• Linda83

    Låta makens bror bo hos oss strax efter förlossningen?

    Vet inte om jag överreagerar (hormonerna sprudlar just nu) och vill därför höra vad ni tycker innan jag konfronterar min man.

    Jag väntar barn när som och har tid för igångsättning om en vecka. Det är mitt andra barn och jag minns tiden efter förra förlossningen som ganska omtumlande med många känslor i svaj.

    Nu till saken. Hörde min man prata med sin bror i telefon tidigare. Han bor 20 mil härifrån och har tydligen ev fått jobb i vår grannstad över sommaren med start nästa vecka. Blev både förvånad, orolig och irriterad när jag hör min man erbjuda honom boende hos oss (bor i lägenhet) över sommaren. Han skulle isåfall bo här hemma när jag är nyförlöst vilket inte alls känns okej. Veckorna efter förra förlossningen gick jag mest runt i linne och trosor med en liten bebis vid tutten i stort sett dygnet runt. Att låta någon annan se mig i det skicket känns inte alls bra.

    Överreagerar jag? Makens bror är jättetrevlig men i detta läge hade jag inte ens velat ha någon från min sida av familjen boende hos oss.

    Jag tror min man vet hur jag skulle reagera, och att han avvaktar med att höra vad jag säger om det tills det är 100% säkert att han bror kommer tacka ja till jobbet.

  • Svar på tråden Låta makens bror bo hos oss strax efter förlossningen?
  • The Fugly

    Jag personligen tycker inte du överreagerar då jag inte heller hade velat ha någon boende hos oss under den tiden.

  • Natulcien

    Jag tycker inte att det låter så farligt..?
    Om han ska jobba i en grannstad så kommer han väl att åka tidigt på mornarna och komma hem sent på kvällarna?

  • Erizajo

    Tycker inte heller det är hela världen, som andra redan påpekat blir han ju inte hemma hos er mycket...

  • MissDecibel

    Det är ju väldigt individuellt hur man känner. Men för min del hade jag inte brytt mej om vi hade någon boende hos oss direkt efter förlossningen. Så länge personen inte räknar med att jag ska passa upp och fixa o dona.

  • Preggolina

    Jag är oxå höggravid och ska föda innom nån vecka. Hade min man föreslagit nått sånt här hade jag gått i taket!!! Du kommer behöva lungn och ro hela tiden! Det spelar ingen roll om brorsan åker tidigt och kommer sent du behöver ha lungt även då för du kommer troligtvis vara uppe med bebis även vid dessa tider. Du kommer behöva känna dig bekväm hemma för att det ska funka för dig och barnet att få till amningen samt att det kommer ju vara en stor omställning för ert första barn med ett nytt syskon att farbror kommer och bor hemma hos er samtidigt kommer nog ställa till det och ert stora barn kanske kommer bli riktigt utåtagerande pga att varken du eller pappan kan ge uppmärksamhet på samma sätt och lägg då till att en farbror även helt plötsligt ska ta av er tid oxå är ju bäddat för trubbel enligt mig.... Nej sätt ner foten och säg nej!. Brorsan får fixa eget boende helt enkelt inget mer med det!

  • Tow2Mater
    Preggolina skrev 2014-07-02 18:59:52 följande:

    och lägg då till att en farbror även helt plötsligt ska ta av er tid oxå


    Det kan ju vara tvärtom; farbrorn kanske kan ge av sin tid till att hjälpa både foräldrar och barn. Varfor anta han kommer ta av deras tid?
  • Penida

    För egen del, om jag utgår från mina och min sambos syskon, hade jag tyckt att det hade varit helt okej. Vi är nära och de skulle inte ställa krav på oss. Vi kan vara oss själva omkring varandra. Min sambos bror var här ett par veckor efter att vårt första barn föddes på semsester och för att träffa sitt syskonbarn och bodde då hos oss, jag tyckte mest det var trevligt och hjälpsamt (han hjälpte till mycket) men så känner jag mig väldigt bekväm i hans sällskap och vi känner varandra väl. Jag var som jag hade varit annars..
    Om du inte känner dig bekväm måste du självklart kommunicera detta med din man. Jag kan omöjligt säga om du överdriver, känns det inte bra för dig måste ni givetvis se till detta men du kan inte förvänta dig att din sambo vet om du är tyst.


    Avskyr CIO-metoder
  • Virre1979

    Nej hade inte gått med på det, man vet aldrig hur man mår efter en förlossning. Man kanske inte vill ha sina egna närmaste där dom första veckorna.

Svar på tråden Låta makens bror bo hos oss strax efter förlossningen?