• Äldre 10 Jun 10:36
    2282 visningar
    5 svar
    5
    2282

    Ska förskolegrupperna vara mindre?

    Vad tycker egentligen politikerna - ska förskolegrupperna vara mindre

    Spana in en snabbis med Malin Wollin i hissen där hon ser till att få ett ja eller nej från alla riksdagspartier.

    Vad tycker du? Rösta och diskutera - hur kan förskolan bli bättre?


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska förskolegrupperna vara mindre?
  • Äldre 10 Jun 10:53
    #1

    Jag röstade på ja.
    Mindre grupper med barn och mer personal behövs.

  • La Lola
    Äldre 10 Jun 10:54
    #2

    Finns det nån som är dum nog att svara nej?


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tjugoå­tta
    Äldre 10 Jun 12:04
    #3

    Det allra viktigaste att lägga pengarna på är personaltätheten, tycker jag - den är på tok för låg på många förskolor. Sen vore det optimala att även ha små grupper, men eftersom jag inte tycker att det är det viktigaste så röstar jag nej.

  • Äldre 10 Jun 13:23
    #4

    Inte alltid nödvandigtvis mindre, men att blanda små ettåringar, och även tvååringar, med tre till femåringar i en relativt stor grupp anser jag inte vara bra. Ju yngre, ju mindre och lugnare grupper behovs. De har helt olika behov.

  • En blå giraff
    Äldre 10 Jun 13:42
    #5

    Generellt ja. Men beror väl på också hur det ser ut i dagsläget och det kan ju vara olika på olika förskolor. Jag har lyckligtvis inte upplevt detta med jättestora grupper på mina barns förskola. På småbarnsavdelningen för 1-2 åringar hade de 11 barn på 3 personal när yngsta började där (senare 13 barn men det var terminen efter då de andra hunnit växa på sig lite). Och det väldigt sällan alla är där samtidigt. Många av föräldrarna jobbar deltid och/eller skift här så det är bara enstaka barn som går heltid. En vanlig dag kan de ha 6-8 barn på tre personal och det tycker jag är bra. På avdelningen för 3-4 åringar har de 19 barn på 3 personal och även där är det sällan alla är där samtidigt.

Svar på tråden Ska förskolegrupperna vara mindre?