• Äldre 21 Jul 06:42
    2241 visningar
    17 svar
    17
    2241

    Tips mot nattvandring?

    Hej!
    Jag har en pojk på 2,5 år som somnar duktig i sin egen (vanlig stora-pojks-säng) och han sover bra och sådär.
    Dock vaknar han fem gånger per natt och kommer upp. Han vill väl egentligen komma och sova i mammas och pappas sång men vi har en nyfödd som ligger brevid mej. Jag bara bär in min son i sin säng igen så somnar han direkt. Så han är aldrig ledsen och jag vet inte varför han går upp egentligen.
    Jag ammar och bebisen vaknar 4-5 ggr per natt och ungarna tajmar aldrig varann så jag blir väckt 10 ggr på sex timmar typ.

    Nån som har tips på hur jag får grabben att stanna kvar i sängen utan att komma upp och väcka sin lilla mamma? Hans nattliga äventyr gör honom ganska trött på dagarna också så han måste sova middag två gånger...

    Alla tips mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Tips mot nattvandring?
  • Äldre 21 Jul 08:27
    #1

    Ha bebisen i egen säng bredvid dig o låt den stora sova hos er.

    min son är likadan.. vissa nätter kommer han in o vill sova hos oss. Jag tycker det är viktigt o låta dom sova hos föräldrarna om de har mardrömmar o e rädda.

    hur gammal är bebisen? 4-5ggr på 6timmat är ju bara 1,5 timme mellan amningarna vilket låter mkt.

  • Äldre 21 Jul 08:48
    #2

    Bebisen är bara 3 veckor, det är ju inte bara för amning bebisen vaknar. Men hon sover bättre när hon ligger jämte mej. Ligger hon i egen säng så hinner hon börja skrika och väcka resten av familjen innan jag fått henne till bröstet.

    Så jag tar hellre tips på Hur jag får honom att ligga kvar i sin egen säng om nätterna. Han är aldrig ledsen eller arg över att få gå tillbaka och sova i sin säng. Hade han varit ledsen så hade han såklart fått sova hos mamma och pappa. Men jag tror inte han lider av att ligga i sin säng.

    Jag har en åttaåring som jag fick natta och sova bredvid, tills han var fyra, han blev hemskt orolig om jag inte var bredvid. Så jag vill inte vänja 2-åringen att sova jämte oss när han inte ens är orolig.

  • pmb
    Äldre 21 Jul 08:53
    #3

    Kan inte pappan leda tillbaka honom alternativt sova på en madrass lite tillfälligt i pojkens rum? Det är så olika hur olika barn fungerar, det här låter ju mer som att han vill veta att ni är där bara, för han blir ju inte ledsen när han går tillbaka till sin säng. Tråkigt råd men uppvaken blir färre med tiden.

  • Äldre 21 Jul 08:57
    #4
    pmb skrev 2014-07-21 08:53:31 följande:

    Kan inte pappan leda tillbaka honom alternativt sova på en madrass lite tillfälligt i pojkens rum? Det är så olika hur olika barn fungerar, det här låter ju mer som att han vill veta att ni är där bara, för han blir ju inte ledsen när han går tillbaka till sin säng. Tråkigt råd men uppvaken blir färre med tiden.


    Ja, jag känner också att han mest bara vill kolla att vi är där. Vi har testat att pappan sover bredvid och sådär, men.... Hahahaha! Min man sover så himla hårt att min pojk hade kunnat kliva rätt på honom utan att han vaknar... Så jag får springa upp i alla fall ;)

    Jag ska testa att ha på en saga om nätterna, det kanske får honom vilja lugga kvar och lyssna och somna om....
  • Äldre 21 Jul 10:42
    #5
    MiniMarre skrev 2014-07-21 08:48:07 följande:

    Bebisen är bara 3 veckor, det är ju inte bara för amning bebisen vaknar. Men hon sover bättre när hon ligger jämte mej. Ligger hon i egen säng så hinner hon börja skrika och väcka resten av familjen innan jag fått henne till bröstet.

    Så jag tar hellre tips på Hur jag får honom att ligga kvar i sin egen säng om nätterna. Han är aldrig ledsen eller arg över att få gå tillbaka och sova i sin säng. Hade han varit ledsen så hade han såklart fått sova hos mamma och pappa. Men jag tror inte han lider av att ligga i sin säng.

    Jag har en åttaåring som jag fick natta och sova bredvid, tills han var fyra, han blev hemskt orolig om jag inte var bredvid. Så jag vill inte vänja 2-åringen att sova jämte oss när han inte ens är orolig.


    Låter som att båda barnen behöver få in rutiner.

    Min 3,5mån son har sovit i egen säng sedan han föddes.

    Kan ju vara så att den stora skanade sin mamna när du var på bb och vill försäkra sig om att du är hemma.

    om du stoppar om den stora o läser saga innan han somnar så sover han kanske bättre?
  • Äldre 21 Jul 11:20
    #6
    rere88 skrev 2014-07-21 10:42:37 följande:

    Låter som att båda barnen behöver få in rutiner.

