• Anonym (Brude­n)
    Äldre 2 Jul 09:16
    28200 visningar
    171 svar
    171
    28200

    släkting kom till bröllopet i vit långklänning...?!

    En släkting (ung) på min mans sida dök upp på vårt bröllop i en vit hellång klänning...gör man så? Är det inte jättefel? Speciellt vid ett formellt kyrkobröllop med dresscode? Hon hade ingen annan färg att bryta av med, och hon såg verkligen ut som...ja, en brud? Det kändes fruktansvärt knäppt, men min man tycker inte det var nått konstigt med det alls...

    Vad tycker ni?
    Åsikter tack!

  • Svar på tråden släkting kom till bröllopet i vit långklänning...?!
  • Anonym (m)
    Äldre 2 Jul 09:20
    #1
    Anonym (Bruden) skrev 2014-07-02 09:16:36 följande:

    En släkting (ung) på min mans sida dök upp på vårt bröllop i en vit hellång klänning...gör man så? Är det inte jättefel? Speciellt vid ett formellt kyrkobröllop med dresscode? Hon hade ingen annan färg att bryta av med, och hon såg verkligen ut som...ja, en brud? Det kändes fruktansvärt knäppt, men min man tycker inte det var nått konstigt med det alls...

    Vad tycker ni?

    Åsikter tack!


    Det är väl ändå så att man inte ska lägga alltför mycket tid på att kolla hur andra är klädda på bröllop.Hon kanske inte lyckades få tag på någon annan klänning som passade henne.
  • Äldre 2 Jul 09:21
    #2

    Lite udda kanske. Men tycker inte det är värsta grejen eller något att bli upprörd över. I det stora hela, spelar det nån roll?

  • Äldre 2 Jul 09:32
    #3

    Etikett brukar föreskriva att helvitt ska undvikas av hänsyn till bruden och hennes stora dag. Måste man bära vitt (har ingen annan lämplig klänning och inte ekonomi att köpa) brukar man rekommendera att bryta av med sjal/kavaj/bolero i en stark och avvikande färg. Etikett föreskriver likaså att bara axlar och alltför kort klänning bör undvikas i kyrkan.

    Bryter folk mot etikett? Hela tiden. Spelar det roll? Ibland, ibland inte. De enda som eventuellt kan ha några åsikter här är brudparet om de tycker att det förtagit något av glädjen och att dagen blivit mindre speciell för dem. Övriga gästers åsikter är just bara åsikter och har mindre vikt.

  • Äldre 2 Jul 13:41
    #4

    Nej nej nej. Det är inte okej. Endast bruden bär helvitt på bröllopet! 

  • Anonym (A)
    Äldre 2 Jul 13:44
    #5

    Trodde folk att hon var bruden? Om inte, så spelar det väl ingen roll.

    Varför går du omkring och tänker på det nu, efter bröllopet? Om bröllopet var lyckat, så bry dig inte om en bagatell som du inte styra över.

  • Äldre 2 Jul 13:47
    #6

    Det är definitivt inte okej att bära helvitt på bröllop enligt etiketten, nej. Hon skulle ha valt en annan färg. Det är inte konstigt att du tyckte det var ett märkligt val av klänning på ett bröllop. Gjort är ju dock gjort och allt man kan hoppas på är att brudparet (bruden framförallt) inte tog så illa vid sig.

    Att klänningen var lång, ptja, det beror ju på vilken klädkod osv, även om klädkod inte är en "regel" så att säga. 

  • Anonym (Bea)
    Äldre 2 Jul 13:47
    #7

    Jag skulle aldrig bära vitt på någon annans bröllop men jag skulle inte heller bry mig om någon gjorde det på mitt bröllop. Tycker gamla regler som att bara bruden får bära vitt eller att röd klänning betyder att man har haft sex med brudgummen är lite föråldrade.

  • Äldre 2 Jul 13:49
    #8

    Det är klart olämpligt, men förmodligen beror på okunskap.

  • Äldre 2 Jul 13:58
    #9
    Anonym (Bea) skrev 2014-07-02 13:47:58 följande:
    Jag skulle aldrig bära vitt på någon annans bröllop men jag skulle inte heller bry mig om någon gjorde det på mitt bröllop. Tycker gamla regler som att bara bruden får bära vitt eller att röd klänning betyder att man har haft sex med brudgummen är lite föråldrade.
    Jag tycker däremot inte alls att det är föråldrat att enbart bruden bör bära vitt på bröllopsdagen. Varför kan inte den personen få göra det en dag i sitt liv? Varför måste en gäst nödvändigtvis bära vitt just den dagen? Det finns otroligt många andra fina färger att välja mellan.

    Visst, jag skulle inte bli jättearg och slänga ut personen från bröllopet om det dök upp en gäst i vit klänning, men jag hade nog tyckt det var lite tråkig att personen i fråga var tvungen att välja den färgen just den dagen. Lite respektlöst.

    Och det där med röd klänning är en myt, ett dumt påhitt och något som folk borde sluta sprida runt! Det har aldrig funnits någon sådan "regel". 
  • Anonym (sorgk­lädd)
    Äldre 2 Jul 14:07
    #10

    När vi gifte oss var det några äldre släktingar på min mans sida som var sorgklädda i kyrkan. Alltså svarta klänningar och svarta strumpor.  De hade mist sin gamla mor några månader tidigare.

    "Bröllop bryter sorg"  - men det kände de väl inte till. Jag kan ju säga som så att jämfört med det, så hade det varit en bagatell för mig om någon haft en vit klänning.

Svar på tråden släkting kom till bröllopet i vit långklänning...?!