• Äldre 3 Jul 10:52
    6893 visningar
    47 svar
    47
    6893

    2 veckors bebis sova i eget rum?

    Min son nu två veckor gammal sover i sin spjälsäng inne i vårt rum på nätterna. Han sover hela natten men vaknar för att äta med ca 3-4 timmars mellanrum.  Men när han sover så gör han en massa knorrande ljud och jag kan inte sova bra.
    Funderar nu på att ställa in spjälsängen i hans egna rum som ligger vägg i vägg med vårt rum så att jag kan sova lite bättre. Är det helt fel av mig att tänka så? Jag är verkligen ingen djupsovare utan jag vaknar av minsta lilla ljud.  känns lite jobbigt att vakna vid minsta lilla hela tiden. Även om det bara har gått två veckor..

  • Svar på tråden 2 veckors bebis sova i eget rum?
  • Äldre 3 Jul 10:58
    #1

    Alldeles för liten för att sova i eget rum anser jag. Du kommer vänja dig!

  • Äldre 3 Jul 11:03
    #2

    Min har gjort likadant sen födsel. Han sover fortfarande i vårt rum, är tre månader nu, och jag kan inte säga att jag vant mig. Vi tar varannan natt nu under semestern och de nätter jag ligger närmast lillen sover jag i princip inget alls. Så ett tips är att byta plats i sängen med jämna mellanrum om möjlighet finns.
    Själv är jag för lat för att gå till ett annat rum och mata på natten, men är du lika lättväckt som jag så ser jag inga som helst problem med att liten sover i eget rum. Testa vet jag. Känns det inte bra så är det ju bara ställa tillbaka sängen i ert rum. Känn efter.

  • Äldre 3 Jul 11:16
    #3

    Min sambo snarkar ibland

  • Äldre 3 Jul 11:27
    #4

    Vill bebis sova i egen säng och verkligen sover bra där så tycker jag sängen kan stå i annat rum.

  • Äldre 3 Jul 11:40
    #5

    Rekommendationerna säger väl att barnet när sova i samma rum till 6 månader? Har för mig att jag läste att det förhindrar psd.

  • Äldre 3 Jul 11:50
    #6

    Oj jag hade ALDRIG låtet ett sånt litet spädbarn sova i eget rum=(

  • Äldre 3 Jul 11:56
    #7

    min man är inte lika lättväckt som jag. jag har också provat att låta honom sova bredvid mig i sängen men han gör likadant där.
    jaja jag får väl gå helt sömnlös ett par månader till. =(

  • Äldre 3 Jul 12:00
    #8
    bodimit skrev 2014-07-03 11:56:59 följande:
    min man är inte lika lättväckt som jag. jag har också provat att låta honom sova bredvid mig i sängen men han gör likadant där.
    jaja jag får väl gå helt sömnlös ett par månader till. =(
    Ja välkommen till livet som föräldrar.
  • Äldre 3 Jul 12:22
    #9

    Jag har sovit med öronproppar sedan min dotter var typ 2 veckor och gör det fortfarande. Stänger ute de små ljuden men vaknar direkt om hon vaknar. Kanske värt att testa :)

  • Äldre 3 Jul 12:29
    #10

    Nej, en sån liten rekommenderas inte att man lägger i eget rum. P.g.a. risken för PSD rekommenderas man att dela rum med ett spädbarn upp till ca 6 månader åtminstone.

    Prova öronproppar! Det utestänger småljuden, d.v.s. knorrande och snarkande, men du vaknar av "vakenljud".
    Sen vänjer du dig med tiden.

Svar på tråden 2 veckors bebis sova i eget rum?