    Min 3,5mån son har sovit i egen säng sedan han föddes.

    Kan ju vara så att den stora skanade sin mamna när du var på bb och vill försäkra sig om att du är hemma.

    om du stoppar om den stora o läser saga innan han somnar så sover han kanske bättre?


    Rutiner har vi, bebisen är ju lite svår att ha bestämda rutiner till för hon äter, sover och skiter när hon behöver....

    Jo min tvååring sov själv i egen säng sen han föddes (ammades ej) men skillnaden nu är att han sover i vanlig säng. När han sov i spjälsäng så orkade han inte besvära sej med att klättra ur och komma till oss utan somnade i så fall om ifall han vaknade till....
  • Äldre 21 Jul 11:38
    #7
    MiniMarre skrev 2014-07-21 11:20:03 följande:

    Rutiner har vi, bebisen är ju lite svår att ha bestämda rutiner till för hon äter, sover och skiter när hon behöver....

    Jo min tvååring sov själv i egen säng sen han föddes (ammades ej) men skillnaden nu är att han sover i vanlig säng. När han sov i spjälsäng så orkade han inte besvära sej med att klättra ur och komma till oss utan somnade i så fall om ifall han vaknade till....


    Sov han i spjälsängen tills han va 2,5år??

    När bebisen börjar få vakentid kan man styra in den till o vara mer vaken på dagen än på natten.
  • Äldre 21 Jul 11:46
    #8
    rere88 skrev 2014-07-21 11:38:05 följande:

    Sov han i spjälsängen tills han va 2,5år??

    När bebisen börjar få vakentid kan man styra in den till o vara mer vaken på dagen än på natten.


    Du känns enormt kritisk trots att du inte alls känner mej, ändå verkar du kunna läsa i mitt inlägg att vi har dåligt med rutiner här hemma, eller att jag inte nattar mina barn?

    Det enda jag bad om var om någon hade tips att få en liten nattvandrare att stanna kvar och somna om istället för att springa upp flera gånger om nätterna.

    För din info så, nej han sov inte i spjälsäng tills han blev 2,5. Han fick vanlig säng när han var två, vi hade ingen anledning till att byta eftersom han inte klättrade ur spjälsängen.

    Han sprang ur sängen om nätterna även när jag var gravid så det är inget som kommit med bebisen, dock var det inte lika jobbigt då eftersom det bara var han som väckte mej. och att han saknade mej från när jag var på bb? Jag var där en natt och då sov han hos mormor så det beror nog inte på det....
  • Äldre 21 Jul 12:04
    #9
    MiniMarre skrev 2014-07-21 11:46:35 följande:

    Du känns enormt kritisk trots att du inte alls känner mej, ändå verkar du kunna läsa i mitt inlägg att vi har dåligt med rutiner här hemma, eller att jag inte nattar mina barn?

    Det enda jag bad om var om någon hade tips att få en liten nattvandrare att stanna kvar och somna om istället för att springa upp flera gånger om nätterna.

    För din info så, nej han sov inte i spjälsäng tills han blev 2,5. Han fick vanlig säng när han var två, vi hade ingen anledning till att byta eftersom han inte klättrade ur spjälsängen.

    Han sprang ur sängen om nätterna även när jag var gravid så det är inget som kommit med bebisen, dock var det inte lika jobbigt då eftersom det bara var han som väckte mej. och att han saknade mej från när jag var på bb? Jag var där en natt och då sov han hos mormor så det beror nog inte på det....


    Då får du finna dig i att han fortsätter göra det ifall ni inte gjort något åt det tidigare.

    och jag tycker att ni var väldigt bekväma med att ha han i spjälsängen för att han inte skulle gå ur sängen.
  • Äldre 21 Jul 12:10
    #10
    rere88 skrev 2014-07-21 12:04:04 följande:

    Då får du finna dig i att han fortsätter göra det ifall ni inte gjort något åt det tidigare.

    och jag tycker att ni var väldigt bekväma med att ha han i spjälsängen för att han inte skulle gå ur sängen.


    Oj jaha, ja viss människor tycker om att kritisera andra.

    Jag behöver inte förklara för dej varför vi inte bytte tidigare. Och eftersom det inte är det jag frågar om tips om så är det inget du behöver ifrågasätta.

    Så du menar att det är helt kört, förbi och bara att glömma att få honom att sluta springa uppe om nätterna nu för vi inte gjort något tidigare? Märklig inställning!

    Men eftersom du kanske inte har en unge i samma ålder som är uppe och springer, så har du ju inte så mycket erfarenhet av det och därför inget råd att ge.
  • Äldre 21 Jul 14:03
    #11

    Jag har en som är 3år och en på snart 4månader så jag vet visst.

    han fick stor säng och eget rum vid 1-1,5års ålder och har han mardrömmar får han gärna sova hos oss.

    ibland bär jag in honom i sängen efter att han har somnat o då brukar han bli där.

