• Anonym (kvinn­a 30+)
    Äldre 21 Jul 21:04
    56322 visningar
    36 svar
    36
    56322

    Jag har svårt att skriva profiltext till dejtingsida

    Hej,
    Jag har varit singel ett tag och vill så gärna träffa någon att skaffa barn med och dela vardagen med. Jag har försökt flera gånger att skriva ett profiltext till dejtingsida men jag klarar inte av att uttrycka mina känslor och behov! Jag får sån prestationsångest. Jag tycker att allt jag skriver är krystat och låter mer som ett personligt brev till att söka jobb än att söka en partner. 

    Ni som har varit medlemmar på dejtingsidor (match, möteplatsen osv) hur var de bästa profiltexten formulerade? Jag vill ju vara personlig och inte bara skriva något klyschigt. 

    Jag är 30+ och är trött på att vara singel och barnlös :(

  • Svar på tråden Jag har svårt att skriva profiltext till dejtingsida
  • Nyfike­n gul
    Äldre 21 Jul 21:57
    #1

    Ju mindre du skriver ju bättre är det , det folk vill veta om dig får dom fråga om och det är bara dom som är intresserade på riktigt som kommer att fråga dig dom personliga frågorna. 

    Du behöver inte skriva mer än max 4-5 rader. Inte mer än så. Gärna något som fångar intresset på direkten, humor eller ärlighet eller något knäppt. Det spelar ingen roll. Bara du på några korta rader hinner fånga killars uppmärksamhet. 

    Bild är ett måste. 

    "trött singeltjej vill träffa dig händige man som kan diska och vet vart dammsugaren står , vill sova tryggt i ett par starka armar. Javisst ja, det gör inget om du är snygg också" 

    kanske nåt sånt?


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (hålle­r med...­)
    Äldre 21 Jul 22:02
    #2

    Tycker också att detta är världens svåraste. Men i och med att jag är man, så kan jag berätta att alla verkar ha lika svårt... Det blir lätt "floskeltoppen"... Tycker om att resa, gillar att umgås med familj och kompisar, tycker om träning, gå på konserter etc etc...

    Men om jag ske ge några tips:
    - ganska kort och positiv presentation (och eventuell sarkasm och ironi fungerar i 99% inte)
    - skriv om något som kan ge lite följdfrågor, och då om intressen du tycker om. T ex istället för att skriva att du tycker om film; skriv att du exempelvis gillar japanska skräckfilmer
    - håll det positivt (dvs vad du söker - och undvik det du inte söker)
    - mycket bilder (jag tror/tycker att normala bilder är bäst, och inte bilder där du framhäver dina intressen; t ex bilder när du rider på en häst, står framför kinesiska muren, leker med syskonbarnen etc)

    Gällande bilderna; så tror jag tyvärr att det är detta som gör killar intresserade snarare än texten. Detta pga att alla profiler i princip se exakt likadana ut.

    Bara min åsikt, om den "kalla" nätdejtingvärlden...

    Lycka till!

  • Nyfike­n gul
    Äldre 21 Jul 22:14
    #3

    kan tillägga att när jag befann mig på dejtingsajter så hade jag en bild på mig själv iklädd en finklänning, bekvämt tillbakalutad i en soffa . Så hela jag syntes tydligt. 

    Min profiltext bestod av det här (har letat lite i gamla filer) 

    " sliten blond tvåbarnsmamma som är tufsig av livet, begåvad/förbannad med timglasfigur, söker någon som kan få mig att asgarva.  Killar under 35 göre sig icke besvär"    (jag var då 25 år ska tilläggas) 

    Den korta texten tenderade i mängder med mail och skrivna rader i gästboken.  och jodå jag hittade kärleken på den sajten, vi har nu varit gifta i tio år. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Anna)
    Äldre 21 Jul 22:44
    #4

    10 goda råd  och big no-nos att få en vettig profil på dejtingsajt: 

    1: En bild säger mer än tusen ord. Ta ett bra profilfoto. Visa hur du verkligen ser ut. Nytaget givetvis. 

    NO-NO:  inga duckfacebilder!  Göm dig inte bakom massa förvrängda vinklingar. Absolut inga ner-i-klyftan-bilder och självklart inga semesterbilder från kreta -89- och givetvis inte på din hund/mc/katt/soffa/bil. 

    2: Kort och koncis text. Inte mer än det du redan fått tips om ovanför. Högst 5 max 6 rader. 

    3: Fokusera på det positiva i livet när du skriver profiltexten och samma gäller när folk börjar fråga om personliga saker. Framhäv dig och det som är bra med dig! 

    NO-NO: ingen vill höra hur misslyckad man är, vilka sketna ex man dras med och hur deprimerad man varit dom senaste åren och hur desperat man längtar efter att få bli gravid och att man redan planerat bröllopet i minsta detalj. 

    4: Humor är bra men skippa smaileys och sms-språk i texten.  Det är aldrig roligt när man ska vara seriös. 

    5: Var ärlig med vem du är. Ge aldrig dig själv egenskaper du inte har.  om du avskyr friluftsliv ska du givetvis inte skriva att du gillar djur och natur. Gillar du att glo på facebook 6 timmar om dagen så måste du vara ärlig att säga det också. 

    6: Våga sticka ut!  Alla svenskar är fascinerade av ordet lagom och normal.  Det finns inget tråkigare än att bläddra sida efter sida med folk som har "allmänna intressen" under hobbys och "ordnade förhållanden" när det gäller ekonomi/jobb.  

