• Äldre 20 Aug 10:07
    14958 visningar
    35 svar
    35
    14958

    Tävling: Ibland blir det inte som man tänkt sig. Vinn bok av Petra Krantz Lindgren



    Ibland blir det inte som man tänkt sig. Så är det!
    Barnen krånglar vill inte kliva upp, kaffet blir svagt som te och hunden lyfter på benet mot köksbordet. Och självklart hittar inte fyraåringen just den strumpan hen absolut ville ha och kaoset är ett faktum. Resultatet- svettig förälder och tjuriga barn på väg mot förskola, skola och arbete.
    Allt krånglar, kör ihop sig eller så blir man positivt överraskad av att det faktiskt blev bättre än man trodde det skulle bli.

    Dela med dig av just din berättelse. Den där som inte blev som den skulle men kanske bra ändå i slutändan.
    Det kan vara en specifik händelse t.ex stressig morgon eller kanske ett foto som inte riktigt blev som planerat. Du bestämmer!
    Det viktiga är att du berättar vad som hände och att du motiverar varför du vill vinna en av böckerna.

    Då är du med och tävlar om ett av fem exemplar av Med känsla för barns självkänsla en bra bok skriven av Petra Krantz Lindgren

    Tävlingen pågår t.om midnatt  27/8 och vinnarna utses av en jury från Familjeliv.

    Läs gärna artikeln Fixa morgnar utan strul

    Lycka till! Solig
  • Svar på tråden Tävling: Ibland blir det inte som man tänkt sig. Vinn bok av Petra Krantz Lindgren
  • Äldre 21 Aug 10:06
    #1


    Det var snart midsommar och barnen skulle ha fint midsommar firande i förskolan/skolan. Lovisa 8 år, Evelina 7 år väcktes tidigare denna morgon för att klä sig extra fint och för att jag (Mamma Kerstin) skulle hinna göra fina flätor. Ett foto hann vi med ute på altanen (se bild). De var så stolta och kände sig så fina!
    Morgonen gick bra och vi kom precis i tid...
    Då ler fröken och berömmer tjejernas fina klänning och hår med blommor i!
    -Så fina ni är tjejer med färska blommor i håret, men firandet är inte förrän imorgon!

    Ja, det var bara till att hålla god min och göra om samma morgon dagen efter :)
    Det blev ju bra tillslut...

    Böcker är väl den bästa avkopplingen när barnen lagt sig på kvällen, så jag hade blivit mycket glad över denna vinst!
  • Äldre 21 Aug 19:05
    #2

    När jag äntligen efter 10 år fick mitt plus på stickan, gick jag från att vara självsäker till att bli en orolig virrpanna.
    Registrerade mig här o lusläste allt rörande graviditet o födande.läste alla hemska o underbara historier, alla tips o listor. Så när sonen började annonsera sin ankomst var jag övertygad om att allt skulle gå precis som jag ville o fort skulle det gå med.  Allt i rosa skimmer.
    Men så vart det inte.
    Efter 36 timmars kämpande här hemma fick vi äntligen komma in.


    Men innan dess passade vattnet på att gå mitt i en värk så vattnet sprutade över soffan där jag satt, över bord,matta o på den blivande pappan som satt mitt emot mig o klockade.
    Nästan framme vid sjukhuset kom jag på att väskan som jag så duktigt hade packat tidigt, stod kvar innanför dörren hemma o vi hade glömt att äta frukost.
    Trots att mat var det sista jag ville ha just då, så tvingade jag min sambo att stanna vid en affär för att köpa bananer,lakrits o gröna grodor.Medan han lite smått stressad sprang o handlade, satt jag i bilen o kråmade o lät.
    Vad folk som gick förbi o såg mig tänkte, törs jag inte tänka på.
    På förlossningen möttes vi av en sur sköterska som inte blev gladare av att jag var för rund för att kunna ha bältet för att höra hjärtljuden. O inte vart hon gladare av att hon höll på att halka av mitt vatten som råkat droppa.
    Därefter fortsatte det gå fel o det vart ingen rolig upplevelse.
    Men efter 48 timmars kämpande o sura sköterskor fick vi äntligen vår efterlängtade skatt via akutsnitt.


     

  • Äldre 21 Aug 19:12
    #3

    Glömde motiveringen.
    Självkänsla är något vi alla måste jobba på o hjälpa varandra bygga.
    Med en son med as så har jag lärt mig hur viktigt det är att vara lyhörd för andras känslor o behov.
    Men det är ett ständigt arbete o jag är tacksam för all hjälp på vägen.

