• Aqt
    Äldre 3 Aug 09:22
    11286 visningar
    194 svar
    194
    11286

    Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.

    Bor i Stockholm och irriterar mig på den utbredda religiösa fundamentalismen i form av kvinnoförnedrande klädsel för
    vuxna men ännu värre många barn och ungdomar som ses klädda i både Hijab och Jilbab. 0


    Det är inte alls bra för jämställdheten och som förebilder för våra unga.


    När min familj var på gröna lund för några dagar sedan var det flertal i personalen som hade Hijab och någon form av Jilbab såg det ut som samt väldigt många bland besökarna, varav en rullade ut en bönematta vid nyckelpigan och bad till högre makter. Det förvånade mig och det har jag aldrig sett förut offentligt och så öppet.
    Jag skrev ett e-mail till tivolit och frågade hur det ser på saken med personalen m.m och nedan är konversationen.
    Jag undrar hur ni tycker och om ni tror att tillåtande av denna klädsel på arbetsplatser och för barn och ungdomar är
    bra för samhället och allas lika värde o.s.v..?

     " Hej


     


    Vill tacka för ett trevligt besök hos er häromdagen.


    Min familj har som tradition att besöka er ett par gånger om året
    och vi alla särskilt barnen tycker det är som en högtidsstund!
    Trevliga åkattraktioner, mycket skratt, god mat och härlig atmosfär!


    Men jag har en fundering efter vårat besök.
    Min familj består delvis av utländsk härkomst och representerar


    en mångfald precis som samhället i övrigt.


    Något som slog mig när vi nu besökte Gröna Lund var att


    religiös neutralitet inte gällde för en del av er personal.


    När vi betalade i entrén mot Hasselbacken möttes vi av


    personal insvepta i svart Hijab och Jilbab.
    Delar av ansiktet syntes men det känns som att man blir
    avskärmad och det är en mur mellan och att det ska visas


    att just deras religion står över neutraliteten.


    I hela Sverige liksom i övriga världen, synnerhet i Stockholm ser man dagligen


    kvinnor och barn insvepta i olika former av kvinnoförtryckande klädsel.
    Vissa kanske väljer det själva och vissa känner pressen från den religiösa kulturen


    och tvingas till det.
    Men när mina barn ser unga människor som t.o.m på arbetsplatser där kunder


    bemöts bär kvinnoförtryckande klädsel så tycker jag att det känns konstigt


    och lite olustigt.


    Vilka signaler sänder det ut? Ska religiös klädsel stå över det sekulära
    offentliga rummet? Ska man uppmuntra religiöst förtryckande klädsel


    när man representerar ett företag av rädsla att bli kallad Islamofob


    eller intolerant? Vem är intolerant? Kanske är det de som tvingar omgivningen


    till att utstå kvinnoförtryckande klädsel?
    I min dotters skola är det förbjudet med huvudbonader för alla, förutom de som
    tror på någon form av högre gudsmakt och hänvisar till en religion.
    De har vunnit över likavärdesprincipen och religionsneutraliteten och just deras tro står


    över andra värden.


     


    Jag är nyfiken på hur ni resonerar och om ni tycker det är bra att några av era anställda


    bär religiösa kläder. Jag undrar också om andra av era anställda får välja kläder själva


     p.g.a personliga övertygelser?


    Vad ska jag svara mina barn när de undrar varför andra tjejer är insvepta i svarta lakan mitt i


    sommaren?


     


    Världen över kämpar många kvinnor mot det religiösa förtrycket att få leva utan religiöst


    klädtvång och även unga tjejer för att få vara som vanliga tjejer. Men naturligtvis att


    ha den privata tro man vill på det personliga planet.
    I vår kultur anser man inte som på många håll i bl.a Islamska kulturer att det är sexuell


    exploatering att visa axlar och hår. Och för mig som religiöst neutral är det faktiskt


    kränkande att mötas av uttryck för religiöst förtryck. Hör det hemma på en nöjespark?

    Att jag skriver det här är naturligtvis inte för att jag är emot religiös mångfald,


    det hoppas jag att ni förstår.


    Min sambo är troende och många av mina vänner företräder olika religioner.
    Det tycker jag är berikande. Men det skulle aldrig falla någon av dem in, även de
    som är muslimer, att deras tro ska stå över religiös neutralitet i det offentliga rummet, särsklit


    Inte på arbetet, då det  är åt det fundamentala hållet.