  • pmb
    Äldre 21 Jul 15:45
    #12

    Det är lätt att ha erfarenhet av sitt eget barn, svårare av någon annans

    Det är ju med barn som med vuxna: vissa sover jättebra o vissa mindre bra. Jag har en tvååring som är vild i sömnen o absolut inte ligger stilla tyst en hel natt. Ser det inte som att vi har gjort fel, utan att han är sån. Sen går ju saker i perioder. Man får det nog ganska jobbigt som förälder om man antar att något ska vara konstant en längre tid.

    Ts, vet hur det är när pappan sover tungt, det är samma hos oss. Jag väcker honom för att han ska ta sonen, har lite svårt att röra mig så höggravid som jag är nu

  • Äldre 21 Jul 17:39
    #13
    pmb skrev 2014-07-21 15:45:33 följande:

    Det är lätt att ha erfarenhet av sitt eget barn, svårare av någon annans

    Det är ju med barn som med vuxna: vissa sover jättebra o vissa mindre bra. Jag har en tvååring som är vild i sömnen o absolut inte ligger stilla tyst en hel natt. Ser det inte som att vi har gjort fel, utan att han är sån. Sen går ju saker i perioder. Man får det nog ganska jobbigt som förälder om man antar att något ska vara konstant en längre tid.

    Ts, vet hur det är när pappan sover tungt, det är samma hos oss. Jag väcker honom för att han ska ta sonen, har lite svårt att röra mig så höggravid som jag är nu


    Säger inte att någon gjort fel men man ska inte klaga om man inte tagit itu med problemet innan det blir ett problem vilket det tydligen är för ts!
  • Äldre 21 Jul 18:29
    #14

    Kan ni inte lägga en madrass i ert rum som han kan sova på? Mest troligt söker han närhet. Personligen hade jag prioriterat vår och barnets sömn framför att barnet ska sova i eget rum, att springa fram och tillbaka låter jobbigt och onödigt i mina ögon.
    Mina barn är äldre och jag delar inte Rere88 erfarenhet alls, visst går det att ändra saker och ting. Ett av mina barn har aldrig sovit i spjälsäng (om vi inte räknar månad ett), hon sov först hos oss för att sedan började sova i egen stor säng vid 13 månader, hon sprang också precis som lillebrorsan som sov i spjälsäng i 2 år. Skillnaden är väl att vi inte gjorde lika stor grej av det, ville de sova hos fick de, vi har alltid prioriterat sömn framför var man sover. Våra barn har mestadels sovit i egen säng i eget rum trots detta och nu (5 och 7 år) händer det extremt sällan att de knallar in till oss. En 21/2-åring hade inte jag bråkat med om nåt sånt men vi är alla olika, jag hoppas du hittar en lösning, TS!


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 21 Jul 18:38
    #15

    Om ni verkligen vill att han ska sova i eget rum är det nog bara att fortsätta leda tillbaka gång på gång men ni kanske kan dela på det i så fall så att du får bättre sömn? Tråkigt bara att det påverkar pojkens sömn. Annars är som sagt madrass ett tips eller att ni delar på er om ni vill tänka utanför. Nu är barnet så pass litet, hade det varit äldre brukar det ibland fungera att prata om det dagtid och förberedda barnet, låta det välja sängkläder, nattlampa osv. Ni kan ju prova ändå.


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 21 Jul 20:51
    #16

    En madrass inne hos oss kanske inte är helt dumt?

    Nej under graviditeten har han fått sova inne hos oss just för sömnens skull, jag älskar att ha barnen i sängen och goda med dom. Men nu när Lillan sover jämte mej är det så himla stor risk för att hon blir kärleksmosad av storebror, samt att han ska bli väckt av henne osv.

    Så det är mestadels därför jag vill ha honom i sin egen säng. Hade hon inte varit så lättmosad så hade det varit annorlunda givetvis.

    Men tack för tipsen i alla fall! Madrass ska jag testa!

  • Äldre 21 Jul 21:20
    #17
    MiniMarre skrev 2014-07-21 20:51:42 följande:

    En madrass inne hos oss kanske inte är helt dumt?

    Nej under graviditeten har han fått sova inne hos oss just för sömnens skull, jag älskar att ha barnen i sängen och goda med dom. Men nu när Lillan sover jämte mej är det så himla stor risk för att hon blir kärleksmosad av storebror, samt att han ska bli väckt av henne osv.

    Så det är mestadels därför jag vill ha honom i sin egen säng. Hade hon inte varit så lättmosad så hade det varit annorlunda givetvis.

    Men tack för tipsen i alla fall! Madrass ska jag testa!


    Lycka tillGlad
    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Tips mot nattvandring?