• Äldre 19 Jun 14:41
    5412 visningar
    32 svar
    32
    5412

    Jag tycker inte syskonet ska vara på förskola när du är hemma med en bebis

    Förskola för syskonet?

    - Nu kommer alla mammor hata mig, säger Malin Wollin.
    Hon tar upp det känsliga ämnet - ska syskonet behöva vara på förskola när du är hemma med bebisen? Centerpartiet tar diskussionen.

    Vad tycker du?

    Så här svarade Centerpartiet - varför syskonet ska vara på förskola.


    Här hittar du fler klipp och diskussioner med riksdagspartierna! familjeliv.se/valet2014
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag tycker inte syskonet ska vara på förskola när du är hemma med en bebis
  • Äldre 19 Jun 14:49
    #1

    Håller med centerpolitikern, bra svarat av henne!


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (-)
    Äldre 19 Jun 15:04
    #2

    Jag håller helt med!


    Syskonet skall INTE behöva vara på förskola när mamma eller pappa är hemma med syskonet.

    Och... Om barnet själv vill, så ska det ändå inte få det då det råder PLATSBRIST och föräldrar som jobbar behöver platserna bättre.

  • Anonym (Pia)
    Äldre 19 Jun 15:11
    #3

    Vilken tur då att man får ha sitt äldsta på förskola ändå.
    Det tycker vi är bra!
    Barn har olika behov. Punkt.

  • Anonym (Barne­ts behov)
    Äldre 19 Jun 15:11
    #4

    Ja, och vad säger ni om 3-åringens behov av stimulans och rörelse? Min 3-åring hade gått bärsärk här hemma om hon varit tvungen att vara inne medan mamma eller pappa tar hand om bebisen.

  • Äldre 19 Jun 15:14
    #5

    Jag tycker att stora barn, som är vana vid förskolan, som har sina kompisar och sitt sociala sammanhang, där ska få gå kvar. Däremot ställer jag mig skeptisk till att det ska vara okej att skola in, särskilt små barn, under tiden man är föräldraledig med ett bebissyskon.

  • Äldre 19 Jun 15:55
    #6

    Barn är ju olika, men de som är lite större, typ 3+, när ett syskon kommer och invaderar deras invanda värld, behöver förskolan som ett slags normalitet... Där är allt sig vant, medaqn mamma och pappa blir undeliga och bara håller på med den där bebisen...


    Alltså inte när det är frågan om barn som inte trivs på förskolan,  de skall kanske inet tvingas dit, men de som älskar sina kompisar och fröknar och behöver ha lite mer sysselsättnnig än vad det blir hemma, ska definitivt inte berövas den möjligheten.


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Anonym (-)
    Äldre 19 Jun 16:04
    #7

    Jag tycker att ALLA barn ska få vara hemma till minst tre års ålder.
    INGET barn ska behöva börja i förskola innan dess.
    Det är min högst personliga åsikt. Hoppa på mig bara - jag är hård som sten. ;)

  • Äldre 19 Jun 16:13
    #8

    Jag håller med fullt ut, jag tycker att det är sinnessjukt på så många sätt och borde ändras så fort som möjligt.

    Först ur barnens perspektiv, det är alltid tryggare och skönare för barn till friska normala föräldrar att få vara hemma med dem, lider barnen av det så får väl föräldern skärpa till sig och se till att ungen trivs hemma, så jäkla svårt är det inte.

    Ekonimiskt, förstå hur mycket av våra skatte pengar som försvinner ner i detta, pengar som vi kunde ha till andra viktigare saker.

    Sen om alla barn som får syskon fick vara hemma så skulle det finnas fler barn hemma för barnen att umgås med, som det är nu är det helt dött i lekparkerna på dagarna, då kan jag förstå att man väljer att ha sina barn på förskolan istället för att de ska behöva vara ensamma.

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 19 Jun 16:19
    #9

    Hade de inte lagt ner alla otroligt bra öppna förskolor så hade det funkat.

  • gbgumm­an
    Äldre 19 Jun 16:29
    #10

    Håller inte med. Vet inte vad jag hade gjort om jag inte haft förskolan samtidigt som jag kom i en förlossningsdepression efter andra barnen. Förskolan var underbar. Inte bara som avlastning utan som ett projekt för mig. Måste klä på mig för jag djur lämna och sedan var det lättare att vara igång och så måste man hämta. Få småprata lite med personal och se sonen må bra med sina vänner. Tack vare det och en underbar man och en fantastisk BVC psykolog och BVC tant mår vi alla som gudar idag och har inga problem.

Svar på tråden Jag tycker inte syskonet ska vara på förskola när du är hemma med en bebis