    Men tyvärr betyder religionsfriheten numer att kräva särbehandling p.g.a sin religiösa tro.


    Det som bör eftersträvas bör vara att istället behandlas lika oavsett livsåskådning.


     


    Det här sammanställer det på ett bra sätt tycker jag;


     


    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1944359-hijab-ar-en-del-av-det-patriarkala-fortrycket?m=print


     


     


    Men återigen tack för ett trevligt besök, förutom det jag skriver om i övrigt förstås!


     


     


    M.v.h"

    "


    Hej!




     


    Tack för ditt mail och dina synpunkter på den religiösa aspekten hos vår personal.




     


    Jag beklagar att du har upplevt att vi sätter någon religiös klädsel framför någon annan uppfattning i det sekulära rummet. Gröna Lund är som företag neutralt vad gäller religiösa och politiska aspekter. Däremot respekterar vi våra anställdas trosuppfattningar och har inga regler för vår personal att täcka håret om de utifrån sin trosuppfattning så önskar. Vår personal bär Gröna Lunds olika uniformer under arbetstid, något annat är inte tillåtet, men önskan att täcka håret kan vi som företag inte neka till. Att personalen däremot skulle vara insvepta i svarta lakan är enligt vår klädpolicy inte tillåtet och har heller inte vara aktuellt här på Gröna Lund.




     


    Det gläder mig att ert besök här på Gröna Lund i övrigt var trevligt och vi önskar er varmt välkomna tillbaka till oss i parken!




     


    Med vänliga hälsningar,


     


     

  • Svar på tråden Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.
  • Aqt
    Äldre 6 Aug 18:24
    #41
    Anonym (Vilken kärring !) skrev 2014-08-06 16:14:49 följande:
    Nej jag är absolut inte bitter men människor som du som inte ha annat för sig än att se ner på andra människor och inte kan respekterar folk för hur dom vill klä sig är helt sjukt!

    Vad påverkar det dig om en kvinna har burka eller inte? Är det du som har den på dig? Är det du som är varm? NEJ det är det inte!

    Du verkar inte veta ett skit om islam och deras religion och varför dom har det.

    Jag jobbar på sjukhus och på vår avdelning har vi 4 stycken läkare som har slöja och det är något dessa kvinnor valt själva och dom trivs med det.

    Varför bryr du dig ens om dessa kvinnor och deras slöjor? Varför ? Svara på den frågan ?

    Du skriver kvinnoförtryck? Har du läst kornen någon gång? Hur kan du säga kvinnoförtryck ? Kvinnor väljer detta själva och det står tydligt i Koranen att man själv får välja, sedan finns det självklart män som tvingar sina kvinnor. Men sån finns överallt män som tvingar kvinnor till något.

    Låt dessa kvinnor klä sig hur dom vill, låt dom leva sitt liv, gillar du inte det så får du faktiskt kolla bort.

    Om du hade varit lycklig och haft ett bra jobb så kan jag garantera att du inte hade lagt din tid på att hata så här mycket som du gör.

    Du är en olycklig människa för en lycklig människa är för upptagen att leva sitt liv än att sitta på familje liv och skriva en roman till Gröna Lund om folk som klär sig på ett visst sätt för att DU inte gillar det. Så ja jag är 100% säker på att du är en olycklig människa, jag hoppas du kan finna det i ditt hjärta att sluta hata och acceptera människor för deras val, för du kommer må bättre själv då och sluta vara så bitter, arg och lägga tid på något så onödigt. Lägg den tiden på dina barn istället!.

    Hej,

    Oj vad arg du är. Jag ser inte ned på andra människor. Om jag inte vet ett skit om Islam? Vilka elaka och fördomsfulla ord du använder. Jag har läst många böcker om Islam och haft många muslimer som goda arbetskamrater.
    Jag tror att muslimer som tvingas till strikta klädkoder även på arbetsplatser och för deras barn är väldigt intoleranta och snäva i sin världsbild. Men naturligtvis är inte alla muslimer sådana, men de är ganska många.


    Att det är sådana lagar i flera muslimska stater är ett bra bevis på det.


    Jag har inte skrivit en roman, du har faktiskt klagat mer på mig än vad jag har skrivit till Gröna Lund.


