• Aqt

    Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.

    Bor i Stockholm och irriterar mig på den utbredda religiösa fundamentalismen i form av kvinnoförnedrande klädsel för
    vuxna men ännu värre många barn och ungdomar som ses klädda i både Hijab och Jilbab. 0


    Det är inte alls bra för jämställdheten och som förebilder för våra unga.


    När min familj var på gröna lund för några dagar sedan var det flertal i personalen som hade Hijab och någon form av Jilbab såg det ut som samt väldigt många bland besökarna, varav en rullade ut en bönematta vid nyckelpigan och bad till högre makter. Det förvånade mig och det har jag aldrig sett förut offentligt och så öppet.
    Jag skrev ett e-mail till tivolit och frågade hur det ser på saken med personalen m.m och nedan är konversationen.
    Jag undrar hur ni tycker och om ni tror att tillåtande av denna klädsel på arbetsplatser och för barn och ungdomar är
    bra för samhället och allas lika värde o.s.v..?

     " Hej


     


    Vill tacka för ett trevligt besök hos er häromdagen.


    Min familj har som tradition att besöka er ett par gånger om året
    och vi alla särskilt barnen tycker det är som en högtidsstund!
    Trevliga åkattraktioner, mycket skratt, god mat och härlig atmosfär!


    Men jag har en fundering efter vårat besök.
    Min familj består delvis av utländsk härkomst och representerar


    en mångfald precis som samhället i övrigt.


    Något som slog mig när vi nu besökte Gröna Lund var att


    religiös neutralitet inte gällde för en del av er personal.


    När vi betalade i entrén mot Hasselbacken möttes vi av


    personal insvepta i svart Hijab och Jilbab.
    Delar av ansiktet syntes men det känns som att man blir
    avskärmad och det är en mur mellan och att det ska visas


    att just deras religion står över neutraliteten.


    I hela Sverige liksom i övriga världen, synnerhet i Stockholm ser man dagligen


    kvinnor och barn insvepta i olika former av kvinnoförtryckande klädsel.
    Vissa kanske väljer det själva och vissa känner pressen från den religiösa kulturen


    och tvingas till det.
    Men när mina barn ser unga människor som t.o.m på arbetsplatser där kunder


    bemöts bär kvinnoförtryckande klädsel så tycker jag att det känns konstigt


    och lite olustigt.


    Vilka signaler sänder det ut? Ska religiös klädsel stå över det sekulära
    offentliga rummet? Ska man uppmuntra religiöst förtryckande klädsel


    när man representerar ett företag av rädsla att bli kallad Islamofob


    eller intolerant? Vem är intolerant? Kanske är det de som tvingar omgivningen


    till att utstå kvinnoförtryckande klädsel?
    I min dotters skola är det förbjudet med huvudbonader för alla, förutom de som
    tror på någon form av högre gudsmakt och hänvisar till en religion.
    De har vunnit över likavärdesprincipen och religionsneutraliteten och just deras tro står


    över andra värden.


     


    Jag är nyfiken på hur ni resonerar och om ni tycker det är bra att några av era anställda


    bär religiösa kläder. Jag undrar också om andra av era anställda får välja kläder själva


     p.g.a personliga övertygelser?


    Vad ska jag svara mina barn när de undrar varför andra tjejer är insvepta i svarta lakan mitt i


    sommaren?


     


    Världen över kämpar många kvinnor mot det religiösa förtrycket att få leva utan religiöst


    klädtvång och även unga tjejer för att få vara som vanliga tjejer. Men naturligtvis att


    ha den privata tro man vill på det personliga planet.
    I vår kultur anser man inte som på många håll i bl.a Islamska kulturer att det är sexuell


    exploatering att visa axlar och hår. Och för mig som religiöst neutral är det faktiskt


    kränkande att mötas av uttryck för religiöst förtryck. Hör det hemma på en nöjespark?

    Att jag skriver det här är naturligtvis inte för att jag är emot religiös mångfald,


    det hoppas jag att ni förstår.


    Min sambo är troende och många av mina vänner företräder olika religioner.
    Det tycker jag är berikande. Men det skulle aldrig falla någon av dem in, även de
    som är muslimer, att deras tro ska stå över religiös neutralitet i det offentliga rummet, särsklit


    Inte på arbetet, då det  är åt det fundamentala hållet.


