• Anonym (finmo­torik)
    Äldre 7 Jun 19:25
    4690 visningar
    7 svar
    7
    4690

    3-åring kan ej lägga pussel eller bygga duplo

    Vår 3-åring är i fas utvecklingsmässigt vad gäller grovmotoriken, men långt efter finmotoriskt. Kan inte lägga knoppussel eller bygga med duplo. Äter knappt med gaffel eller sked utan tar helst till handen. Blir så frustrerad när man vill visa eller hjälpa. Otålig och ointresserad av att lära sig pyssla, pussla, bygga m.m. Vad ska man göra? Är detta så pass onormalt att man kan befara en utvecklingsstörning? Barnet är adopterat och är lite sent i utvecklingen, men jag är ändå lite orolig att finmotoriken är så pass mycket efter att det är något onormalt. Grovmotoriken och talet är i fas, barnet går på pottan och är helt blöjfri på dagen men har blöja på natten. Fyllde tre år i våras. Vad tror ni?

  • Svar på tråden 3-åring kan ej lägga pussel eller bygga duplo
  • Anonym (K)
    Äldre 7 Jun 19:26
    #1

    Vad säger bvc och förskolan?

  • Äldre 7 Jun 19:30
    #2

    Jag var likadan när jag var i den åldern men det växte jag ifrån när jag var runt 5 år.
    Det behöver inte betyda att nåt är fel men kolla upp det om ni är oroliga.

  • Anonym (vill inte?)
    Äldre 7 Jun 20:21
    #3

    Kan inte eller vill inte? Vår dotter som är ungefär lika gammal var totalt ointresserad av allt sånt fram tills för kanske 1-2 mån sen.Jag höll på och funderade på om det var nått fel med tanke på att yngre barn klarade grejer hon inte kunde. Plötsligt sa det bara Pang och nu älskar hon att bygga med duplo och lägger 12-bitarspussel själv.

    Knoppussel vet jag att hon klarade innan men det enda som faktiskt intresserade henne var ett i form av ett tåg som jag hade som liten. Hade det inte varit för det pusslet hade jag inte haft en aning om att hon faktiskt kunde om hon ville!

  • Äldre 8 Jun 22:51
    #4

    Har du tagit upp frågan med BVC eller förskolan? På din beskrivning av barnet i övrigt låter det ju som om barnet utvecklas normalt, och det talar ju MOT en generell utvecklingsstörning.

    Hur länge sen är det barnet adopterades? Hur är det med talet? Har ni kollat synen? Går barnet på förskola? Kan ni få hjälp därifrån, t ex av specialpedagog?

  • Äldre 9 Jun 21:37
    #5

    För mig som adoptivmamma,förskollärare och mångårig erfarenhet av barn i behov av särskilt stöd så undrar jag hur länge ni haft varandra? Var barnet som ett "familjefött/uppväxt" barn när ni träffades eller har det haft mycket att ta igen på fler områden? Du skriver att barnet är lite sent i utvecklingen men har det du tycker är "sent" inom andra områden utvecklats sen ni träffades eller varit på samma nivå? Går utvecklingen framåt eller har den stannat av?

  • Anonym (tveks­am)
    Äldre 9 Jun 22:14
    #6

    Har du ett adopterat barn kan du inte räkna med att barnet är årigt i sin utveckling på alla parametrar!
    Ett bra tips brukar vara att inte (i ditt fall) tänka på barnet som en tre-åring utan som om barnet blev "nyfött i familjen" den dag ni fick varandra och startade sin utveckling där. Om utvecklingsförseningar bland adopterade borde ni fått lärt er under den obligatoriska föräldrautbildningen ....

  • Litet My
    Äldre 26 Jun 10:11
    #7

    När kom barnet?

    Tänker att om det inte är så längesedan och barnet bott på instution innan där man inte lekt så mycket utan det har handlat mer om att överleva så är det inte så konstigt att en del bitar kommer lite senare.

    I övrigt kan jag tänka mig att det fanns massor att "ta igen" åldersmässigt vilket ditt barn gjort på andra plan. Jag tror inte du skall oroa dig för mycket men ha lite koll bara, alla barn tycker inte heller det är roligt att pyssla, pussla och såna saker.

    Vår (icke adopterade) snart 2 åriga dotter tar också till handen ibland, i synnerhet om hon är hungrig när hon äter. Överlag är inte tålamod 3 åringars starkaste sida.

Svar på tråden 3-åring kan ej lägga pussel eller bygga duplo