    Som sagt vi har olika gränsdragningar, och jag tycker att Hijab , Jilbab o.s.v är religiösa manifestationer och det är för att visa sin religiösa tillhörighet de har det,
    precis som att det är religiöst förtryck.


    Många offentliga yrken har strikta klädkoder, Tingsrätter, Polis, Industri (mest av säkerhetsskäl) o.s.v. Inga får där välja sina kläder själva utom ett undantag; Islamska klädkoder samt Kippa och Turban i vissa fall. Samtidigt säger reglerna att det ska vara politiskt och religiöst neutralt för arbetstagarna eftersom de representerar arbetsgivaren. Det är motsägelsefullt.

    Och du; varför skriver du att jag hatar? Jag har inte skrivit att jag hatar.
    Jag har bara en annan  gränsdragning i ämnet vi diskuterar.

    Jag hoppas inte mina barn tvingas till religiöst förtryckande kläder och att de växer upp i ett fritt jämställt samhälle! Samtidigt hoppas jag de respekterar att ingen enskild religiös tro ska stå över någon annans, särskilt inte på arbetsplatser.

    Vad tror du omatt bära  Niqab på förskolor förresten?


     

  • realis­t14
    Äldre 6 Aug 19:12
    #42
    Anonym (Vilken kärring !) skrev 2014-08-06 16:02:51 följande:
    Hur påverkar det dig om en kvinna har slöja ?
    Det påverkar inte alls om en har det. Om stan blir full av dem, då har jag ett problem. På samma sätt som att jag skulle känna mig obekväm om jag gick på en nudiststrand..andra värderingar, en spegling av en värld som jag inte tycker är min, och inte en spegling av Sverige och det landet står för...snarare andra länder, andra värderingar.

  • Äldre 6 Aug 21:00
    #43
    Aqt skrev 2014-08-06 06:58:15 följande:
    Jag tycker man är naiv om man verkar tillåtande mot något som har en könsförtryckande mening. Man låter sig tro att det är frivilligt och t.o.m bra för samhället.

    Problemet är att det är religiöst förtryckande klädsel och de som har dessa kläder kommer aldrig att anpassa sig efter omvärlden. Problemet är när även barn och ungdomar tvingas till detta i skolor, på arbetsplatser och där inga andra kan välja kläder hur de vill.
    I min dotters skola är det förbjudet med maskering och huvudbonader, men det finns ett undantag...vilket är undantaget och varför?? Jo Islamistisk klädsel.
    Eftersom jag själv valt att bära hijab och vet många medsystrar som gjort detsamma så vet jag givetvis att det är frivilligt. Och givetvis är det bra för samhället om dess medborgare själva får avgöra vad de sätter på sig före de går ut från sin egen ytterdörr. Om du inte förstår den enkla matematiken då vet jag inte hur jag ska förklara det för dig.

    Nej givetvis är det ingen förtryckande klädsel, men klädsel kan ses som förtryckande om man inte själv får välja vad man vill sätta på sig. Och när människor som du försöker att förneka andra att själva välja klädsel, så blir det både fördömande, förtyckande och du gör samhället en otjänst eftersom du inte anser att de demokratiska rättigheterna gäller alla dess medborgare.

    Nej man anpassar inte kläder efter samhället. Inga kläder, endast inom vissa yrkesgrupper så är det aktuellt. Men vi har ingen klädnorm eller klädkod i Sverige eftersom alla själva får välja hur de vill klä sig.

    Varför inte arbeta för att även t.ex. keps ska få användas inomhus? Det är ju en förlegad gammal kristen sedvänja som dragits in i skolans värd. Om du nu verkligen vill ha jämlik och opartisk skola. Det borde börja i valet att få klä sig hur man vill, tycker man.
  • Äldre 6 Aug 21:04
    #44
    Aqt skrev 2014-08-06 07:02:57 följande:
    Så det är därför kvinnor inte får bli präster i katolska länder (även i Sverige enl vissa tolkningar) och att kvinnor nekas köra bil i Saudiarabien. Har det inte med religionen att göra? Varför tror du det är olagligt att gå utan Hijab och Jilbab i flera muslimska länder?

    Präster? Vad har det med det hela att göra?

    Kvinnor nekas inte bilkörning i Saudiarabien för att det har med religionen att göra, utan för att det har med saudisk lag att göra.

