• Anonym (Mamma­)
    Äldre 2 Jul 12:12
    55769 visningar
    105 svar
    105
    55769

    Rimlig lön för 15-årig barnvakt?

    I sommar krockar mina och min sambos arbetstider med varandra, så när släkten inte kan ställa upp kommer vi att ha en barnflicka till barnen. Hon är 15 år och våra barn är 2 och 5 år gamla. Arbetspassen kommer vara allt från 1-7 timmar dagtid och ibland att natta de och sen vara här medan barnen sover till vi kommer hem nån timme senare.

    1. Är 65 kr/timmen en rimlig lön?
    2. Ska träffa henne första gången imorgon, någon som har tips på viktiga saker att ta upp med henne?

  • Svar på tråden Rimlig lön för 15-årig barnvakt?
  • Äldre 2 Jul 17:18
    #1

    Jag har själv vart i hennes sits och jag tror att 90kr/h är mer rimligt. Om det bara gäller en timme så är 65kr väldigt lite för en studerande. Tänk på att hon även ska ta sig till er och sedan ta sig hem! Då kanske det i längden inte blir värt det i hennes tycke. Men vi alla är olika och om jag vore du skulle jag höja timlönen med några kronor!

  • Äldre 2 Jul 17:21
    #2
    Anonym (Mamma) skrev 2014-07-02 12:12:37 följande:

    I sommar krockar mina och min sambos arbetstider med varandra, så när släkten inte kan ställa upp kommer vi att ha en barnflicka till barnen. Hon är 15 år och våra barn är 2 och 5 år gamla. Arbetspassen kommer vara allt från 1-7 timmar dagtid och ibland att natta de och sen vara här medan barnen sover till vi kommer hem nån timme senare.

    1. Är 65 kr/timmen en rimlig lön?
    2. Ska träffa henne första gången imorgon, någon som har tips på viktiga saker att ta upp med henne?


    när jag var 16 fick jag 100kr/h för att sitta för 3 väldigt snälla flickor så kan tycka att 65kr är väldigt snålt, det är sämre än tex mcdonalds
  • Anonym (kii)
    Äldre 2 Jul 17:22
    #3

    65kr/timmen är väldigt dåligt.för att passa två barn, 100kr/timmen bör du ge henne. Hon ska trots allt passa dina barn och de är väl värda en del för dig?

  • Anonym (ok)
    Äldre 2 Jul 21:04
    #4

    Jag tycker det låter rimligt. Fråga henne vad hon tänker sig. Hon är 15 år och får pengarna rakt ner i fickan. Förhoppningsvis gör hon det för att det är kul också. Hon kan ju få en present sista dagen, presentkort på hm tex.

  • Anonym (kii)
    Äldre 2 Jul 21:16
    #5
    Anonym (ok) skrev 2014-07-02 21:04:47 följande:

    Jag tycker det låter rimligt. Fråga henne vad hon tänker sig. Hon är 15 år och får pengarna rakt ner i fickan. Förhoppningsvis gör hon det för att det är kul också. Hon kan ju få en present sista dagen, presentkort på hm tex.


    Varför ska hon ha låg lön bara för att hon är ung?
    Varför är hennes arbete mindre värt för att hon är ung?
    Okej om hennes arbete inte är lika bra som en äldre men då är frågan om man verkligen ska anställa någon som är dålig men billig för att ta hand om ens barn?
    Rakt ner i fickan är dessutom inget positivt, om något händer så står hon helt utan rättigheter. Skulle hon skada sig t ex när hon lyfter ett barn så får hon ingenting.
  • Anonym (Jag)
    Äldre 2 Jul 21:26
    #6

    Jag hade 100 kr/h när jag passade barn och hade andra sommar jobb i den åldern och det är snart 15 år sedan. Värdet av 100 kr har ändrats en del sedan dess. Jag tycker nog att iaf 100 kr/h är rimligt.

    Fråga vad hon har för erfarenheter av barnpassning.
    Hur hon känner för att byta blöja (om det är aktuellt), duscha dem?
    Hur hon hanterar om nå av dem blir ledsna eller slår sig (inget allvarligt) ?
    Vad hon skulle gör om nått allvarligt händer? 
    Vad hon kan tänkas sig att göra med barnen. Rita/måla, läsa, lägga puzzel, vara ute och leka? 
    Hur är det tänkt att hon ska göra med mat o dyl de dagar hon ska passa dem länge och natt dem? 
    Hur är det med möjligheter till ute lek hos er? Disskuter kring det om det är aktuellt att hon kanske ska gå iväg med dem till en park eller dyligt 

  • Äldre 2 Jul 21:38
    #7

    ooops, tur vi inte behöver anlita barnvakt då. Låter som väldigt dyrt i mina öron...
    Här i Skellefteå kan ungdomar som är 15 och 16 år få jobba genom kommunen 3 veckor under sommaren, har varit så redan när jag själv var ung. Då tror jag timpenningen har legat på 25 kronor, men blivit höjd nu till 48-52 kronor/timme.

  • Anonym (Svårt­)
    Äldre 2 Jul 21:50
    #8

    Jag tycker att minst 90 kr i timmen är rimligt. 65 kr i timmen är inte så mycket, det är mindre än vad jag fick när jag var 13 (inte som barnvakt dock). Men det finns ju endel saker att ta hänsyn till tex hur långt hon har att åka till er, om hon får mat och snacks osv.

  • Anonym (kii)
    Äldre 2 Jul 22:09
    #9
    Anonym (Svårt) skrev 2014-07-02 21:50:34 följande:

    Jag tycker att minst 90 kr i timmen är rimligt. 65 kr i timmen är inte så mycket, det är mindre än vad jag fick när jag var 13 (inte som barnvakt dock). Men det finns ju endel saker att ta hänsyn till tex hur långt hon har att åka till er, om hon får mat och snacks osv.


    90kr/timmen för ett svartjobb helt utan rättigheter? Tycker du inte att det är dåligt? Dom har ju inget kontrakt alls, hon kan bli uppsagd utan förvarning.
  • Anonym (A)
    Äldre 2 Jul 22:10
    #10

    Att en barnvakt på 15 år ska tjäna lika mycket som någon som är utbildad och har en månadslön på 21 000 kr/månaden och jobbar på dagis, tycker jag är orimligt.

    70-75 kr i timmen är rimligt, tycker jag. Ibland kommer hon ju bara att vara där medan barnen sover.

Svar på tråden Rimlig lön för 15-årig barnvakt?