  • Äldre 22 Aug 23:38
    #4

    för några veckor sedan hade min man o dotter varit hos hans mamma o när dom kom hem sa dom att lillan va lös i magen. tänkte inge mer på det sånt som händer. men morgonen efter så kommer vår lilla tjej upp i sängen (som hon brukar) jag som sovit lite dåligt sover lite till, tills jag vakna av att min dotter strök mig på kinden då jag ska ta hennes hand och hålla den känner jag hur de är kletigt och jag panik sätter mig upp, sagt o gjort de var bajs över hela mig, henne och sängen, min reaktion va att jag i panik lyfter upp henne springer längst huset  medans jag stor tjuter ,sätter henne i bidén, hon sitter o skrattar o säger "mamma kaka bajs" o jag gråter byter snabbt sängkläder o springer ner med oss i duschen, när hon tittar på mig ger mig en puss o säger " bala kak" försvann förtvivlan och jag börja tok skratta o vi tog ett långt morgon bad istället.

    tror ingen vill vakna så men ganska roligt när man tänker på de så här i efter hand och de va ju bara synd om min lilla älskling som va så lös så blöjan inte hjälpte.

    min motivering är att jag vill få alla tips jag kan få att förstå och uppmuntra min dotter i just den punkten då de inte alltid va självklart när jag växte upp, så de är en enormt viktig del för mig. och gärna för min makes skull också då han har riktigt svårt för de här med känslor så tror de hade varit bra för oss båda.

  • Äldre 25 Aug 10:19
    #6

    Jag kan dela med mig av berättelsen som vi kallar "Semesterfiasko-08". Det positiva är väl att vi fick oss en historia som vi skrattat åt många gånger sedan dess.

    Om någon månad skall vi försöka oss på "Semester -14, helst utan fiasko" ihop med tre barn. Det skulle kanska vara bra att läsa vinstboken i förväg!


     


    ***

    SEMESTERFIASKO -08

    Det borde man ha kunnat räkna ut med arslet, förstås.

    Lantisar i renoveringstagen som fått en hotellvistelse på köpet vid torktumlarköpet bör icke välja att tillbringa sagda vistelse på luxuös anläggning i storstaden. Fattiga lantisar bör veta sin plats och fira sin bröllopsdag på den lokala pizzerian eller annat likvärdigt etablissemang.

    Bakgrund: Bröllopsdagen skall firas med buller och bång, och lantisarna Billy Bob och Rhonda Mae bokar glada i hågen in sig på exklusiv country club utan att närmare reflektera över vad de gjort. Barnet sover hos farmor, lantisarna ser fram emot att få lyxa till det med god mat, lite spa-aktiviteter och en mycket eterlängtad sovmorgon.

    Fiasko 1: Planering
    Lantisarna upptäcker ganska omgående att de inte riktigt har råd att unna sig så många av de aktiviteter som lyxhotellet erbjuder. Rent krasst har lantisarna varken råd eller lust att välja mellan ett helkaklat badrum hemma och en lektion i hanggliding eller något annat vansinnigt. Till råga på allt drabbas gravida Rhonda Mae av ryggont och har svårt att både sitta och gå. Lantisarnas B-plan är dvd-filmer och ostbågar på hotellrummet.

    Fiasko 2: Resan
    Strax innan avfärd ringer Rhonda Maes rektor och vill diskutera schemaändringar inför hösten. Rhonda Mae har precis tillbringat en månad med att skickligt glömma bort alla sina elever i Byhålas skola, och drabbas genast av höstterminsångest.

    Telefonsamtalet försenar avresan så att ankomsten till storstaden sammanfaller med rusningstrafiken. Rhonda Mae och Billy Bob manövrerar skräckslaget sin skraltiga skrothög mellan de fyra filerna och försöker läsa vägbeskrivningen samtidigt. Det går sådär.

    Fiasko 3: Ankomsten
    När lantisarna svänger in genom grindarna inser de att de gjort några allvarliga planeringsmissar. Det vettiga hade förstås varit att låna släktingarnas nya Volvo med tillhörande golfbagar, inser lantisarna när de parkerar sin konservburk med tillhörande barnstol, kladdiga fingeravtryck och gamla äppelskruttar och glasspinnar i baksätet på området, som är fullspäckat av lyxbilar.

    Rhonda Mae och Billy Bob smyger försiktigt in i lobbyn och försöker att inte överväldigas av nyckelkort, säkerhetskoder och en mycket exklusiv presentbutik.

    Lantisarna har kört i nästan tre timmar och är trötta och hungriga. Middagen serveras givetvis fashionabelt sent. Lantisarna slänger sig uttröttat på sängen och slötittar på en riktigt usel film på TV1000.

    Fiasko 4: Sydländsk fiesta med CF och Snuffan
    Rhonda Mae och Billy Bob lyckas gå fel tre gånger innan de hittar resaturangen vid golfbanan. Nere på greenen står morgondagens ledare (knubbiga, golfande elvaåringar med pikétröjor) och deras blivande exfruar (solariebrända småflickor i vuxenkläder). Lantisarna försöker smyga in obemärkt, men fastnar i kön till kassan (fiestabuffén betalas först och avnjutes sedan).