    I en del länder är det påbjudet ja. Du försöker ju förhindra kvinnor att bära hijab i Sverige, hur menar du att du i så fall är bättre? Du tänker ju precis likadant men tvärtom. Så du sitter i samma båt som de som tvingar i så fall.
  • Äldre 6 Aug 21:09
    #45
    Aqt skrev 2014-08-06 07:05:56 följande:

    Precis såhär var det, och gränserna förändras stegvis;


    Hijab blir större duk, och gränsar till Jilbab som är mer heltäckande;

    "När vi betalade i entrén mot Hasselbacken möttes vi av


    personal insvepta i svart Hijab och Jilbab."

    Det är för att det handlar om barn och ungdomar som man reagerar.


    Men bra att Niqab inte är tillåtet än så länge, men snart kommer det nog bli så....


    Alltså säger du att Gröna Lund ljuger? Varför känns det som om det är du som inte berättar sanningen?

    Så du vill att dina barn ska leva i en bubbla? Inte se andra som inte ser ut som du, inte se andra som klär sig som du gör, inte möta andra som har andra åsikter än vad du har, osv? Man kan bara tycka synd om barnen som går miste om så mycket lärdom. Det kommer helt klart bli tufft för dem en dag.
  • Äldre 6 Aug 21:16
    #46
    realist14 skrev 2014-08-06 08:14:12 följande:
    Såg på gymet i veckan en kvinna. Det var stekhett, vi belv uppmanade att dricka flera gånger, att torka golvet (svettpölar).Knappt man orkade träna i hettan,
    Kvinnan hade långa svarta byxor, lång tröja som gick ner över baken, samt en träningsjacka med blixtlåset fullt uppdraget. Till detta huvudduk, ordentligt tilltagen som omslöt kinderna och pannan bitvis.

    Jag kände väl inte att det var den mest optimala klädseln för tillfället. Det kändes inte ens normalt, men heej, det var väl någon som "ville" klä sig så efter eget huvud och egen ide om vad som var skönt. Eh.
    Klart man reagerar på sådant.
    Alla måste väl få välja vilken klädsel de vill ha när de tränar? Du verkar reagera bl.a. på 'lång tröja över baken' vilken kan antyda att du kollar på bakar när du går på gymmet och kanske kände dig blåst när det fanns en bak du inte kunde kolla in?

    Vad då 'normalt'? Måste man visa baken menar du och gör man inte det så är det onormalt? Vilket samhälle vill du ha? Alla stöpta i samma form och allt ska vara 'normalt' för att duga?

    Tänk om folk kunde låta andra göra sina egna val utan att fördöma och döma och bry sig. Verkar som ni är sysslolösa och inte har annat att göra än att fördöma och döma andra. Vad ytligt!
  • Äldre 6 Aug 21:20
    #47
    realist14 skrev 2014-08-06 13:02:19 följande:
    Om du med det menar generellt, så är det så att om vääldigt många människor gör saker som i sin tur på grund av vad det är och att så många gör det påverkar samhället negativt, så kanske det inte är så enkelt som att bara skita i det, eller hur.
    På vilket sätt menar du att hijab påverkar samhället på ett negativt sätt?
  • Aqt
    Äldre 6 Aug 21:24
    #48
    oOHalalOo skrev 2014-08-06 21:00:44 följande:
    Eftersom jag själv valt att bära hijab och vet många medsystrar som gjort detsamma så vet jag givetvis att det är frivilligt. Och givetvis är det bra för samhället om dess medborgare själva får avgöra vad de sätter på sig före de går ut från sin egen ytterdörr. Om du inte förstår den enkla matematiken då vet jag inte hur jag ska förklara det för dig.

    Nej givetvis är det ingen förtryckande klädsel, men klädsel kan ses som förtryckande om man inte själv får välja vad man vill sätta på sig. Och när människor som du försöker att förneka andra att själva välja klädsel, så blir det både fördömande, förtyckande och du gör samhället en otjänst eftersom du inte anser att de demokratiska rättigheterna gäller alla dess medborgare.

    Nej man anpassar inte kläder efter samhället. Inga kläder, endast inom vissa yrkesgrupper så är det aktuellt. Men vi har ingen klädnorm eller klädkod i Sverige eftersom alla själva får välja hur de vill klä sig.

