• Aqt
    Äldre 3 Aug 09:22
    11298 visningar
    194 svar
    194
    11298

    Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.

    Bor i Stockholm och irriterar mig på den utbredda religiösa fundamentalismen i form av kvinnoförnedrande klädsel för
    vuxna men ännu värre många barn och ungdomar som ses klädda i både Hijab och Jilbab. 0


    Det är inte alls bra för jämställdheten och som förebilder för våra unga.


    När min familj var på gröna lund för några dagar sedan var det flertal i personalen som hade Hijab och någon form av Jilbab såg det ut som samt väldigt många bland besökarna, varav en rullade ut en bönematta vid nyckelpigan och bad till högre makter. Det förvånade mig och det har jag aldrig sett förut offentligt och så öppet.
    Jag skrev ett e-mail till tivolit och frågade hur det ser på saken med personalen m.m och nedan är konversationen.
    Jag undrar hur ni tycker och om ni tror att tillåtande av denna klädsel på arbetsplatser och för barn och ungdomar är
    bra för samhället och allas lika värde o.s.v..?

     " Hej


     


    Vill tacka för ett trevligt besök hos er häromdagen.


    Min familj har som tradition att besöka er ett par gånger om året
    och vi alla särskilt barnen tycker det är som en högtidsstund!
    Trevliga åkattraktioner, mycket skratt, god mat och härlig atmosfär!


    Men jag har en fundering efter vårat besök.
    Min familj består delvis av utländsk härkomst och representerar


    en mångfald precis som samhället i övrigt.


    Något som slog mig när vi nu besökte Gröna Lund var att


    religiös neutralitet inte gällde för en del av er personal.


    När vi betalade i entrén mot Hasselbacken möttes vi av


    personal insvepta i svart Hijab och Jilbab.
    Delar av ansiktet syntes men det känns som att man blir
    avskärmad och det är en mur mellan och att det ska visas


    att just deras religion står över neutraliteten.


    I hela Sverige liksom i övriga världen, synnerhet i Stockholm ser man dagligen


    kvinnor och barn insvepta i olika former av kvinnoförtryckande klädsel.
    Vissa kanske väljer det själva och vissa känner pressen från den religiösa kulturen


    och tvingas till det.
    Men när mina barn ser unga människor som t.o.m på arbetsplatser där kunder


    bemöts bär kvinnoförtryckande klädsel så tycker jag att det känns konstigt


    och lite olustigt.


    Vilka signaler sänder det ut? Ska religiös klädsel stå över det sekulära
    offentliga rummet? Ska man uppmuntra religiöst förtryckande klädsel


    när man representerar ett företag av rädsla att bli kallad Islamofob


    eller intolerant? Vem är intolerant? Kanske är det de som tvingar omgivningen


    till att utstå kvinnoförtryckande klädsel?
    I min dotters skola är det förbjudet med huvudbonader för alla, förutom de som
    tror på någon form av högre gudsmakt och hänvisar till en religion.
    De har vunnit över likavärdesprincipen och religionsneutraliteten och just deras tro står


    över andra värden.


     


    Jag är nyfiken på hur ni resonerar och om ni tycker det är bra att några av era anställda


    bär religiösa kläder. Jag undrar också om andra av era anställda får välja kläder själva


     p.g.a personliga övertygelser?


    Vad ska jag svara mina barn när de undrar varför andra tjejer är insvepta i svarta lakan mitt i


    sommaren?


     


    Världen över kämpar många kvinnor mot det religiösa förtrycket att få leva utan religiöst


    klädtvång och även unga tjejer för att få vara som vanliga tjejer. Men naturligtvis att


    ha den privata tro man vill på det personliga planet.
    I vår kultur anser man inte som på många håll i bl.a Islamska kulturer att det är sexuell


    exploatering att visa axlar och hår. Och för mig som religiöst neutral är det faktiskt


    kränkande att mötas av uttryck för religiöst förtryck. Hör det hemma på en nöjespark?

    Att jag skriver det här är naturligtvis inte för att jag är emot religiös mångfald,


    det hoppas jag att ni förstår.


    Min sambo är troende och många av mina vänner företräder olika religioner.
    Det tycker jag är berikande. Men det skulle aldrig falla någon av dem in, även de
    som är muslimer, att deras tro ska stå över religiös neutralitet i det offentliga rummet, särsklit


    Inte på arbetet, då det  är åt det fundamentala hållet.


