• Aqt
    Äldre 3 Aug 09:22
    11287 visningar
    194 svar
    194
    11287

    Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.

    Bor i Stockholm och irriterar mig på den utbredda religiösa fundamentalismen i form av kvinnoförnedrande klädsel för
    vuxna men ännu värre många barn och ungdomar som ses klädda i både Hijab och Jilbab. 0


    Det är inte alls bra för jämställdheten och som förebilder för våra unga.


    När min familj var på gröna lund för några dagar sedan var det flertal i personalen som hade Hijab och någon form av Jilbab såg det ut som samt väldigt många bland besökarna, varav en rullade ut en bönematta vid nyckelpigan och bad till högre makter. Det förvånade mig och det har jag aldrig sett förut offentligt och så öppet.
    Jag skrev ett e-mail till tivolit och frågade hur det ser på saken med personalen m.m och nedan är konversationen.
    Jag undrar hur ni tycker och om ni tror att tillåtande av denna klädsel på arbetsplatser och för barn och ungdomar är
    bra för samhället och allas lika värde o.s.v..?

     " Hej


     


    Vill tacka för ett trevligt besök hos er häromdagen.


    Min familj har som tradition att besöka er ett par gånger om året
    och vi alla särskilt barnen tycker det är som en högtidsstund!
    Trevliga åkattraktioner, mycket skratt, god mat och härlig atmosfär!


    Men jag har en fundering efter vårat besök.
    Min familj består delvis av utländsk härkomst och representerar


    en mångfald precis som samhället i övrigt.


    Något som slog mig när vi nu besökte Gröna Lund var att


    religiös neutralitet inte gällde för en del av er personal.


    När vi betalade i entrén mot Hasselbacken möttes vi av


    personal insvepta i svart Hijab och Jilbab.
    Delar av ansiktet syntes men det känns som att man blir
    avskärmad och det är en mur mellan och att det ska visas


    att just deras religion står över neutraliteten.


    I hela Sverige liksom i övriga världen, synnerhet i Stockholm ser man dagligen


    kvinnor och barn insvepta i olika former av kvinnoförtryckande klädsel.
    Vissa kanske väljer det själva och vissa känner pressen från den religiösa kulturen


    och tvingas till det.
    Men när mina barn ser unga människor som t.o.m på arbetsplatser där kunder


    bemöts bär kvinnoförtryckande klädsel så tycker jag att det känns konstigt


    och lite olustigt.


    Vilka signaler sänder det ut? Ska religiös klädsel stå över det sekulära
    offentliga rummet? Ska man uppmuntra religiöst förtryckande klädsel


    när man representerar ett företag av rädsla att bli kallad Islamofob


    eller intolerant? Vem är intolerant? Kanske är det de som tvingar omgivningen


    till att utstå kvinnoförtryckande klädsel?
    I min dotters skola är det förbjudet med huvudbonader för alla, förutom de som
    tror på någon form av högre gudsmakt och hänvisar till en religion.
    De har vunnit över likavärdesprincipen och religionsneutraliteten och just deras tro står


    över andra värden.


     


    Jag är nyfiken på hur ni resonerar och om ni tycker det är bra att några av era anställda


    bär religiösa kläder. Jag undrar också om andra av era anställda får välja kläder själva


     p.g.a personliga övertygelser?


    Vad ska jag svara mina barn när de undrar varför andra tjejer är insvepta i svarta lakan mitt i


    sommaren?


     


    Världen över kämpar många kvinnor mot det religiösa förtrycket att få leva utan religiöst


    klädtvång och även unga tjejer för att få vara som vanliga tjejer. Men naturligtvis att


    ha den privata tro man vill på det personliga planet.
    I vår kultur anser man inte som på många håll i bl.a Islamska kulturer att det är sexuell


    exploatering att visa axlar och hår. Och för mig som religiöst neutral är det faktiskt


    kränkande att mötas av uttryck för religiöst förtryck. Hör det hemma på en nöjespark?

    Att jag skriver det här är naturligtvis inte för att jag är emot religiös mångfald,


    det hoppas jag att ni förstår.


    Min sambo är troende och många av mina vänner företräder olika religioner.
    Det tycker jag är berikande. Men det skulle aldrig falla någon av dem in, även de
    som är muslimer, att deras tro ska stå över religiös neutralitet i det offentliga rummet, särsklit


    Inte på arbetet, då det  är åt det fundamentala hållet.


    Men tyvärr betyder religionsfriheten numer att kräva särbehandling p.g.a sin religiösa tro.


    Det som bör eftersträvas bör vara att istället behandlas lika oavsett livsåskådning.


     


    Det här sammanställer det på ett bra sätt tycker jag;


     


    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1944359-hijab-ar-en-del-av-det-patriarkala-fortrycket?m=print


     


     


    Men återigen tack för ett trevligt besök, förutom det jag skriver om i övrigt förstås!


