• Anonym (?)
    Äldre 14 Aug 21:15
    41293 visningar
    268 svar
    268
    41293

    Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

    Jag har funderat på detta fenomen ett tag; hur kommer det sig att så många väljer namn i stil med Knut, Stig, Kaj, Bo, Liv, Inga, Lina, Saga, Sia, Axel, Björn. Bror, Dag, Fredag, Klara, Gry, osv, osv, osv. - dvs "ord-namn"? Det kan ju aldrig vara kul att heta samma sak som ett svenskt ord (om man är svensk och bor i Sverige, vill säga).

    Fast ännu värre är det att ge sitt barn ett elakt namn. Namn så som Medusa, Damien, Lucifer och Loke. - ALLVARLIGT? Hur elak får man vara som ger sitt barn ett sådant namn!?

    Vad anser ni om namnen?

  • Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?
  • Äldre 14 Aug 21:23
    #1

    Men angår det dig, verkligen?

  • Anonym (många­)
    Äldre 14 Aug 21:28
    #2

    Många av de första namnen du räknade upp härrör ju från vår vikingatid. De allra första namnen kanske kom till genom att man sa 'han som ser ut som en björn' om någon och till slut blev det förkortat till Björn helt enkelt så att alla visste vem man talade om.

    Lite så är det ofta när man får sitt persontecken på teckenspråk. En som spelar gitarr bra kan få sitt persontecken som just 'gitarr'.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 14 Aug 21:35
    #3
    Anonym (många) skrev 2014-08-14 21:28:18 följande:

    Många av de första namnen du räknade upp härrör ju från vår vikingatid. De allra första namnen kanske kom till genom att man sa 'han som ser ut som en björn' om någon och till slut blev det förkortat till Björn helt enkelt så att alla visste vem man talade om.

    Lite så är det ofta när man får sitt persontecken på teckenspråk. En som spelar gitarr bra kan få sitt persontecken som just 'gitarr'.


    Men, okej, kan vi slopa det och komma in i nutiden?

    Lite väl efterblivet: "Björn äta hand. Björn stor stark. Mycket hår. Grrr."
  • Anonym (många­)
    Äldre 14 Aug 21:39
    #4
    Anonym (?) skrev 2014-08-14 21:35:22 följande:
    Men, okej, kan vi slopa det och komma in i nutiden?

    Lite väl efterblivet: "Björn äta hand. Björn stor stark. Mycket hår. Grrr."
    Jag gav en förklaring till varför vissa namn kan ha uppstått en gång i tiden. Många gillar det gamla nordiska och vill bevara det.
    Uppenbarligen var det på för avancerad nivå så jag lämnar tråden sp kan du tramsa bäst du gitter.
  • Nyfike­n gul
    Äldre 14 Aug 21:40
    #5

    så vad tycker du man ska heta då?

    Alla namn har ju de facto en betydelse och dom betyder inte alla gånger det vi tror att dom gör heller... 

    Jag själv är döpt efter ett helgon...  


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Liv)
    Äldre 14 Aug 21:41
    #6
    Anonym (många) skrev 2014-08-14 21:39:31 följande:

    Jag gav en förklaring till varför vissa namn kan ha uppstått en gång i tiden. Många gillar det gamla nordiska och vill bevara det.

    Uppenbarligen var det på för avancerad nivå så jag lämnar tråden sp kan du tramsa bäst du gitter.


    Håller helt med dig
  • Anonym (prupp­)
    Äldre 14 Aug 21:42
    #7

    Ord-namnen är helt oproblematiska tycker jag. Många av dem är väldigt fina enligt mitt tycke.

    Onda namn är lite knepigare. Skulle inte döpa mitt barn till Lucifer, Judas, Hitler eller liknande. Men det är väl upp till var och en kan jag tycka...

  • Anonym (Mia)
    Äldre 14 Aug 21:43
    #8

    Håller med dig om de onda namnen. Hur kan man vara så sjuk i huvudet att man ger sitt barn namnet Lucifer?!?! Bra pantade föräldrar och det är bra att man kan byta namn som vuxen i Sverige.

  • Pajret
    Äldre 14 Aug 21:43
    #9

    Jag heter Lina och jag älskar mitt namn.


    Du är mer konstig än namnen du skrivit.


     

  • Anonym (diii)
    Äldre 14 Aug 21:46
    #10
    Anonym (Mia) skrev 2014-08-14 21:43:05 följande:

    Håller med dig om de onda namnen. Hur kan man vara så sjuk i huvudet att man ger sitt barn namnet Lucifer?!?! Bra pantade föräldrar och det är bra att man kan byta namn som vuxen i Sverige.


    Varför skulle man inte kunna ge sitt barn namnet Lucifer?
Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?