    Men tyvärr betyder religionsfriheten numer att kräva särbehandling p.g.a sin religiösa tro.


    Det som bör eftersträvas bör vara att istället behandlas lika oavsett livsåskådning.


     


    Det här sammanställer det på ett bra sätt tycker jag;


     


    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1944359-hijab-ar-en-del-av-det-patriarkala-fortrycket?m=print


     


     


    Men återigen tack för ett trevligt besök, förutom det jag skriver om i övrigt förstås!


     


     


    M.v.h"

    "


    Hej!




     


    Tack för ditt mail och dina synpunkter på den religiösa aspekten hos vår personal.




     


    Jag beklagar att du har upplevt att vi sätter någon religiös klädsel framför någon annan uppfattning i det sekulära rummet. Gröna Lund är som företag neutralt vad gäller religiösa och politiska aspekter. Däremot respekterar vi våra anställdas trosuppfattningar och har inga regler för vår personal att täcka håret om de utifrån sin trosuppfattning så önskar. Vår personal bär Gröna Lunds olika uniformer under arbetstid, något annat är inte tillåtet, men önskan att täcka håret kan vi som företag inte neka till. Att personalen däremot skulle vara insvepta i svarta lakan är enligt vår klädpolicy inte tillåtet och har heller inte vara aktuellt här på Gröna Lund.




     


    Det gläder mig att ert besök här på Gröna Lund i övrigt var trevligt och vi önskar er varmt välkomna tillbaka till oss i parken!




     


    Med vänliga hälsningar,


     


     

  • Svar på tråden Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.
  • Aqt
    oOHalalOo skrev 2014-08-06 21:58:32 följande:
    Jag är inte inne på transvetiters klädsel, har du glömt att det var du som tog det som exempel? Att jag då svarar på det, tycker du att det är 'att vara inne på'?

    Du har skrivit att de hade 'svarta lakan' på sig, vilket de självfallet inte hade, det behöver man inte ha fundera över.

    Ja jag känner till den muslimska klädseln.

    Alla är välkomna i moskén som besökare. Men alla är inte välkomna att arbeta på Gröna Lund om jag förstår dig rätt. Så lite skillnad på folk och folk är det nog.

    Upppdrag granskning gjorde ett reportage för ett tag sedan om svenska moskeér och det som framkom där var skrämmande om hur de bl.a värderar kvinnor. De hade dold kamera på sig. Om en utklädd transvestit kommer till en moské är jag mycket tveksam till att denne skulle bli bra bemött, men vet inte om det prövats.


    Jag tror inte att Muslimer överlag, om man ska gereralisera, är lika öppna som i sekulära samhällen. Men de kräver stor öppenhet för deras egen religion.


    Du missförstår, alla är naturligtvis välkomna på Gröna Lund, men om man arbetar där så kan man som på många andra ställen inte kräva att klä sig hur man vill.


    I Sverige har vi sedan länge ett sekulärt samhälle och stat där religion betraktras som en privatsak. Att religion manifesteras öppet i det offentliga rummet är ingen tradition här. Vi är inte vana vid att det förändras och att det inte respekteras.

  • realist14

    Problems solved, om vi alla börjar gå nakna överallt så kanske det antingen skrämmer bort de gubbar som tror att de härskar över världen och alla kvinnor, så kan de ta sina klädkoder till någon annan plats och praktisera dem där, gärna på sig själva. eller så får det dem till slut att ge upp Demon

  • Aqt
    realist14 skrev 2014-08-07 09:14:12 följande:

    Problems solved, om vi alla börjar gå nakna överallt så kanske det antingen skrämmer bort de gubbar som tror att de härskar över världen och alla kvinnor, så kan de ta sina klädkoder till någon annan plats och praktisera dem där, gärna på sig själva. eller så får det dem till slut att ge upp Demon


    Man kan prova och gå in halvnaken i en moské så får man se hur det är med toleransen. Så säger man att man har rätt att göra det p.g.a religionsfriheten. :)

    Nu kom jag på en sak; man får ju inte skoja med religion eftersom den är extra fridlyst....
  • realist14
    Aqt skrev 2014-08-07 10:34:22 följande:
    Man kan prova och gå in halvnaken i en moské så får man se hur det är med toleransen. Så säger man att man har rätt att göra det p.g.a religionsfriheten. :)

    Nu kom jag på en sak; man får ju inte skoja med religion eftersom den är extra fridlyst....
    Vi kan börja med gator och torg, överallt..... Gravid 
    En ny nakenreligion helt enkelt.
    Nud-ism.

