr.

    När hon går på om att hon hört vad du sagt så kan du förklara "OK, jag förstår att du hör men jag upplever det inte som att du lyssnar". Fråga vad hon tycker om iden och VARFÖR, lite ställa mot väggen, går alltid att be om att återberätta vad du sagt. Tycker hon att något är dåligt, fråga på vilket sätt. Kör hon att "det förstår du väl" så gör dig dum, näe, jag förstår faktiskt inte, skulle du kunna förklara för mig?

    Sänk dig inte till hennes nivå men visa att du inte kommer att ta hennes skit.

  • Anonym (Rak)

    Svara likadant tillbaka, med lite glimt i ögat.
    Var säker på dig själv och försök att låta bli att ta åt dig av vad hon säger.
     "Har du inte använt balsam idag? Ditt hår ser risigt ut..." Ja gillar att se risig ut.
    "Ja, du har ju lite putmage.." och de är ja ju inte ensam om att ha.
    Ge henne svar som om du tar de hon säger på skämt och ge en rolig kommentar tillbaka.
    Antingen kommer hon att börja försöka skoja mer på riktigt och inse att de hon säger inte biter, eller så kommer hon att bli tyst. Du kommer att uppskattas av dina kollegor som märker att du kan stå upp utan att ta åt dig, vilket som säkert också skulle vilja.

  • Vitrysk hockeyhjälte

    Enkel amatörpsykologi: Hon är missnöjd med sig själv och låter det gå ut över någon i hennes ögon mer lyckad människa = TS.


    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Anonym (.)

    Säg ifrån när hon säger såna kommentarer. "Det där var ganska otrevligt sagt. Varför sa du så?"
    Och undvik henne.

  • Anonym (Rak)

    Att sjunka till samma nivå och bli otrevlig eller omogen kommer bara göra stämingen ännu mer spänd och hon lär triggas av motståndet. Ge henne ingenting när hon säger nåt. Tänk att de var ett barn som släppte en kommentar, de tar man ju inte åt sig av utan man svarar lite på samma sätt tillbaka, lite skämtsamt.
    Lycka till!

  • Anonym (Urk)

    Jag har även varit med om att det blev så extremt att kollegan fick sluta. Det var en kollega till mig som var konstant sur och spred dålig stämning, samt var allmänt kritiskt på det mesta. Jag tog upp detta med chefen och berättade att kollegans dåliga humör och otrevliga attityd påverkade vårat arbetsresultat. Kollegan blev uppsagt i och med att chefen var rädd att någon av oss andra skulle sluta annars.

Svar på tråden Hur hantera översittare?