    7: Fundera över hur andra skriver sina profiler. Gå in och läs både tjejer och killars profiler. Vad fångar DITT intresse hos andra?  Prova att formulera dig likadant eller berätta annat som du inte tänkt på. 

    8: Undvik att överarbeta din profil, när profilsidan mer ser ut som en sida ur scrapbooking har det gått för långt.  Låt bli alla ramar, gulligull och dutt-saker som finns i verktygen på sidan.  En bakgrundsfärg kan räcka och lagom stora bokstäver i det du skriver.  Låt fokus vara på dig i bild och text. 

    9: Du kan ändra dig.  Skriv några rader först och lägg ut en bild, låt det vara så under kanske en vecka, se vad som händer.  Sen kan du börja med att ändra texten lite, lägg till något, ta bort något annat. Känn efter hur det känns . Byt bild efter några veckor.  Förändra din profil och låt den hela tiden vara uppdaterad. 

    NO-NO : lägg aldrig upp länkar till bloggar, twitter, facebook, hemsidor eller till föreningar du är engagerad i . Det är oftast emot reglerna och är synnerligen oseriöst.  Vill någon adda dig på Fb får ni skriva om det privat. 

    10: Lägg prestigen åt sidan och ta det för vad det är. Ge det tid och krångla inte. Less is more.  Gör dig intressant och låt folk komma till dig och fråga det dom vill veta.  Skriver du ut allt om vem du är finns det ju inget kvar att bli intresserad av. 

  • Anonym (Spyfä­rdig på dejtin­gsidor­)
    Äldre 21 Jul 22:56
    #5

    Jag är kille och säger

    NEJ! NEJ!NEJ! OCH ÅTER NEJ till tipsen tjejerna ovan har gett dig. Lyssna inte på dem!

    I din pres ska stå att du vill ha barn. Det hade fått mig att backa, och förmodligen backar killen som vill skaffa barn från den som uttryckligen säger att hon inte vill bilda familj med smått i.

    Hur många rader du skriver spelar mindre roll. Man läser även en lång text som kille helt enkelt för det är svårt att få kontakt. Skriv utan att gå in i detalj, för att lämna utrymme för att ställa den första frågan, vad du ägnar dig åt i ditt liv. Skriv vad du vill här i livet, skriv vad du har som absolut nej, berätta var drömresan går, berätta varför du inte vill vara singel, vad du saknar. Du fattar poängen, det är ditt ansvar att bjuda killen på något att fråga om. Blir det långt, låt det vara det.

    Skriv definitivt inte något självförhärligande som bara är luftslott.

    Men allra viktigast, svara på de brev du får och ställ frågor utifrån vad killen skriver till dig. Bjud på dig själv. Det där sista brukar det vara si och så med.

    Om du ska ha foto behöver du inte vara modellsnygg. Det ska vara så man känner igen dig på stan. Insidan är det man går igång på, att man känner att man får vara med och vara delaktig i ditt liv.

    Hoppas du fick lite tips där. I det stora hela, gör tvärtom mot vad tjejer brukar göra där. Vill du veta hur de gör ska du regga en profil som man. Testa den. :)

  • Nyfike­n gul
    Äldre 21 Jul 23:14
    #6

    Det är en trådfin balansgång mellan att vara ärlig och att inte verka desperat. 

    Skriv gärna att du vill bilda familj och ha barn, men gör det på ett sådant sätt att det uppfattas som ärligt och en plan för din framtid - men skriv inte på ett sätt att det verkar som att du är desperat. 

    Och hur du bäst formulerar det är ju upp till dig själv att avgöra men du förstår nog den hårfina balansgången . 

    Självklart ska du skriva vad du är ute efter och vad du inte kan tänka dig men undvik att det blir en novell. Lämna utrymme åt killarna att fånga dig och få ställa frågor tillbaka om dig. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Esoada
    Äldre 21 Jul 23:27
    #7

    Stackars dig som är 30+ och har så lite personlighet att du inte kan skriva en presentationstext om dig själv
    Tips: Undvik klyschor som "Carpe Diem", "gillar mysiga hemmakvällar" och "jag är lite galen"... Obestämd

  • Esoada
    Äldre 21 Jul 23:38
    #8

    och så tjejer som skriver såhär:

    "Gillar London, kaffe, pussar, promenader i regnet, té i stora koppar, feminism, strumpor,killar med skägg, katter, cigaretter, läsa böcker (typ Wurthering Heights, Jane Eyre eller Harry Potter), Paris, thinspo och jag är rödhårig tihi

    Finns tusentals andra 20-åriga hipstertjejer som skriver så och lika trista Glad

  • Esoada
    Äldre 21 Jul 23:38
    #9

    Förresten så Match.com funkar dåligt

  • Anonym (kvinn­a 30+) Trådstartaren
    Äldre 23 Jul 13:12
    #10
    Esoada skrev 2014-07-21 23:27:45 följande:

    Stackars dig som är 30+ och har så lite personlighet att du inte kan skriva en presentationstext om dig själv
    Tips: Undvik klyschor som "Carpe Diem", "gillar mysiga hemmakvällar" och "jag är lite galen"... Obestämd


    Det är inte synd om mig. Jag har socialfobi, så att skriva om mig själv är lite jobbigt. 
Svar på tråden Jag har svårt att skriva profiltext till dejtingsida