• Äldre 28 Aug 00:31
    6232 visningar
    21 svar
    21
    6232

    När fick du missfall eller gick du hella vägen i första graviditeten?

    Jag hoppas att jag inte väcker allt för mycket känslor med denna tråd, är medveten om att det är ett väldigt känsligt ämne och för många en livslång sorg.

    Jag startar denna tråd för att få lite klar het i hur vanligt det är med missfall i framför allt första graviditeten och hur många som går hela vägen.

    Jag är nu för första gången gravid efter 5 års försök och utredning i bakgrunden, jag är över lycklig men också hemskt orolig för missfall.

    Tack alla som är med och röstar, det är ytterst tacksam och jag tror att många med mig känner det samma.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När fick du missfall eller gick du hella vägen i första graviditeten?
  • Äldre 28 Aug 10:29
    #1

    Jag fick MA i vecka 13 under första graviditeten. Men jag har också svårt att behålla graviditeter pga min sjukdom.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 28 Aug 18:59
    #2

    Gick hela vägen med mina första två.  Nu när jag försöker få en 3e med min nya man, så plusade vi först efter 1 år, men som slutade i ma i v.6  

  • Äldre 30 Aug 00:53
    #3

    Aldrig fått ett missfall, försökte 2,5år innan första kom till. Jag var också orolig men försökte intala mig att eftersom det var så svårt att få till graviditeten så måste det varit en riktigt stark spermie som träffat ett riktigt starkt ägg:)

  • Äldre 30 Aug 01:57
    #4

    Plussade vid Bim, när jag skulle varit i vecka 6 fick jag blödningar o fick komma in för ett VUL där kunde läkaren inte se något alls. Fick ta ett gravtest som visade mycket svagt positivt...så mitt missfall kom mycket mycket tidigt! Andra gången gick det bättre då gick jag hela tiden ut och vi fick en din dotter!

    Men förstår din oro, var oxå tvungen o genomgå karusellen med utredning som resulterade i pergotimeätande för min del.

    Håller.tummarna för att du får hela vägen!


  • Äldre 30 Aug 02:08
    #5

    Har varit gravid tre ggr och har som resultat 3 barn.

    Det tog 7 år för första barnet så jag vet hur du känner. Var så sjukt orolig att jag tom bröt ihop vid första graviditeten.

    Enligt statistik så drabbas ca 50 % någon gång av ett eller flera mf. Det är såklart mycket men det betyder också att 50% aldrig drabbas av mf.

  • Äldre 30 Aug 04:52
    #6

    Första graviditeten tog ett år innan jag blev gravid. Slutade som MA i vecka 17, upptäcktes på RUL i vecka 18.

    Andra graviditeten tog ett halvår innan det satte sig, slutade som MA i vecka 8, upptäcktes i vecka 9 på UL.

    Tredje graviditeten tog även det ett halvår. Fullgången graviditet :)

    Fjärde tog en vecka att bli gravid - fullgången graviditet.

    Jag förstår att du oroar dig och vill veta men försök att inte "grotta ner dig" i oro. Missfall sker, men det sker inte varje gång och oftast tidigt i graviditeten. Jag vet inte var skribenten ovan fått sina siffror men enligt statistiken slutar enbart 15% av alla KÄNDA graviditeter i missfall. Hur många som slutar tidigare är svårt att säga. Av dessa 15% sker 80% av missfallen innan vecka 12.

    missfall.se/missfall-statistik/

    mammasidan.se/gravid/kaenningar-kraempor-och-komplikationer/missfall

    www.fosterdod.fi/svenska/svenska/information/statistik/terminologi_och_forekomst/

  • Äldre 30 Aug 04:54
    #7
    Flisan79 skrev 2014-08-30 02:08:10 följande:

    Har varit gravid tre ggr och har som resultat 3 barn.

    Det tog 7 år för första barnet så jag vet hur du känner. Var så sjukt orolig att jag tom bröt ihop vid första graviditeten.

    Enligt statistik så drabbas ca 50 % någon gång av ett eller flera mf. Det är såklart mycket men det betyder också att 50% aldrig drabbas av mf.


    Var hittar du statistik om detta? Har sökt men hittar mest bloggare som skrivit om det. Hittar inget på de mer seriösa sidorna.
  • Äldre 30 Aug 05:18
    #8

    Jag gick hela vägen


    BF 5 September (V.40)
  • Äldre 30 Aug 09:20
    #9

    Brumma: vet inte om du missuppfattar mig men det jag skriver är inte att det är 50 % risk för missfall utan att ca 50% av alla kvinnor någon gång under sitt liv drabbas av ett missfall.
    Tyvärr hittar jag inte något på nätet om det utan det var nog något som någon av alla mina läkare (fertilitetsläkare) berättade under den tid vi gick igenom fertilitetsutredning och Ivf.

    Risken per graviditet är ju väldigt liten, spec om man kommit förbi de allra första veckorna.

  • Äldre 30 Aug 09:32
    #10
    Flisan79 skrev 2014-08-30 09:20:17 följande:

    Brumma: vet inte om du missuppfattar mig men det jag skriver är inte att det är 50 % risk för missfall utan att ca 50% av alla kvinnor någon gång under sitt liv drabbas av ett missfall.
    Tyvärr hittar jag inte något på nätet om det utan det var nog något som någon av alla mina läkare (fertilitetsläkare) berättade under den tid vi gick igenom fertilitetsutredning och Ivf.

    Risken per graviditet är ju väldigt liten, spec om man kommit förbi de allra första veckorna.


    Ahh :)

    Då förstår jag bättre. Tack.
Svar på tråden När fick du missfall eller gick du hella vägen i första graviditeten?