    Lantisarna känner sig som Stig Helmer och Ole, ohjälpligt fångade i en Sällskapsresa bland backslicks, korpulenta män i golfkläder och blåhåriga tanter som bryter lätt på tyska. Rhonda Mae och Billy Bob stirrar storögt på folk som drar fram sedelbuntar i samma storlek som höbalar ur bröstfickan och på rödvinspimplande fejkblondiner i fyrtioårsåldern som kindpussar varandra och pratar högljutt med nasala röster.
     
    Kvinnan i kassan blir irriterad över att Billy Bob inte betalar kontant. När den portabla kortläsaren trilskas ber hon om "ett av Billy Bobs andra kreditkort". Billy Bob har inga fler kreditkort. Han har i själva verket inga kreditkort alls, bara ett sketet betalkort från Handelsbanken och ett Konsumkort. Kön växer bakom lantisarna. En påstruken tant fnissar när kortläsaren blinkar rött igen. Lantisarna önskar att de kunde sjunka genom jorden. 

    Till slut fungerar betalningen, och årtiondets dyraste middag tar vid. Ironiskt nog består den av smaklös fisk, köttfärsspett och tzatziki från buffébordet. Lantisarna äter sig mätta, men känner sig en aning snuvade på lyxmiddagen. Det finns ingen efterrätt.

    Fiasko 5: "SPA"
    Lantisarna har bestämt sig för att lyxa till det, och bett att få använda bastu och bad. För sent inser de att de glömt att fråga vad kalaset kostar, och att de förmodligen kommer att debiteras dryga tusenlappar för kvällsnöjet. Nå, är det bröllopsdag så är det, tänker lantisarna och gör sig beredda att kliva ner i bubbelpoolen...

    ...som visar sig vara ett tre meter djupt kallbad för doppning av lekamen efter bastun. Rhonda Mae och Billy Bob tillbringar en kvart i bastun med dörren öppen (hon är gravid och klarar inte av värmen, han klarar bara inte av värmen) och återvänder till hotellrummet.

    Fiasko 6: Hotellnatten
    Efter att ha sett en film försöker lantisarna knoppa in vid 22-tiden. Frukosten serveras mellan 8 och 10, så de kommer inte att få någon lång sovmorgon. Det är kvavt i rummet, så lantisarna ställer upp fönstret.

    Tre timmar senare är Rhonda Mae och Billy Bob fortfarande vakna (eller kanske snarare vakna igen). Rummet är varmare än bastun och det går inte att andas, trots att fönstret står på vid gavel. Grannarna i rummet bredvid slår hårt i dörrarna och är högljudda.

    Lantisarna försöker se en usel film på TV, men Rhonda Mae svettas värre än en sugga på ivf-hormoner och måste ideligen duscha av sig. Till slut ringer de nattportiern och frågar om det inte finns någon form av luftkonditionering på hotellet.

    Nattportiern meddelar att alla rum är lika varma, och vet inte riktigt vad hon skall göra åt saken. Då bestämmer sig lantisarna för att ge upp hela historien och åka hem till Byhåla igen. Hellre en rejäl sovmorgon hemma än några timmars vaka, en hastig frukost och tre timmars bilresa i gassande sol imorgon, resonerar lantisarna och packar sina väskor.

    Nattportiern kan inte checka ut någon, eftersom hon inte kommer in i datasystemet. Så småningom lyckas hon hitta en annan anställd som sover på hotellet, och denna checkar ut Rhonda Mae och Billy Bob och meddelar att hotellchefen kommer att höra av sig i början av veckan för att göra upp räkningen (förmodligen för att ta betalt för användadet av bastun). 

    Någon gång efter 04.00 dråsar lantisarna i säng hemma på farmen och ser fram emot många, långa timmars sömn. 

    Fiasko 7: Snickarmannen
    Klockan åtta anländer snickarhjälpen, som lantisarna glömt att avbeställa. Han hamrar oförtrutet på fasaden i ett antal timmar, tills Rhonda Mae bestämmer sig för att gå upp och blogga om skiten. 

    Det var det. Semesterfiasko -08. Det borde man ha kunnat räkna ut med arslet, förstås.


    So say we all
  • Äldre 25 Aug 21:37
    #7

    Visst har man haft många kaos-aktiga och stressiga morgnar:) jag kommer ihåg en när vår dotter var runt 4 och lillebror 2. Sena till dagis, lillebror ville inte ha kläder på sig, storasyster åt frukost i en timme. Jag känner stressen stiger o tiden springer iväg. Jag blev irriterad som bara den och höjde rösten, då säger tjejen " mamma, jag kan faktiskt inte höra vad du säger när jag har ont i öronen för att du skriker!" Med en väldigt snusförnuftig min o glimten i ögat:) bara att lägga irritationen på hyllan o skratta lite istället.

