• Webbredaktör Valet 2014

    Valet 2014: När man är sambo måste man gå till socialen för att erkänna faderskapet. Är det rätt?

    "Jag har varit tillsammans med Joachim i över tretton år och tillsammans har vi fyra barn. Ändå måste jag varje gång vi fått barn gå till socialen så att Joachim får erkänna sitt faderskap. Är inte detta otroligt förlegat? Varför måste man vara gift för att staten ska vara säker på att jag har fått barn med rätt person?"

    Premiär för vårt nya webbtv program Våga Fråga med Malin Wollin inför Valet 2014! Det här är ett av Malins mini-manifest - som hon frågar Emma Henriksson, kd. Se vad Emma svarade här!

    Vad tycker du? Ska man som sambo behöva erkänna faderskapet hos socialen?


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Valet 2014: När man är sambo måste man gå till socialen för att erkänna faderskapet. Är det rätt?
  • Yngla

    Bara för att man är gift betyder det inte att mannen är fadern till barnet heller. Om det ska finnas kvar ska det vara obligatoriskt för alla tycker jag.

  • Anonym (Gift)

    ok - att det kan vara förlegat - men hur skulle det annars funka? 

    är man gift tar man ju på sig ansvaret för framtida barn som födds inom äktenskapet, men som sambo hur ska det då funka - blir faderskapet automatiskt tilldelat den man bor ihop med? 

  • omjaghinner

    Oj! Tryckte fel! Tycker att häxjakten på pappor är fel i allmänhet. Känns som att pappor är en outsider som i vissa fall kan få (om han är snäll) en syl i vädret och kanske ett barn. 

  • blomman07

    Det är väl jättebra att pappan måste skriva på? Vore ju konstigt om mamman bara kunde ange ett namn och så blev han betalningsskyldig osv bara sådär. Jag förstår inte varför det är ett problem ens.

  • omjaghinner
    blomman07 skrev 2014-06-02 15:09:43 följande:
    Det är väl jättebra att pappan måste skriva på? Vore ju konstigt om mamman bara kunde ange ett namn och så blev han betalningsskyldig osv bara sådär. Jag förstår inte varför det är ett problem ens.
    Det är pappans barn. Skulle inte tycka att det var roligt om jag var tvungen att skriva på ett papper för att bevisa det. Mitt barn liksom. 

    Nu har jag ju iof inget barn. Men skulle känna mig kränkt om jag var tvungen att bevisa att det var mitt bara för att jag är pappa. 
  • Anonym (bara första)

    Här i Göteborg (i alla fall för tre år sedan, i den stadsdel mina kompisar bodde när de fick sitt andra barn) behöver man bara gå till socialkontoret vid första barnet, när det väntas syskon skickar de hem en blankett som man får fylla i.

  • Anonym (Undrar)
    omjaghinner skrev 2014-06-02 15:17:50 följande:
    Det är pappans barn. Skulle inte tycka att det var roligt om jag var tvungen att skriva på ett papper för att bevisa det. Mitt barn liksom. 

    Nu har jag ju iof inget barn. Men skulle känna mig kränkt om jag var tvungen att bevisa att det var mitt bara för att jag är pappa. 
    Hur ska det gå till istället då? Den man som är mantalsskriven på samma adress blir automatiskt utsedd till far? Bäst för inneboende att akta sig då... Kul uppslag till reklamfilmer om vikten av att adressändra.

    Eller ska kvinnan kunna ange namn utan att mannen i fråga ska ha något att säga till om? Bara få ett brev på posten om att det är dags att börja betala...

    Ni som inte vill skriva på papper kan ju se till att gifta er innan barnet föds.
  • Anonym (bara första)
    omjaghinner skrev 2014-06-02 15:17:50 följande:
    Det är pappans barn. Skulle inte tycka att det var roligt om jag var tvungen att skriva på ett papper för att bevisa det. Mitt barn liksom.  Nu har jag ju iof inget barn. Men skulle känna mig kränkt om jag var tvungen att bevisa att det var mitt bara för att jag är pappa. 

    Så klart att det är pappans barn och så klart att du och din sambo vet att du är pappan. Men hur ska myndigheterna få reda på det? Samboskap är ingenting som registreras och det är inte självklart att man är sambor för att man bor ihop.
  • Anonym (kalle)

    Jag tycker att alla barn  och pappor ska DNA testas så barnen får rätt pappa från början oavsett o man är gift eller inta

  • Utvandraren

    Socialen? Vi var på någon slags myndighet men inte socialen inte. De vill ju att man legetimerar sig och det har jag förståelse för. Men deras utfrågning gjorde mig däremot skitirriterad.

Svar på tråden Valet 2014: När man är sambo måste man gå till socialen för att erkänna faderskapet. Är det rätt?