     


     


    M.v.h"

    "


    Hej!




     


    Tack för ditt mail och dina synpunkter på den religiösa aspekten hos vår personal.




     


    Jag beklagar att du har upplevt att vi sätter någon religiös klädsel framför någon annan uppfattning i det sekulära rummet. Gröna Lund är som företag neutralt vad gäller religiösa och politiska aspekter. Däremot respekterar vi våra anställdas trosuppfattningar och har inga regler för vår personal att täcka håret om de utifrån sin trosuppfattning så önskar. Vår personal bär Gröna Lunds olika uniformer under arbetstid, något annat är inte tillåtet, men önskan att täcka håret kan vi som företag inte neka till. Att personalen däremot skulle vara insvepta i svarta lakan är enligt vår klädpolicy inte tillåtet och har heller inte vara aktuellt här på Gröna Lund.




     


    Det gläder mig att ert besök här på Gröna Lund i övrigt var trevligt och vi önskar er varmt välkomna tillbaka till oss i parken!




     


    Med vänliga hälsningar,


     


     

  • Svar på tråden Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.
  • realis­t14
    Äldre 3 Aug 18:05
    #11
    Aqt skrev 2014-08-03 17:49:24 följande:

    Problemet är inte någon enskild som bär Hijab. Problemet är att de är så fundamentala i sin tro att det ska stå över andra klädregler o.s.v och att de aldrig kan anpassa sig, under inga omständigheter. Alal andra ska anpassa sig för kvinnoförtrycket.
    Det är samma diskussion som muslimska män som fått skadestånd för att de vägrar ta i hand med en kvinna.
    De hänvisar till just sin religion och då står det över alla andra regler.

    Med din argumentation ska man ju få bära Jilbab också vilket börjar bli förekommande. Det är steget mellan Hijab och Niqab. Tycker du det är ok?

    Jag undrar också om vad du anser att Hijab, Jilbab, Niqab o.s.v bärs av kvinnor.


    Jag är övertygad om att det är männens påfund för att de ska ha kontroll p kvinnorna och inte göra männen sexuellt upphetsade genom att visa hår m.m.


    Hur blev det med önskemålet att bära långärmat på sjukhusen, samma sakdiskussion där .
  • Äldre 3 Aug 18:46
    #12
    realist14 skrev 2014-08-03 18:05:27 följande:
    Hur blev det med önskemålet att bära långärmat på sjukhusen, samma sakdiskussion där .
    Då vidskepelse går före ordningsregler på arbetsplatsen är avsked rimligt.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • realis­t14
    Äldre 3 Aug 19:33
    #13
    Rataxes skrev 2014-08-03 18:46:57 följande:
    Då vidskepelse går före ordningsregler på arbetsplatsen är avsked rimligt.
    Men de fick avslag, hoppas jag....?
  • Äldre 3 Aug 23:57
    #14

    Snälla ts du vet att i arabiska länderna är det 40 grader varmt och verkat juh kunna klara av en sommar utan problem. Desutom så nej det ärinte varmt med slöja, man so människa anpassar juh sig efter klimatet. Ex på hösten 15 grader folk köär nästan på sig jacka vår 15 grader folk har hortsh. Har man slöja så nej det blir intr varmt sen så när det är som varmast 30-40 grader så äret varmare att vara naken och få soljuset direkt på huden en på klädderna som skydd. Och nej det är inte kvinnoförnedrNde det är ett kvinnligt plagg. Här i sverige ser man det inte mycket men i de muslimska länderna går inte männ i baröverkropp som sverige, där har man långbyxor och täckande tröjor där har oftas männen skägg för att täcka en del av ansiktet, så nej du har fel

  • Äldre 4 Aug 00:10
    #15

    Till er so. Pratar om arbetsplatser. En person so söker jobb med får avslaggpga religösa etniska, kön eller för sexuellägning är diskriminering ett jobb ska baseras på kunskap och annat men ej på det ovannämda.

    Sedan finns det människor som tästar gränser ex frågar efter rätten till att ex ha långärmat till sjukhus eller restaurang, självklart har alla desa fått avslag pga hygieniska själ. Men det skadar aldrig att fråga.

    deta med att en manlig eller kvinlig muslim vill ej vill skaka hand med motsatt kön. Det finns ingen lag på hur man måste hälsa, man får respektera ifall någon inte vill ha närkontakt det kan vara av alla olika möjliga orsaker ex religösa sjukdom ex asberger eller autism, det kan vara tvångstankar ex basilskräk osv. Ingen ska behöva bli tvingad till kroppskontakt. Vill man inte så vill man inte, man hälsar på olika sätt över hela världen och idag är världen internationell acceptera andras vilja, här skakar man hand i chile pussar man på kinden i japan slår man i ihop händerna och bugar i sverige för inte länge sedanså skulle flickor nigga och inte skaka hand. Idagmöter vi människor från hela värden man måste sluta ta åt sig personligt och acceptera människors olikheter