    Alla ismer är ju redan ok:ade :)
  • Aqt

    Ja, tragiskt att de säger att det inte ska hända igen. Muslimsk fundamentalism när den är som tydligast. Jag minns käbblet om ikeas kataloger i Saudiarabien när de plockade bort kvinnorna, hoppas det är ändrat. Men håret måste väl skylas...all denna galenskap inom religion och om man tar upp det kallas man fördomsfull och intolerant.

  • Dao

    Det är djupt tragiskt att se hur taqiyyatanten försvarar de muhammeddyrkande männens rätt att förtrycka sina kvinnor.

    Gång på gång på plats efter plats kommer detta slingrande och omfokuserande för att slippa erkänna den sanning som innebär att kvinnan är mannens ägodel att fritt förfoga över i muhammedanernas samhällsordning.

    Faktum är att kvinnan i alla muhammedanstyrda samhällen, är en andra rangens medborgare ungefär som det var i det normala svenska samhället för 200 år sedan.

    Muhammeds dogmer förbjuder hans dyrkare att anpassa sig till det moderna civiliserade samhället.

    På ett sätt förstår jag henne eftersom det är belagt med dödsstraff för en konvertit att låta det sunda förnuftet styra bort från muhammeds irrläror i koranen.


    Fundamentalistisk tro är de jagsvagas mentala kryckor
  • oOHalalOo
    Aqt skrev 2014-08-06 22:06:47 följande:

    Absolut är nunnor förtryckta och det är gammaldags konservativt religiösa ideér från bl.a gamla testamentet som ligger till grund för det. Nu bor och arbetar dem till större delen i kloster så de företräder inte neutrala arbetsplatser som är offentliga eller statliga angelägenheter. Men visst är det till stor del samma problem. De får precis som i Vatikanen inga höga uppgifter inom kyrkan, det är gubbarna som bestämmer. Hur är det med den biten inom Islam?
    Har tjejerna något att säga till om, får de vistas i samma rum under bön, ha höga poster med beslutsrätt o.s.v i religiösa sammanhang?


     


    Om det inte är så, hur kan man förändra det? Inte genom att kvinnor och män särbehandlas anser jag...


    På vilket sätt är nunnor förtryckta?
    Så du menar att muslimer som bär hijab företräder en arbetsplats? De arbetar inte där som alla andra? Utför de arbetsuppgifter som de är anställda att göra?
    Precis som i resten av världen så är det mest män som bestämmer. Det är väl delvis därför vår värld ser ut som den gör också? Män är maktlystna och vill ha makt. Det är en manligt problem snarare än något annat.

    I Islam så kompletterar män och kvinnor varandra. Under bön så vistas inte kvinnorna i det rum i moskén där männen ber, tillitka så vistas inte heller männen i det rum i moskén där kvinnorna ber. Jämlikt och respektfullt. Män och kvinnor går nämligen till moskén för att tillbedja Allah (swt) och inte för att mingla.

    Du kan ju läsa lite om kvinnor i Islams begynnelse, sen kan du ställa dig frågor varför det inte ser likadant ut nu.

    Kvinnan i Islam http://www.islam-svarar.se/övrigt/41-kvinnan/236-kvinnan-i-islam

    Kvinnan som medlem av samhället http://www.islam-svarar.se/övrigt/41-kvinnan/237-kvinnan-som-en-medlem-av-samhet 

    Erkännande av kvinnor http://www.islam-svarar.se/övrigt/41-kvinnan/234-erkande-av-kvinnor 

    Kvinnor som domare http://www.islam-svarar.se/övrigt/41-kvinnan/235-kvinnor-som-domare 

    Kvinnors deltagande i politik http://www.islam-svarar.se/övrigt/41-kvinnan/231-kvinnors-deltagande-i-politik 

    Slutligen,
    Slöja och stilettklackar http://www.islam-svarar.se/övrigt/41-kvinnan/229-sloch-stilettklackar 

    Litet utdrag från den:
    "Varför har du den där på huvudet?"
    "Jo, för att jag tog på den i morse."