    Men tyvärr betyder religionsfriheten numer att kräva särbehandling p.g.a sin religiösa tro.


    Det som bör eftersträvas bör vara att istället behandlas lika oavsett livsåskådning.


     


    Det här sammanställer det på ett bra sätt tycker jag;


     


    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1944359-hijab-ar-en-del-av-det-patriarkala-fortrycket?m=print


     


     


    Men återigen tack för ett trevligt besök, förutom det jag skriver om i övrigt förstås!


     


     


    M.v.h"

    "


    Hej!




     


    Tack för ditt mail och dina synpunkter på den religiösa aspekten hos vår personal.




     


    Jag beklagar att du har upplevt att vi sätter någon religiös klädsel framför någon annan uppfattning i det sekulära rummet. Gröna Lund är som företag neutralt vad gäller religiösa och politiska aspekter. Däremot respekterar vi våra anställdas trosuppfattningar och har inga regler för vår personal att täcka håret om de utifrån sin trosuppfattning så önskar. Vår personal bär Gröna Lunds olika uniformer under arbetstid, något annat är inte tillåtet, men önskan att täcka håret kan vi som företag inte neka till. Att personalen däremot skulle vara insvepta i svarta lakan är enligt vår klädpolicy inte tillåtet och har heller inte vara aktuellt här på Gröna Lund.




     


    Det gläder mig att ert besök här på Gröna Lund i övrigt var trevligt och vi önskar er varmt välkomna tillbaka till oss i parken!




     


    Med vänliga hälsningar,


     


     

  • Svar på tråden Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.
  • Anonym (gris-­mullah­)
    Äldre 14 Aug 18:15
    Dao skrev 2014-08-14 08:12:20 följande:

    Muslimor får visa sig obeslöjade för pojkar som inte har kommit i puberteten men så snart en muhammedan (man) är könsmogen får han inte se obeslöjade kvinnor utanför familjekretsen.

    Det säger allt om muhammedanernas kontroll av sina drifter 


    Så när dem gifter sig köper dem grisen i säcken.
  • Äldre 14 Aug 18:16
    Anonym (gris-mullah) skrev 2014-08-14 18:15:04 följande:
    Så när dem gifter sig köper dem grisen i säcken.

    eller så kan dem sitt eget språk.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • Anonym (gris-­mullah­)
    Äldre 14 Aug 18:26
    puss skrev 2014-08-14 18:16:34 följande:

    eller så kan dem sitt eget språk.


    Garanterat, och med största sannolikhet finns där någon som heter mohamad.
  • Äldre 14 Aug 21:46
    realist14 skrev 2014-08-14 08:00:10 följande:
    Du får det att låta som någon som skaffar en personlig stil och inte följer något mode bara. Men det här är ju någonting mer, något utanför all diskussion om klädsmak och mode. Lägger man diskussionen på det planet så är ju tråden tappad för länge sedan och det allvarliga i ämnet lite väl förlöjligat.
    Jag tycker ju ämnet är en aning intolerant minst sagt, när det verkar finnas människor som anser att det är de som ska avgöra vad andra får ha på sig.
  • Äldre 14 Aug 21:49
    Anonym (gris-mullah) skrev 2014-08-14 18:15:04 följande:
    Så när dem gifter sig köper dem grisen i säcken.
    Menar du att om man inte ser någons hår så köper man grisen i säcken? Hur är det då med alla som färgar sitt hår och gör annat med det? Då borde det också bli att köpa grisen i säcken eftersom man inte har en aning om hur personens hår egentligen ser ut.
  • realis­t14
    Äldre 15 Aug 07:57
    oOHalalOo skrev 2014-08-14 21:46:08 följande:
    Jag tycker ju ämnet är en aning intolerant minst sagt, när det verkar finnas människor som anser att det är de som ska avgöra vad andra får ha på sig.
    Och det har iiinget att göra med vilka vi pratar om, dvs den vanliga rasismnojan?

    Jag är hyfsat säker på att kunna lägga ut en tråd om huruvida jag ska kunna gå naken överallt i stan...tex....och diskussionen skulle bli en helt annan och vara mer rakt på sak.

    Och igen det handlar inte om klädval i sig...det är mer. För övrigt  så gäller de flestas reaktioner just om att det är ett tvång för kvinnan, det vill säga, det ÄR någon som redan avgör vad hon ska ha på sig och reaktionerna kommer av det '

    .
  • Äldre 15 Aug 09:52
    Dao skrev 2014-08-14 08:12:20 följande:
    Muslimor får visa sig obeslöjade för pojkar som inte har kommit i puberteten men så snart en muhammedan (man) är könsmogen får han inte se obeslöjade kvinnor utanför familjekretsen.

