• Anonym (Mamma­)
    Äldre 2 Jul 08:34
    3900 visningar
    9 svar
    9
    3900

    Anonym orosanmälan

    Mitt exx har varit under utredning av soc två ggr.
    En gång pga misstänkt misshandel av vårt gemensamma barn och en gång för att han nekade samma barn stödsamtal (det ledde aldrig till utredning utan han sa ja under förhandsbedömningen)


    Även dagis har gjort en orosanmälan ang misshandel en gång men den bakades in i redan pågående utredning.

    Nu har det kommit in ännu en anmälan, denna gång anonymt ang misshandel.


    Hur ser soc på det? Det handlar ju om samma sak som de redan utrett sas.

  • Svar på tråden Anonym orosanmälan
  • Anonym (hm)
    Äldre 2 Jul 09:01
    #1

    Då får vi hoppas att handläggaren öppnar en utredning annars kan jag tycka att det är tjänstefel.

    Desto fler anmälningar på samma barn gör att man inte får ge upp, tar inte soc det på allvar, fråga sätt. Och be förskolan anmäla varje dag dom är oroade. Det räcker inte med en här och en där anmälan i bland. 

  • Äldre 2 Jul 09:04
    #2

    Är det du som anmäler anonymt eller? Blir barnet misshandlat eller vill du bara snuva det på sin pappa?

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 2 Jul 09:10
    #3
    Anonym (hm) skrev 2014-07-02 09:01:18 följande:

    Då får vi hoppas att handläggaren öppnar en utredning annars kan jag tycka att det är tjänstefel.

    Desto fler anmälningar på samma barn gör att man inte får ge upp, tar inte soc det på allvar, fråga sätt. Och be förskolan anmäla varje dag dom är oroade. Det räcker inte med en här och en där anmälan i bland. 


    Min spontana reaktion var "det har ju soc redan utrett" så de lär inte agera mer.


     


    Jag var fö den som gjorde anmälan nr ett och har haft kontinuerlig kontakt med soc sen dess ang barnets väl och ve samt varit på väg att göra flera anmälningar men anonymt skulle jag INTE göra det.

  • Anonym (hm)
    Äldre 2 Jul 09:26
    #4

    In med fler anmälningar. 

    Det är ju flera innebörder i en anmälan. När barnet blir tillräckligt stor så kan det hända att det vänder sig mot dig och säger du försökte inte ens. Men med anmälningar (som självklart inte ska vara falska) så kan du i alla fall säga att du gjort allt för dit barn, men det gick inte. 

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 2 Jul 10:00
    #5
    Anonym (hm) skrev 2014-07-02 09:26:10 följande:

    In med fler anmälningar. 

    Det är ju flera innebörder i en anmälan. När barnet blir tillräckligt stor så kan det hända att det vänder sig mot dig och säger du försökte inte ens. Men med anmälningar (som självklart inte ska vara falska) så kan du i alla fall säga att du gjort allt för dit barn, men det gick inte. 


    Men ser inte TR det som att man anmäler "bara för att"?


    Jag kontaktade tex soc efter att exxet inte tagit ungen till läkaren när hen blev sjuk utan jag ist fick åka in akut då hen kom hit.


    Soc scar var, som alltid, om du är orolig ska du anmäla....samtidigt som TR inte tar lätt på att man "okynnesanmäler."..

  • Anonym (socia­lsekre­terare­n)
    Äldre 2 Jul 10:07
    #6

    Anmäl alltid. Ju fler anmälningar vi på soc har desto mer har vi att agera på. 
    Du som vårdnadshavare för barnet har ansvar för att barnet inte far illa.
    Om du misstänker att barnet far illa hos sin far, och ändå låter du barnet vara där utan övervakning så blir du på ett sätt medskyldig till att barnet far illa.

    Alltså du måste göra allt i din makt för att barnet inte ska komma till skada. 
    Har ni ett umgängesavtal eller dom från tingsrätten?
    I så fall skulle jag be om rådgivning från familjerätten i din kommun om hur du kan göra om du känner att du behöver underlåta pappan umgänget med barnet.

    Lycka till! Kom ihåg att barnets bästa är ditt ansvar alla dagar i veckan, inte bara då du har barnet hemma hos dig. 

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 2 Jul 11:09
    #7
    Anonym (socialsekreteraren) skrev 2014-07-02 10:07:49 följande:

    Anmäl alltid. Ju fler anmälningar vi på soc har desto mer har vi att agera på. 
    Du som vårdnadshavare för barnet har ansvar för att barnet inte far illa.
    Om du misstänker att barnet far illa hos sin far, och ändå låter du barnet vara där utan övervakning så blir du på ett sätt medskyldig till att barnet far illa.

    Alltså du måste göra allt i din makt för att barnet inte ska komma till skada. 
    Har ni ett umgängesavtal eller dom från tingsrätten?
    I så fall skulle jag be om rådgivning från familjerätten i din kommun om hur du kan göra om du känner att du behöver underlåta pappan umgänget med barnet.

    Lycka till! Kom ihåg att barnets bästa är ditt ansvar alla dagar i veckan, inte bara då du har barnet hemma hos dig. 


    Det som strular till allting är att vi ligger i tvist... Jag har redan blivit sparkad på för att ajg tillåtit umgänge (även fast det var övervakat) och har stränga order från mitt ombud ang vad TR säger om umgängessabotage.


     


    Jag fick veta att denna anmälan fanns igår och barnet skall till sin far enligt avtal på fredag. Har ingen aning om hur jag ska agera ang det just nu...

  • Anonym (socia­lsekre­terare­n)
    Äldre 2 Jul 11:52
    #8
    Anonym (Mamma) skrev 2014-07-02 11:09:37 följande:

    Det som strular till allting är att vi ligger i tvist... Jag har redan blivit sparkad på för att ajg tillåtit umgänge (även fast det var övervakat) och har stränga order från mitt ombud ang vad TR säger om umgängessabotage.


     


    Jag fick veta att denna anmälan fanns igår och barnet skall till sin far enligt avtal på fredag. Har ingen aning om hur jag ska agera ang det just nu...


    Prata med ditt ombud och med familjerätten. uttryck din oro  och om du har oro om att barnet faktiskt blir misshandlat så gör en orosanmälan omedelbums. 
    Ta med i orosanmälan att han ska ha umgänge med barnet i helgen.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jul 17:24
    #9

    Jag har nu ställt i det umgänge som skulle påbörjas i morgon och kommer hålla barnet hemma under förhandsbedömningen.


    Om det sen blir en utredning får vi hitta en lösning då.

    Min advokat var inte helt nöjd med att jag gjorde det men jag ser ingen annan lösning. Detta är fjärde ggn han blir orosanmäld....

Svar på tråden Anonym orosanmälan