    Den boken kan vara precis det jag behöver för den att hjälpa dottern med den dåliga självkänsla. Från självsäker mysig 4-åring till osäker, arg o ledsen 8-åring med dålig självkänsla efter mycket strul i skolan med klasskompisar och en förälder som är mycket borta.

  • Äldre 26 Aug 12:06
    #7

    Det blir väl aldrig som man har tänkt sig  

    Vi var på sent UL med vårt första barn (v36) och bm frågade vad han skulle heta. Sofia sa vi för jag var säker på att det var en tjej.  BM stod på sig att vi måste tänka om, men jag stod på mig - i journalen står det väntar en pojke, men vill inte ta in det *asg* när Sofia föddes 4 veckor senare skrattade bm på förlossningen när det kom ut en liten tjej   jag antar att bm som gjorde ul fick sig några gliringar av sina kollegor

    Jag vill vinna boken eftersom jag har en dotter som har svårt med självkänslan och självförtroendet. Hon tycker att hon är sämst på precis allt!

  • Äldre 26 Aug 19:24
    #8

    Jag lånade boken på biblioteket och läste den med stor behållning och skulle gärna vilja vinna den, eftersom jag tror att jag kommer att återkomma till den många gånger. Det som boken förmedlar är vikten av ärlig och respektfull kommunikation. Ofta, tror jag, att man som förälder förutsätter att barnen av sig själva vet och förstår hur mycket man älskar dem och hur väl man vill dem, men hur ska de veta det om man inte med konkreta ord och lyssnande förmedlar det till dem?

    Jag hade den otroliga turen att vid 45 få vår lilla dotter (nu nästan fyra år). Hon är mycket viljestark, men också en känslig person. Jag skulle vilja vinna boken för att den kan hjälpa mig att bygga en bra och respektfull relation till min dotter, där jag kan skilja på mig själv och hennes person.

    Naturligtvis finns det hur många berättelser som helst om hur det inte blivit som jag planerat. Ett tillfälle tänker jag särskilt på, där jag borde ha lyssnat på min dotter, men inte gjorde det. En annan flicka, vars mamma jag är god vän med sedan många år, ville komma och sova över själv hos oss. Jag berättade det för min dotter, men hon ville inte alls att flickan skulle sova över, detta trots att de träffas ibland och vid alla tidigare tillfällen har lekt bra ihop. Jag framhärdade och sade att det blir säkert roligt när X kommer. Men det tyckte inte min dotter alls visade det sig! Hon var så elak mot X den dagen, hon låste in sig på sitt rum själv för hon ville inte vara med, hon förstörde X pärlplatta, hon knuffade undan X när jag läste sagor för X (för vad skulle jag göra med stackars X när min dotter hade stängt in sig på rummet), hon skrek i högan sky när X skulle vara gåkompis när vi var ute. Kort sagt: hon visade på alla sätt att hon inte ville att X skulle sova över och att hon dessutom var arg på mig. Eftersom hon betedde sig illa mot X behövde jag förstås säga åt henne flera gånger, lyfta bort henne osv. Men samtidigt var allt detta mitt fel, eftersom jag inte hade brytt mig om att lyssna och ta hennes önskan att X inte skulle sova över på allvar. Jag tänkte att hon var för liten för att veta vad hon vill. Detta tillfälle har varit en läxa för mig och jag har bestämt mig för att ta min dotters önskningar på allvar mer, trots att hon ännu inte är fyra år. (Det kan dock nämnas att när min dotter och X tillbringade flera dagar tillsammans i somras på Xs lantställe så hade de hur roligt som helst...)

  • Äldre 27 Aug 19:44
    #9

    Vi kom hem tidigt en dag från förskolan hela familjen samtidigt. Jag och maken var sååå trötta men vår son ville vara ute. Ja men det gick bra tyckte vi, för frisk luft behöver vi alla! Efter en stund tittar jag på klockan och ser att den är efter fyra. Jag känner mig otroligt stressad inombords och säger till maken och framförallt sonen, nu måste vi in. Vi ska hinna laga mat, osv osv. Sonen protesterar massor, han har ju nyss börjat lasta på sitt släp. Jag blir mer irriterad och stressad.. Så stiger min kloka underbara make fram och säger till mig och sonen. Vi hjälps åt att lasta allihopa sen går vi in. Det tog 1 minut allt var lastat och sonen gick glatt in!

    Jag vill vinna denna bok för att jag vill bli lika klok som min make o sonens pappa. Att jag ska hjälpa mitt barn att få en bättre självkänsla <3

  • Äldre 2 Sep 09:23
    #10

    Vem vann?  Skrattande

Svar på tråden Tävling: Ibland blir det inte som man tänkt sig. Vinn bok av Petra Krantz Lindgren