• Mee123

    Motorisk koordinationsstörning/DCD

    Är det någon som har ett barn med motorisk koordinationsstörning/DCD och i sådana fall hur yttrar sig detta? Får ditt barn någon hjälp?

    Jag har ett barn som har vissa problem med framförallt grovmotoriken och jag har tittat runt lite på nätet och då hittat lite om just DCD. Detta verkar inte vara någon ovanligt tillstånd, utan det finns alltid ett barn i varje klass med detta (har jag läst). Det är tydligen vanligt att barn med ADHD, ADD och autismspektrumtillstånd har detta

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 21:04
    Inlägget skickades iväg innan jag var klar med det, därav lite abrupt slut. Vad jag ville få fram i slutet var att eftersom det finns många barn med diagnoser som ADHD och liknade så borde det finnas många med erfarenheter från OCD, men det finns inte så mycket att läsa om det någonstans.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 21:09
    Jag menar DCD inte OCD ????.
    Det blev snurrigt det här :-/

  • Svar på tråden Motorisk koordinationsstörning/DCD
  • Mee123
    Mee123 skrev 2014-06-24 20:57:06 följande:

    Är det någon som har ett barn med motorisk koordinationsstörning/DCD och i sådana fall hur yttrar sig detta? Får ditt barn någon hjälp?

    Jag har ett barn som har vissa problem med framförallt grovmotoriken och jag har tittat runt lite på nätet och då hittat lite om just DCD. Detta verkar inte vara någon ovanligt tillstånd, utan det finns alltid ett barn i varje klass med detta (har jag läst). Det är tydligen vanligt att barn med ADHD, ADD och autismspektrumtillstånd har detta

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 21:04

    Inlägget skickades iväg innan jag var klar med det, därav lite abrupt slut. Vad jag ville få fram i slutet var att eftersom det finns många barn med diagnoser som ADHD och liknade så borde det finnas många med erfarenheter från DCD, men det finns inte så mycket att läsa om det någonstans.


  • Pojkmamma2
    Mee123 skrev 2014-06-24 20:57:06 följande:

    Är det någon som har ett barn med motorisk koordinationsstörning/DCD och i sådana fall hur yttrar sig detta? Får ditt barn någon hjälp?

    Jag har ett barn som har vissa problem med framförallt grovmotoriken och jag har tittat runt lite på nätet och då hittat lite om just DCD. Detta verkar inte vara någon ovanligt tillstånd, utan det finns alltid ett barn i varje klass med detta (har jag läst). Det är tydligen vanligt att barn med ADHD, ADD och autismspektrumtillstånd har detta

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 21:04
    Inlägget skickades iväg innan jag var klar med det, därav lite abrupt slut. Vad jag ville få fram i slutet var att eftersom det finns många barn med diagnoser som ADHD och liknade så borde det finnas många med erfarenheter från OCD, men det finns inte så mycket att läsa om det någonstans.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 21:09
    Jag menar DCD inte OCD ????.
    Det blev snurrigt det här :-/


    Hej! Min son har precis fått diagnosen dcd, koordinationsstörning. Har i te fått så mkt å hjälp ännu men det kommer till hösten när alla semestrar varit. Hmm tänker på att han ska få va med mkt i vardagliga sysslor, såsom hacka grönsaker, vara med å städa osv o så tränar vi mkt med pärlor o pärlplattor av större modell samt pussel. Han har framförallt svårt Med rörelserna o så automatisering, tex göra samma sak varje gång, såsom kolla sig över vägen innan man går över. Blir väldigt ofta trött i benen. Lärde sig cykla nu i sommar o nu är de bara cykel s gäller, han har svårare att hålla reda på ben o armar när han går än när han cyklar. Han har haft en balanscykel sen han var 3 år så tror den hjälpt honom väldigt mycket med balansen i rörelse.

    Hans främsta problem är finmotorisk klumpighet, svårt med saxar o har ett vådligt omoget penngrepp, svårt att få styrkan att trycka ner pennan så det syns att han ritat, kan inte skriva sitt namn, äter endast med sked, kan inre dela maten sj, inte knäppa knappar , dra upp dragkedjan osv.

    Grovmotoriskt märks de främst på balansen i sakta eller stillastående aktiviteter, svårt med bollar, fångar hellre med händerna än med fötterna, kastar hellre än å sparkar iväg bollen, springer klumpigt o sakta, svårt o veta vart han har händer o fötter, ben o armar, blir otroligt fort trött o orkar imte gå längre sträckor så får man inte cykla dit vi ska om de är en bit så åker han fortfarande vagn. Han är för övrigt 5,7 år (6 i okt)
  • Yoshii

    Min son har adhd och dcd. Han har svårt med att tex knäppa knappar på en skjorta, knyta skorna mm.


    4barnsmamma.
Svar på tråden Motorisk koordinationsstörning/DCD