• Äldre 2 Jul 19:51
    30259 visningar
    179 svar
    179
    30259

    Hur hanterar ni tjat om glass, godis och annat?

    Vad gör ni om barnen tjatar massor om glass, kakor och helt enkelt massa onyttigheter att äta vid fel tillfällen?

    Som tex när vi är i köpcentrum tjatas det hysteriskt om något att äta (som ikväll när vi skulle dit direkt efter middagen och skulle köpa skor) och när jag säger nej så surar hon massor, fräser och har sig. Vilket jag blir sur av i min tur.
    Samma om vi fikar och säger nej till ytterligare kakor.
    Eller om hon bara får för sig att hon vill ha glass helt plötsligt och vi säger nej.

    Är det en åldersfråga, personlighetsfråga eller något i uppfostran vi bör göra?


  • Svar på tråden Hur hanterar ni tjat om glass, godis och annat?
  • Äldre 2 Jul 19:55
    #1

    Ibland säger jag bara ja. ...

  • Äldre 2 Jul 19:56
    #2

    Så här kan man säga. Eftrersom du tjatar kommer jag svara nej på allt nu.
    Får jag kaka
    Nej
    Får jag en leksak
    Nej
    Får jag en glass
    Nej
    Får jag middag idag
    Nej
    Får jag gå och lägga mig nu
    Nej
    Får jag godis
    Nej
    Får jag ett en morot
    Nej
    Brukar bli kul men också ett sätt att visa att du inte ger med dig.

  • Äldre 2 Jul 19:59
    #3

    Testa att fråga vad barnet tänker göra om hen får glass. Går du ut med sopor idag och imorgon om du får glass? Om barnet sedan vägrar när du påminner blir det blankt nej på allt.

  • Äldre 2 Jul 19:59
    #4

    Kanske lättare att svara på när man vet åldern på barnet?

    Har en 6åring som helt enkelt vet vad som gäller, har han fått något sött och vill ha mer så förklarar jag att nästa gång skippar vi det helt om han tjatar/surar. När lördag kommer får han vara med och plocka godis, men vi har även börjat begränsa till en lagom mängd då han tidigare kunde trycka i sig för mycket. 2åringen tar efter brosan ochsäger att hon vill ha godis, jag säger att det är slut och erbjuder frukt (om det är efter måltid), lite protest men när hon förstått att det inte blir något tar hon frukten och släpper tanken. Sen kan vi avvika från rutinerna om det är högsommar, visst kan barnen få svalkande glass, men knte precis för måltid.

  • Äldre 2 Jul 20:00
    #5

    Jag säger "nej"  "en annan dag" "inte idag" "inte nu"

  • Äldre 2 Jul 20:06
    #6

    Förlåt, missade åldern. Dottern är 5.5 år. Sonen på tre tjatar också ibland men det struntar jag mer i, det är dottern som envist fortsätter och surar hur länge som helst.

  • Äldre 2 Jul 20:08
    #7

    Och vi säger nej, en annan dag osv, men det accepterar inte hon, hon surar järnet. Vi ger dock aldrig efter för sånt tjat, jag blir bara sur och arg och blåvägrar.

  • Äldre 2 Jul 20:09
    #8

    De får ju glass ibland, kakor ibland osv men inte på tjat och inte för ofta (hoppas jag).

  • Äldre 2 Jul 20:14
    #9

    Är man konsekvent lägger sig tjatet ganska snabbt. Blir man trött o ger med sig så bäddar man för tjat o gräl. Barnet lär sig ju då att om jag tröttar ut föräldern får jag som jag vill.

  • Äldre 2 Jul 20:15
    #10

    Vi är mycket konsekventa på detta och det hjälper inte...

Svar på tråden Hur hanterar ni tjat om glass, godis och annat?