• misini
    Äldre 1 Aug 23:06
    25043 visningar
    10 svar
    10
    25043

    Hormontest hos läkaren?

    Tänkte kolla lite med er om några här har fått en sådan koll gjord?? Jag gick nämligen till doktorn för några veckor sedan och ville upp kolla detta (tyckte jag hade symptom på hormonrubbningar), men jag fick inte göra det! Hon ansåg inte att jag "hade tillräckligt tydliga symptom som tyder på det", samt att det tydligen är väldigt svårt och knepigt att göra dessa test. Men om jag ska vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket om det är lätt eller ej, jag vill bara kolla upp om det är något som är fel! Har ni gjort hormontest? Var det lätt att få dem gjorda?

  • Svar på tråden Hormontest hos läkaren?
  • Äldre 1 Aug 23:21
    #1

    Vad för slags hormonrubbningar menar du? Man eller kvinna?

  • Äldre 1 Aug 23:31
    #2

    De vill helst inte göra hormontester. Det är nästan så att du kan få vilken medicin som helst (särskilt lyckopiller) eller kapa av valfri kroppsdel innan de vill testa hormoner. Vet inte varför... Men även om de testar så gör de nästan inget åt saken iaf så det är hugget som stucket.

    Går du privat kanske, men bara kanske att du kan få göra tester om du betalar själv men räkna med ett nej där också.

    Bästa hjälpen med hormoner får du av privata näringsterapeuter som skickar iväg prover till lab i USA men de är dyra. De kan ju inte heller skriva ut mediciner men det finns en hel del kosttillskott som påverkar hormoner positivt så det är inte helt mörkt.

  • Anonym (en sjuksk­ötersk­a)
    Äldre 1 Aug 23:46
    #3

    Man kan inte gå till en vårdcentral för att ta lite prover hipp som happ, utan man måste ha ett medicinskt problem. Har du inte det kan du pröva att gå till företagshälsan eller till en klinik som gör hälsoundersökningar. Vilka hormontester vill du ta?

  • misini
    Äldre 2 Aug 13:20
    #4

    Oj ursäkta, är alltså en kvinna (lite över tjugo år).
    Det jag vill kolla upp är främst nivåerna av testosteron och om dessa är högre än vanligt. (Eller tvärtom om östrogennivåerna är låga).

    Det konstiga var att jag går hos en privat läkare, och jag sa till och med att jag var villig att betala denna själv. Men det fungerar uppenbarligen ändå inte, då jag inte fick göra något test hur som helst..

    Det som läkaren främst sade var att man måste ha tydliga tecken på detta i form av exempelvis högt hårfäste eller framträdande hårväxt på typiska "manliga" områden, vilket jag inte hade då, "tyvärr".

    Annelie76:     Jaha, jag hade ingen aning om att det var så här svårt att få just dessa prov gjorda! Känns lite väl att behöva pröjsa tusentals kronor på att skicka en sådan här sak utomlands... Men man får se om det kanske är den enda lösningen!

  • misini
    Äldre 2 Aug 13:21
    #5

    Klinik som hälsounders


    Anonym (en sjuksköterska) skrev 2014-08-01 23:46:25 följande:

    Man kan inte gå till en vårdcentral för att ta lite prover hipp som happ, utan man måste ha ett medicinskt problem. Har du inte det kan du pröva att gå till företagshälsan eller till en klinik som gör hälsoundersökningar. Vilka hormontester vill du ta?


    Klinik som gör hälsoundersökningar kanske kunde vara något, tack för tipset!
  • Äldre 2 Aug 16:52
    #6

    Men hur yttrar sig detta på dig? Vad är det som får dig att tro att du har hormonrubbningar?

  • Äldre 2 Aug 16:57
    #7
    misini skrev 2014-08-02 13:20:32 följande:

    Oj ursäkta, är alltså en kvinna (lite över tjugo år).
    Det jag vill kolla upp är främst nivåerna av testosteron och om dessa är högre än vanligt. (Eller tvärtom om östrogennivåerna är låga).

    Det konstiga var att jag går hos en privat läkare, och jag sa till och med att jag var villig att betala denna själv. Men det fungerar uppenbarligen ändå inte, då jag inte fick göra något test hur som helst..

    Det som läkaren främst sade var att man måste ha tydliga tecken på detta i form av exempelvis högt hårfäste eller framträdande hårväxt på typiska "manliga" områden, vilket jag inte hade då, "tyvärr".

    Annelie76:     Jaha, jag hade ingen aning om att det var så här svårt att få just dessa prov gjorda! Känns lite väl att behöva pröjsa tusentals kronor på att skicka en sådan här sak utomlands... Men man får se om det kanske är den enda lösningen!


    Testosteron och östrogen är vanliga blodprov, inte alls besvärliga, görs på ett vanligt sjukhuslab. 
  • misini
    Äldre 2 Aug 22:18
    #8
    Pandamamma79 skrev 2014-08-02 16:52:19 följande:

    Men hur yttrar sig detta på dig? Vad är det som får dig att tro att du har hormonrubbningar?


    Lite olika:    dels har jag alltid haft oregelbunden mens (fick den redan vid 10 års ålder). Nu förra gången var den två veckor försenad, vilket f.ö inte är första gången den är så sen.


    Sedan hade jag förra sommaren en till synes helt oförklarlig "hudattack" då jag blev helt illröd och knottrig i hela ansiktet. Det varade i flera månader och gick till slut över med hjälp av roaccutan vilket var det enda som hjälpte! Innan dess hade jag alltid lite halvtaskig hy (alltså även i tjugoårsåldern, efter tonåren).


    Har alltid haft lätt för att bli tränad och har väldigt lätt att bygga muskler! Samt har små/nästan obefintliga bröst trots normalvikt (BMI 18,7).


    Dock inser jag att detta såklart lika gärna kan bero på tillfälligheter eller gener i allmänhet, och att vissa bara får nöja sig med svaret att "vissa har bara oregelbunden mens".

  • misini
    Äldre 2 Aug 22:20
    #9
    Trampar skrev 2014-08-02 16:57:22 följande:
    Testosteron och östrogen är vanliga blodprov, inte alls besvärliga, görs på ett vanligt sjukhuslab. 
    Det var det jag också trodde. Konstigt att folk har så olika uppfattningar om det här!
  • Äldre 2 Aug 22:41
    #10
Svar på tråden Hormontest hos läkaren?