• Äldre 11 Jun 13:39
    16219 visningar
    113 svar
    113
    16219

    Vill du jobba max 6 timmar om dagen?

    Visst vore det härligt att bara jobba 6 timmars arbetsdag istället för 8 timmar... eller vad tycker du?

    Söta Sigrid, 7 år, frågar föräldrar på stan och hon passar även på att skicka över frågan till Våga Fråga studion där Julia Kronlid, Sverigedemokraterna, svarar. Det är dags för Sigrid på stan!

    Se Julias svar om vad Sverigedemokraterna tycker om kortare arbetsdag!



    Ps. Missa inte Familjelivs stora valsatsning - du hittar alla klipp och diskussioner på www.familjeliv.se/Valet2014
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du jobba max 6 timmar om dagen?
  • Anonym (Ego)
    Äldre 11 Jun 13:41
    #1

    Visst - JAG kan få jobba bara 6 timmar om dagen, men för att samhället ska funka måste alla andra jobba minst 8 timmar.

  • Anonym (pia)
    Äldre 11 Jun 13:45
    #2

    Korkat inslag. Ingenting vilka konsekvenser det kommer att få.

  • Radhus­pingla­n
    Äldre 11 Jun 14:00
    #3

    Jag delade på en tjänst med en annan tjej förut; vi jobbade alltså 4 timmar om dagen var. Varannan vecka hade jag tiden 8-12 och varannan vecka hade jag tiden 12-16. Vi delade på en heltidslön och under kvällar och helger fick vi jobba extra om vi behövde mer pengar den månaden. Under kvällar och helger var det ingen fast lön, utan timlön istället. Detta var HUR jäkla bra som helst! Jag älskade verkligen det upplägget. Helt klockrent! :) Nu arbetar jag i en treårsperiod, sedan ledig tre år, för att sedan arbeta tre år igen. Just nu är jag ledig (är dock inne på fjärde året nu), men till hösten återgår jag till arbetslivet.

  • Äldre 11 Jun 14:21
    #4

    Jag skulle tycka att det skulle finnas fler jobb där 6 timmar om dagen dög. Polis, sjukvårdspersonal, brandkår och säljare osv få jobba i skift som vanligt så att allt sånt är öppet hela dygnet. Dock så tycker jag att man ska kunna välja. Typ att ens chef frågar om man vill jobba tex 10 timmar per dag, eller 5 timmar per dag med hälften så mycket betalt. Så att dom som värderar pengar kan få jobba så mycket dom vill, och dom som värderar tid och sin familj får tid till det. Skulle bli ett så mycket bättre samhälle tror ja, om man skulle kunna välja det själv. Så många äldre som sagt att dom önskar att dom inte spenderat så mycket tid på jobbet, utan mer med sin familj. För har man tak över huvudet och mat på bordet så behöver man inte så himla mycket mer efter det. Med sin familj och livsnödvändiga saker så är man lycklig, och det är det viktigaste i livet. Att köpa materiella saker då och då för en stunds nöje, visst. Men så mycket pengar och så mycket onödiga saker som man slösar och köper i sitt liv, det är något i alla fall inte jag vill göra. Dock så är jag hemmafru, men jag skulle vilja att fler hade valet i alla fall.

  • Anonym (Ja)
    Äldre 11 Jun 14:24
    #5

    Ja, med en heltidslön. Men jag vet ju att det inte går att lösa ekonomiskt, så det är inget jag går och drömmer om.

    Just nu, har jag det bra. Jobbar 50% i månaden, men får betalt för 90%.

  • Äldre 11 Jun 14:42
    #6

    Hmm...slår jag ut antalet timmar jag jobbar per månad så blir det 5 timmar per dag. Mer är jag inte intresserad av att jobba just nu. Men jag gör mina pass med 10 timmar per gång. 

  • Äldre 11 Jun 14:43
    #7

    Radhuspinglan:
    Vad jobbade du med när du jobbade 4 h om dan och vad jobbar du med nu? Lät spännande :)

  • Radhus­pingla­n
    Äldre 11 Jun 14:53
    #8
    Kira2 skrev 2014-06-11 14:43:44 följande:
    Radhuspinglan: Vad jobbade du med när du jobbade 4 h om dan och vad jobbar du med nu? Lät spännande :)

    När jag jobbade fyra timmar om dagen så arbetade jag på en restaurang i Sthlms innerstad. Både jag och den andra tjejen kände ägarna. Nu har jag ett eget företag där jag kan jobba lite som jag vill. Jag har jobbat lite grann under dessa fyra år, t ex nån helg då och då, då sonens pappa kommit och varit med sonen. Då har jag haft tid att dra in lite extrapengar. Men det är inte nödvändigt egentligen.
  • Äldre 11 Jun 18:14
    #9

    Ett totalt meningslöst videoinslag eftersom det inte klargjorde om man menade 6h arbetsdag med 6h lön, vilket redan idag småbarnsföräldrar har rätt till, eller om man menade 6h arbetsdag med 8h lön, vilket vore ett recept på ekonomisk katastrof.

    Eftersom det inte framgår av frågeställningen heller kan jag inte rösta.

  • Äldre 11 Jun 18:40
    #10

    Det är fritt för alla att ta en 75 procents-tjänst. 

Svar på tråden Vill du jobba max 6 timmar om dagen?