    Varför inte arbeta för att även t.ex. keps ska få användas inomhus? Det är ju en förlegad gammal kristen sedvänja som dragits in i skolans värd. Om du nu verkligen vill ha jämlik och opartisk skola. Det borde börja i valet att få klä sig hur man vill, tycker man.

    Awrah som beskrivs i koranen berör ämnet och jag håller inte alls med dig om att det inte är kvinnoförtryckande. Återigen är det lag för vissa islamska länder.
    Men säkert finns det dem som bär frivilligt medan många är tvingade av lagar och hårda religiösa seder. Problemet är att de aldrig kan göra undantag offentligt, då är man fundamentalist tycker jag eftersom det är att manifestera en religion. Så jag kan inte se det som vilket plagg som helst. Det är en stor skillnad.


    Sedan kan man diskutera oändligt vilka kläder som passar i olika sammanhang eller inte och vad de symboliserar.
    Får se då om ditt antydande om transvestiter på Gröna Lund, tveksam om de skulle få arbete beroende på klädsel förstås.


    Att klä sig som man vill när man går ut från sin dörr är inte samma sak som att anpassa sig i skolor och på arbetsplarser och sätta heltäckande kläder på barn heta sommardagar p.g.a att man ska skyla håret och manifestera en religion, tycker jag.


     

  • Äldre 6 Aug 21:27
    #49
    Aqt skrev 2014-08-06 15:57:38 följande:

    Du börjar blanda in andra saker än ämnet. Om det arbetar transor vid Gröna Lund beror naturligtvis hur de ser ut om det är acceptabelt eller inte.
    Deras klädsel har i.o.f.s ingen kvinnoförnedrande grund. Men för alla arbetsplatser och människor finns gränser. För mig går gränsen vid en annan nivå än dig. Kanske din gräns går vid niqab eller burka, och beror på tillfället förstås.

    Jag var helt emot kvinnan i Niqab som studerade till barnskötare och ville börja arbeta på en förskola exempelvis.


    Men det beror inte på att man har något emot enskilda människor naturligtvis.


    Men du verkar inte alls förstå hur jag menar. Rent generellt kan ju en bankman (om man ska hårddra det) ha Påvemössa på sig på jobbet. Eller kippa/turban.


    Svåra gränsdragningar men man måste ha gränser av samma skäl att Amish people inte får arbeta som läkare.
    Ska Fetish människor ha läderkläder på arbetet om de arbetar på bank?


    Är man intolerant om man inte tycker det. Vart går gränserna och för vilka ska man göra undantag?


     


    Men hur tänker du när det gäller barnen då om det handlar om transor? Hur förklarar du för dem att de står där?

    Nej precis, deras klädsel är inte heller förnedrande.

    Aha så du menar att samhället ska anpassa sig efter din gräns? Varför det?

    Har du inget emot enskilda personer? Så du gillar den muslimska kvinnan som människa som har hijab då eller vad menar du?

    Nu har du Gröna Lund svarat dig att ingen av deras personal klär sig i svarta lakan, alltså skriver du alla inlägg utifrån ett felaktigt påstående. Du har  helt enkelt ingen grund att stå på. Sen kan du blanda in läkare och brandmän och vad du vill, du har själv citerat Gröna Lunds svar där det sägs att deras personal endast klär sig i de kläder som de tillhandahåller, och inget utöver det är acceptabelt. Alltså är de svarta lakanen du säger dig ha stött på något som du fantiserat ihop och bygger dina inlägg på.

    Det är klart du är intolerant när du inte ens ha saklig grund för det du påstår.


  • Äldre 6 Aug 21:32
    #50
    realist14 skrev 2014-08-06 19:12:44 följande:
    Det påverkar inte alls om en har det. Om stan blir full av dem, då har jag ett problem. På samma sätt som att jag skulle känna mig obekväm om jag gick på en nudiststrand..andra värderingar, en spegling av en värld som jag inte tycker är min, och inte en spegling av Sverige och det landet står för...snarare andra länder, andra värderingar.
    Så du kan inte se det personliga valet som något positivt och som går helt i överenstämmelse med det samhälle vi lever i? Det speglar Sverige nämligen, här får vi själva välja vad vi vill ha på oss och behöver inte ifrågasättas eller förtryckas för det val vi gör.


Svar på tråden Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.