• Anonym (WhatToDo?)

    Dela på oss under semestern?

    Jag och min sambo har en varsin son sedan tidigare. De är jämngamla, 7 år. De bor hos oss varannan vecka och är hos oss under samma veckor när det kommer till lov och sånt.

    Vi har bokat en semesterresa utomlands för oss fyra. Grabbarna har sett fram emot detta väldigt länge och pratar ofta om det.

    Nu är det dock så att min sons pappa vägrar skriva under så att jag kan hämta ut ett pass för min son. Som tur är så har vi avbeställningsskydd, så vi får alla pengar tillbaka om vi avbokar resan.

    Nu är det dock så att min sambo inte vill svika sin son. Han menar på att jag och min son kan avboka våra platser på resan och ta de pengarna och göra något ihop i Sverige, medan han och hans son åker på utlandsresan tillsammans utan oss.

    Jag tycker att detta är så jäkla egoistiskt och rent av elakt. Vi gör allt som en familj och har så alltid gjort. Jag skulle aldrig få för mig att resa utan sambon och hans son, om det var så att hans sons mamma vägrade skriva på för pass.

    Hur ser ni på det? Ska de åka tillsammans, utan oss, eller bör vi avboka hela resan och istället göra något tillsammans i Sverige allihopa?

  • Svar på tråden Dela på oss under semestern?
  • Anonym (WhatToDo?)

    Ingen med en åsikt i frågan?

  • Anonym (**)

    Jag hade löst problemet med dins sons pappa istället, för att lägga över lösningen på den personen som har minst med det att göra, din nuvarande sambo.

    Jag förstår att han vill åka med sin son, det känns ju lite taskigt att så här långt efteråt från när ni bestämde ni skulle åka, komma och säga att ni två inte kan. Varför har du inte löst problemet med sonens pass tidigare, och varför berätta för barnen innan något är helt klart?

    Jag tycker att du har klantat dig här, du borde löst pass-frågan innan ni bestämde utlandsresa. Nu får du stå ditt kast, synd bara att det drabbar ditt barn också.

  • Anonym (WhatToDo?)
    Anonym (**) skrev 2014-07-01 13:08:12 följande:

    Jag hade löst problemet med dins sons pappa istället, för att lägga över lösningen på den personen som har minst med det att göra, din nuvarande sambo.

    Jag förstår att han vill åka med sin son, det känns ju lite taskigt att så här långt efteråt från när ni bestämde ni skulle åka, komma och säga att ni två inte kan. Varför har du inte löst problemet med sonens pass tidigare, och varför berätta för barnen innan något är helt klart?

    Jag tycker att du har klantat dig här, du borde löst pass-frågan innan ni bestämde utlandsresa. Nu får du stå ditt kast, synd bara att det drabbar ditt barn också.


    Både jag och sambon fick hasta med passen i "sista sekund", då vi båda missat att passen hunnit gå ut.

    Så du menar att de ska kunna åka själva och sedan komma hem och prata om semestern, med risk för att min son hör och blir ledsen?
  • Anonym (**)
    Anonym (WhatToDo?) skrev 2014-07-01 13:14:26 följande:
    Både jag och sambon fick hasta med passen i "sista sekund", då vi båda missat att passen hunnit gå ut.

    Så du menar att de ska kunna åka själva och sedan komma hem och prata om semestern, med risk för att min son hör och blir ledsen?
    Ja, det menar jag. Har man inte koll på sina pass så får man stå sitt kast. Jag tycker det är synd om din sambos pojke som ska bli utan sin utlandssemester för att du inte har koll på att ditt barn inte har ett pass.

    Hur5 gör ni när andra i er omgivning åker på semester och din son inte är med, blir han ledsen då också? Livet är inte rättvist.
  • Dixie
    Anonym (WhatToDo?) skrev 2014-07-01 13:14:26 följande:
    Så du menar att de ska kunna åka själva och sedan komma hem och prata om semestern, med risk för att min son hör och blir ledsen?
    Ja - de ska väl inte bli "straffade" för att din son inte har något pass!
  • Alexi

    Ta med ditt ex till familjerådgivning kanske? Att avstå en bokad resa för att man inte kan kommunicera med barnets pappa låter helt obegripligt!

  • Anonym (låt dem åka)

    det känns rätt taskigt att din sambos son ska få lida över att din son har en pappa som verkar vara en idiot. 
    låt dem åka och gör nått annat med din son. åk till skara sommarland eller nått. 

  • vampyria2

    Jag tycker faktiskt också att din sambo och hans son ska åka, varför ska hans son få lida pga din sons pappa?
    Alternativet är att ni försöker boka om resan till lite senare och du försöker lösa det hela med din sons pappa, du har inte nån annan som kan prata med honom? Har du ringt familjerätten och bett nån där ta ett samtal med honom? Vad säger han är orsaken till att han inte vill skriva under för ett pass?

  • en blind vän

    hej.
    http://www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticle/16/3754232/3754662


    Skrivet avEllen.....jag fick stämma pappan på vårdnaden för att få ett pass till dottern..fick inte ensam vårdnad men dotter fick sitt pass..man kan säga att tingsrätten tvingade pappan att skriva på..

    skall ni åka i februari så är det brådis..fixa advokat direkt o lämna in en stämning..försök få mammans vägran skriftligen..


    Jag håller med föregående talare , det är inte din sambo du ska vara arg på det är ditt EX.
    Nu stämmer du EXet I tingsrätten och skaffar pass till ditt barn.
     Din sambo vill inte svika sin son.

     Lycka till.
    ,--O-O
Svar på tråden Dela på oss under semestern?