  • Aqt
    Äldre 4 Aug 06:53
    #16
    castillo skrev 2014-08-03 23:57:42 följande:

    Snälla ts du vet att i arabiska länderna är det 40 grader varmt och verkat juh kunna klara av en sommar utan problem. Desutom så nej det ärinte varmt med slöja, man so människa anpassar juh sig efter klimatet. Ex på hösten 15 grader folk köär nästan på sig jacka vår 15 grader folk har hortsh. Har man slöja så nej det blir intr varmt sen så när det är som varmast 30-40 grader så äret varmare att vara naken och få soljuset direkt på huden en på klädderna som skydd. Och nej det är inte kvinnoförnedrNde det är ett kvinnligt plagg. Här i sverige ser man det inte mycket men i de muslimska länderna går inte männ i baröverkropp som sverige, där har man långbyxor och täckande tröjor där har oftas männen skägg för att täcka en del av ansiktet, så nej du har fel


    Ingen av de arabiska länderna är med på listan över de 100 länder som har bäst jämställdhet i världen. Det har med religionens förtryck att göra. Männen styr kvinnans frihet i de länderna, du är okunnig och naiv.
  • Äldre 5 Aug 20:13
    #17

    TS

    Du skriver i ditt 'brev' att du möttes av personal som var insvepta i svarta lakan. Gröna Lund svarar dig att personalen inte klär sig i svarta lakan utan i de kläder som Gröna Lund tillhandhåller som arbetskläder.
    Menar du att Gröna Lund ljuger?

    Nu är det så annars att det bor även muslimer i Sverige så givetvis ska även de kunna medverka i arbetslivet där de möter även muslimer. Varför ska inte muslimer finnas representerade som vi är, utan vi måste klä av oss och om oss - för att passa dig?

    Du får säkert ut än mer av ditt nästa Gröna Lundbesök om du satsar på att ha roligt istället och inte går dit för att hänga upp dig på hur andra klär sig.

    Förklara för dina barn att andra vill klä sig som de vill och inte som du vill, inte svårare än så.

  • Äldre 5 Aug 20:16
    #18
    Gert skrev 2014-08-03 12:38:05 följande:

    För några dagar sedan tog jag en promenad till den lokala badstranden. Det som utmärkte sig var en grupp på 10-tal muslimer som var fullt påklädda i muslimska kläder och några bar heltäckande niqabs och burkor.


    Så du menar att man inte får utmärka sig då, eller vad menar du? Man måste inte titta om man tycker det är jobbigt att se något eller några som är utmärkande, det är ju också ett alternativ.
  • Äldre 5 Aug 20:22
    #19
    Aqt skrev 2014-08-03 17:49:24 följande:

    Problemet är inte någon enskild som bär Hijab. Problemet är att de är så fundamentala i sin tro att det ska stå över andra klädregler o.s.v och att de aldrig kan anpassa sig, under inga omständigheter. Alal andra ska anpassa sig för kvinnoförtrycket.
    Det är samma diskussion som muslimska män som fått skadestånd för att de vägrar ta i hand med en kvinna.
    De hänvisar till just sin religion och då står det över alla andra regler.

    Med din argumentation ska man ju få bära Jilbab också vilket börjar bli förekommande. Det är steget mellan Hijab och Niqab. Tycker du det är ok?

    Jag undrar också om vad du anser att Hijab, Jilbab, Niqab o.s.v bärs av kvinnor.


    Jag är övertygad om att det är männens påfund för att de ska ha kontroll p kvinnorna och inte göra männen sexuellt upphetsade genom att visa hår m.m.


    Det är väl bra om man vågar och vill stå för det man tror på? Alla är inte intresserade av att vända kappan efter vinden och stryka andra medhårs och sälja sin själ. Vi är olika. Du kanske gillar det, andra har en annan uppfattning.

    På vilket sätt måste du anpassa dig till hijab? Förklara.

    Tycker du det är fel att man själv får välja vad man vill sätta på sig för kläder? Vem menar du då ska bestämma det? Du?

    Du får tror vad du vill om varför vi kvinnor väljer vad vi vill sätta på dig, eller så får du lyssna på dig själv. Det är ditt val i den demokratiska anda som vi lever i. I den ingår det även  - hör och häpna, att man själv får bestämma vad man vill klä sig i för kläder.


  • Äldre 5 Aug 20:27
    #20

    Lär dig respektera andra individers tro, precis som Gröna Lund.

Svar på tråden Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.