• Anonym (Tjock­is)
    Äldre 3 Jul 14:22
    2418 visningar
    9 svar
    9
    2418

    Trött på frågor om jag är gravid... Vad ska man svara??

    Jag har alltid haft övervikt. Försökt på alla tänkbara sätt att bli smal och normal, men min fetma sitter på magen och den är hopplös att bli av med. Jag försöker dölja med hjälp av min klädsel, men förstår ju att det syns ändå. Jag har barn som nu alla är stora. Ändå får jag flera gånger i veckan frågan om jag är gravid! Jag har ju sett likadan ut i hela mitt liv, det är ingen plötslig viktuppgång. Det är släktingar, kollegor, barnens kompisar, okända osv som frågar.
    Blir så ledsen! Det är som att hela tiden få slängt i ansiktet att jag är fet, och det vet jag väl om. Hur ska man bemöta dessa frågor? Tycker det är så pinsamt! Jag bara svarar nej, men skulle egentligen vilja ge en käftsmäll!

  • Svar på tråden Trött på frågor om jag är gravid... Vad ska man svara??
  • Anonym (A)
    Äldre 3 Jul 14:25
    #1

    Svara bara, nej jag är bara tjock, eller vad tycker du det ser ut som!

    Eller så drar du till med något överdrivet i form av att du är bara tjock men du önskar att du vore gravid men tyvärr kan du inte det då du har haft cancer i livmodern och behövt operera bort den.

    Och hoppas på att den som frågar skäms rejält!!

  • Anonym (Samma här)
    Äldre 3 Jul 14:27
    #2

    -Nej det är jag inte, men jag ser att jag kan gratulera dig!

    Funkar ju mest på vuxna kvinnor, men det är ganska kul att se reaktionen

    Är precis som du, och har också mycket av mina 94 kilo på magen.

    Gör ju inte saken bättre att vi börjar närma oss 30, har köpt hus och bytt bilar. Man förväntas ju skaffa barn nu.

    Vi försöker men det är ju ingen som vet om...

  • Anonym (hm)
    Äldre 3 Jul 14:27
    #3

    Alla är vi olika skapta av naturen och man får acceptera sig själv som man är. Man kan förstås till viss del påverka själv genom att motionera och träna för att fysiskt sett vara optimal. Men helt och hållet kan man inte gå emot naturen. Människor är okänsliga och ställer ofta dumma frågor, bry dig inte om dem utan låt det bara passera. Tänk så här att det är dem det är fel på och inte du själv. Bär högt huvud och älska dig själv så kommer andra älska dig tillbaka. Trist att folk uttrycker sig plumpt.

  • Anonym (Tjock­is) Trådstartaren
    Äldre 3 Jul 14:33
    #4

    Det är en så privat fråga och man blir alltid lika häpen att någon ens vågar ställa den! Jag har ofta svarat att nej, tyvärr det skulle jag gärna önska men tyvärr är jag bara tjock. Fast nu senaste tiden svarar jag bara nej. Det syns ju att den som frågat skäms, men varför ställa frågan?!

  • Äldre 3 Jul 14:33
    #5

    Pinsamt att vuxna människor tillåter sig att ställa sådana frågor. Svaret kan bero på hur du är som person och vem som frågar:

    "Varför undrar du det?" "Jo, magen" "Jaha... Hur har din helg varit då?"

    "Vad gulligt av dig att fråga. Hur har du själv haft det på semestern?"

    "Nej, jag är bara tjock"

    "Jag vet inte. Har du gravtest?

    "Såhär ser man ut när man varit förstoppat u en vecka"

  • Anonym (Tjock­is) Trådstartaren
    Äldre 3 Jul 14:39
    #6

    Tror att alla vågar fråga mig för att jag är en trevlig och serviceminded person. Tycker inte om att tappa ansiktet och räddar andra från att tappa sitt. Har en kollega som ser ut som jag, hon får aldrig dessa frågor trots att hon är 30 och jag är 40. Men beror nog på att hon är blygare och verkar svår.

  • Anonym (hm)
    Äldre 3 Jul 14:46
    #7

    Ja jag vet faktiskt inte varför den ställs men jag stod i kön i snabbköpet en gång och en lite korpulent kvinna köpte cigaretter varpå expediten sa till henne -du vet väl att du inte skall röka som gravid.....varpå kvinnan svarade -Jag är inte gravid.....
    Nej jag tror vi alla skall tänka oss för innan vi öppnar truten.

  • Anonym (Ye)
    Äldre 3 Jul 14:46
    #8

    Svara: "Nä, är du?"

  • Anonym (Tjock­is) Trådstartaren
    Äldre 3 Jul 14:50
    #9

    Mitt problem är nog att jag inte vill att den som frågar ska känna sig bortgjord. Fast jag egentligen vill att det ska svida! Svårt... Jag skäms ju så mycket själv, så jag vill bara fly. Min man trodde att jag överdrev, men nu har han varit med och hört frågan så många gånger så han förstår mig.

Svar på tråden Trött på frågor om jag är gravid... Vad ska man svara??