    När en kvinna självmant tar på sig slöja och täcker sin kropp, gör hon en större akt av revolution och frigörelse än när hon en tid tog av sig och brände BH?n. (När hon sedan börjar gripas och påtvingas det, urholkas hela processen).
    ?Slöjan låter mig bilda en stabil och orubblig självkänsla, som ingen kan göra förtjänst på; Den är mödan värd?.

  • oOHalalOo
    Aqt skrev 2014-08-06 22:12:32 följande:

    Jag har inte sagt att det är Sharia att kvinnor inte får köra bil, men det är ett strikt Muslimskt land. Det är däremot lag på Hijab där, precis som i Iran.


    Och kvinnor kämpar för att få gå på fotboll i Saudiarabien. Men de muslimska männen är dåliga på att ge dem frihet....


    Jag tror att religioner överlag, och Islam i synnerhet måste lättas upp och bli mer lättsam. För under människans senaste årtusenden har religionen mestadels fört mänskligheten bakåt, särskilt för kvinnors situation världen över...och värst är det i muslimska länder, tyvärr.


    Dock finns det inget i islamisk lag som förbjuder kvinnor att köra bil (eller rida kamel som var ett vanligt fordon förr i tiden).

    Som sagt, saudiska regler. Skilj på vad som är vad.

    Både män och kvinnor far illa under styren som är maktlystna och är det muslimer som det handlar om så handlar de inte enligt Islam. Klart det inte kan bli mer fel och folk får lida. Så strävan borde snarare vara att blicka mot de islamiska värderingar som vi fått, istället för att vända dem ryggen och sätta sina egna önskningar i fokus.
  • oOHalalOo
    Aqt skrev 2014-08-07 06:57:52 följande:

    Upppdrag granskning gjorde ett reportage för ett tag sedan om svenska moskeér och det som framkom där var skrämmande om hur de bl.a värderar kvinnor. De hade dold kamera på sig. Om en utklädd transvestit kommer till en moské är jag mycket tveksam till att denne skulle bli bra bemött, men vet inte om det prövats.


    Jag tror inte att Muslimer överlag, om man ska gereralisera, är lika öppna som i sekulära samhällen. Men de kräver stor öppenhet för deras egen religion.


    Du missförstår, alla är naturligtvis välkomna på Gröna Lund, men om man arbetar där så kan man som på många andra ställen inte kräva att klä sig hur man vill.


    I Sverige har vi sedan länge ett sekulärt samhälle och stat där religion betraktras som en privatsak. Att religion manifesteras öppet i det offentliga rummet är ingen tradition här. Vi är inte vana vid att det förändras och att det inte respekteras.


    Ja en del hade udda åsikter, men de är dock inte representativa för alla besökare i moskén eller alla muslimer. Det ska man inte glömma att nämna tycker jag.

    Huvudsaken är ju att man visar respekt när man kommer som gäst någonstans. Så går man till moskén tar man av sig skorna. Ingen som besöker ett buddistempel skulle ens ifrågasätta det, men handlar det om en moské så blir det genast ifrågasatt däremot. Rätt konstigt eller hur, hur olika en del resonerar?

    Beror väl på vad du menar med öppen? Du kanske kan förklara vad det innebär först före  jag skriver något som kanske blir off topic.

    Å andra sidan så har du fått ett svar från Gröna Lund som talar om för dig att de har en klädpolicy och att de går i god för att alla klär sig enligt den. Ändå så menar du att 'man inte kan klä sig hur som helst', det är ju inte ens aktuellt. Du har alltså gjort en höna av en fjäder.

    Så du har missat alla kyrkor och klockringningar då genom åren menar du? De är offentliga om något, så hur folk blir tagna på sängen av 'det som är religiöst' är ju verkligen en gåta. Snarare är det väl så att sekulariseringen är fientligt inställd till religion och religiositet eller helt enkelt inte klarar av konkurrens och därför klagar över att det existerar religion och tro inom dess ramar. Det är nog något som det borde arbeta med, för man kan inte tvinga människor att avstå från religion och religiositet och tro, bara för att det sekulära samhället inte klarar av det. I alla fall inte  så länge  som landets lag tillåter både religion och troende.

Svar på tråden Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.