    Det säger allt om muhammedanernas kontroll av sina drifter {#emotions_dlg.djavulsk}
    Dao du är medveten om att du lägger timmar av ditt liv som du aldrig får tillbacka på att retas med andra. varför går du inte ut på en promenad istället och njuter av det vackra vädret än sitta här och beete dig som en 14 åring.

  • Äldre 15 Aug 15:28
    oOHalalOo skrev 2014-08-13 21:01:19 följande:
    Väldigt bra att du gör det, för det  handlar ju oftast om hur man beter sig när man är gäst. Är du exempelvis gäst i moskén så gör du som seden föreskriver, för där finns det en sådan. Bra gjort av dig.

    Seden i vardagslag brukar vanligtvis betyda att du gör det som förväntas av dig som medborgare. Du följer lagen, går i skolan, arbetar, betalar skatt, betalar räkningar, vet vilken sida du ska köra och gå på osv osv.

    Dock har vi i Sverige ingen sed hur man SKA klä sig, eftersom hur man klär sig mest styrs av ekonomiska intressen och modet. Alla förväntas klä sig på samma sätt. Men det har inget med sed att göra, utan det är påverkan som det handlar om.

    Den som då står över denna påverkan och i viss mån tryck, anses då helt enkelt inte passa in. Men i ett demokratiskt system så finns faktiskt grundtanken att man duger som man är och att man inte måste anpassa sig till hur alla andra är och  gör. Så valfriheten vill jag för min del ska fortsätta att vara intakt.
    Tack! Men vissa klädseder har vi allt. Man går inte i badkläder eller lättklätt på stan osv. Och vi har ju den egenheten att vi tar av oss skorna hemma hos folk. Vilket en del som vill verka värdsvana inte gör. Sen har vi ju det där konstiga vilka män som har vit eller svart slips på begravning.
    Och vi döljer inte vårt ansikte för att vi vill visa vem vi är. Och vi räcker fram höger hand vid hälsning för att ursprungligen visa att vi inte bär vapen.

    Och vi är nog många som inte orkar lägga ner tid och pengar på att följa modet.
  • Äldre 15 Aug 20:06
    realist14 skrev 2014-08-15 07:57:54 följande:
    Och det har iiinget att göra med vilka vi pratar om, dvs den vanliga rasismnojan?

    Jag är hyfsat säker på att kunna lägga ut en tråd om huruvida jag ska kunna gå naken överallt i stan...tex....och diskussionen skulle bli en helt annan och vara mer rakt på sak.

    Och igen det handlar inte om klädval i sig...det är mer. För övrigt  så gäller de flestas reaktioner just om att det är ett tvång för kvinnan, det vill säga, det ÄR någon som redan avgör vad hon ska ha på sig och reaktionerna kommer av det '

    .
    Jag kallar inte det för rasism om andra anser att jag inte får välja själv vad jag vill klä mig i, däremot så är det helt klart intolerant och översitteri att föra över den typen av åsikter och trycka ner dem på andra, dvs 'nej du här ska du inte ha slöja inte och långa kläder!'.

    Du kan inte gå naken runt om i stan eftersom svensk lag förbjuder dig att göra det. Däremot så förbjuder inte svensk lag om man väljer att klä sig i slöja och långa kläder. Så det är inte jämförbart.

    Både muslimska män och kvinnor har klädkoder, ni som då så starkt 'engagerar' er i vad just muslimska kvinnor har på sig, varför är ni inte lika engagerade i vad de muslimska männen har på sig? Nej du, ni förtycker oss muslimska kvinnor genom att försöka förneka oss rätten att välja själva. Ni säger vi är förtryckta, men det är ju ni som förtrycker oss när ni vill tvångsfrånta oss rättigheten att välja själva. Ni både dumförklarar oss och tar ifrån oss våra rättigheter som medborgare i samhället. Översitteri är verkligen det rätta ordet för såna fasoner.
  • Äldre 15 Aug 20:13

    för det är ju alla muslimska kvinnor som startar tråda om ifall de bör raka fittan, förminska blygdläpparna och bleka analen. plu alla dessa "är jag feeeeeeeeeet??"-trådar, "jag är 170 och väger 43 kilo, buhuuu".


    cuz i´m a wild wild bitch.
Svar på tråden Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.