• nikole­an900
    Äldre 29 Aug 13:09
    30711 visningar
    136 svar
    136
    30711

    Farmor pratar bara bosniska med mitt barn!

    Hej,

    Jag har precis fått mitt första barn, en liten dotter som nu är 3 månader.

    Min sambo kommer från Bosnien men pratar i princip aldrig det bara med sin mamma. Med sin bror och pappa pratar han nästan alltid svenska. Båda hand föräldrar är bosniska. 

    Nu är det så att hans mamma pratar bara bosniska med mitt barn fast min sambo sagt till henne flera gånger att inte göra detta. Jag har försökt att ignorera henne när hon gör detta fast det stör mig men droppen kom när vi var där sist. Då utbrister hon att farmor skall minsann lära mitt barn bosniska. Sedan börjar hon prata bosniska med mig bara sådär. Jag fattar ju såklart ingenting och bara tittar på henne. Då säger hon jag har bestämt mig för att börja prata bosniska med dig så du lär dig någon gång. 

    Jag blev så arg att jag inte visste vart jag skulle ta vägen men log bara och sa inget tillbaka. Jag blev rosenrasande på min sambo när vi kom hem sedan för han inte kunde säga till henne. Jag förstår att hon kanske tycker det är enklare att prata bosniska men hon kan svenska och har bott här i 20 år nu. Det som stör mig mest är dock det faktum att hennes man som kan svenska sämre än henne alltid pratar svenska med mig och mitt barn. När jag är och hälsar på pratar han inte bosniska över huvud taget. Medans hans fru pratar bosniska med sin man, min sambo och hans bror och där sitter jag och fattar ingenting. Jag vet inte riktigt hur jag skall säga till henne utan att hon tar illa vid sig. Sedan undrar jag också om det inte kan bli förvirrande för små barn när de skall utveckla sitt språk av att höra henne prata bosniska hela tiden när vi inte gör det. 

    Vad anser ni om detta och vad hade ni gjort i en sådan situation?

  • Svar på tråden Farmor pratar bara bosniska med mitt barn!
  • Anonym (*)
    Äldre 29 Aug 13:13
    #1

    Jag hade blivit glad, det är ju jättebra att vara tvåspråkig! Det kan bla underlätta med jobb i framtiden. 

  • Äldre 29 Aug 13:14
    #2
    +1

    Jag förstår inte alls, varför ska hon inte få prata det med barnet?

  • Äldre 29 Aug 13:15
    #3

    Jag anser att om farmor kan hjälpa ditt barn att bli tvåspråkigt så ger det ditt barn en stor fördel senare i livet. Jag anser att ditt barn behöver få veta så mycket som möjligt om sitt kulturarv och att du ska vara tacksam för att din svärmor vill lära sitt barnbarn och även dig! Jag anser att din man är lite märklig som inte vill lära sitt barn prata hans modersmål.

  • Påven Johann­a
    Äldre 29 Aug 13:16
    #4

    Nej, det förvirrar inte ert barn, det berikar barnet. Varför vill du inte lära dig lite bosniska? Är det inte kul att kunna när du din kille och hans familj kommer därifrån? 

    Jag begriper inte alls vad som gör dig så förbannad? Dessutom verkar det ju jättekonstigt att bli arg men bara sitta och le och sedan skälla på killen - vad i hela himla friden skulle det vara bra för?

  • Äldre 29 Aug 13:16
    #5
    +1

    Jag kan inte förstår varför ditt barn inte skulle lära sig sin fars hemspråk?! Tycker att det är jättebra att farmor tar på sig att lära barnet det så hon har det i bagaget om ni åker till Bosnien, träffar släktingar osv.
    Jag tycker att det är du som är knasig ts.

  • Äldre 29 Aug 13:17
    #6

    Din sambo borde ju prata bosniska med barnet! Varfor gor han inte det?

  • Anonym
    Äldre 29 Aug 13:21
    #7

    Jag har en pappa som är italiensk men vi pratade aldrig italienska hemma då inte min mamma kunde det (hon är svensk).

    Italienska lärde jag mig när vi var därnere och hälsade på och för att jag själv ville inte för att någon tvingade mig till det. 

    Min man pratar bara bosniska med sin mamma och ingen annan. Han har inte varit i bosnien på flera år och vi både två talade om detta innan vi skaffade barn. Vi var då överens om att inte lära våra barn varken bosniska eller italiensk om dem själva inte ville det. 

    Jag förstår att det är jätte bra att lära sig flera språk men jag blir jävligt irriterad när hon prackar på mig sitt språk. När jag är där och hälsar på får jag alltid det slängt i mitt ansikte att det är mitt egna fel att jag inte fattar vad dem säger för jag inte lärt mig bosniska att dem inte tänker prata svenska bara för jag är där för jag borde ju lärt mig bosniska för längesen. Så när hon då bara pratar bosniska med mitt barn blir jag irriterad. Jag tycker hon borde fråga mig och min man innan om det är ok. Och när vi även sagt till henne att inte göra det så gör hon det ändå. Då känns det som hon inte respekterar våra önskemål. Detta är även bara 1 av många andra saker hon inte lyssnar på som vi sagt till henne.

  • Äldre 29 Aug 13:21
    #8

    Jättebra att barnet blir flerspråkigt, varför är du så negativ mot det??

  • Anonym
    Äldre 29 Aug 13:23
    #9
    Tow2Mater skrev 2014-08-29 13:17:02 följande:

    Din sambo borde ju prata bosniska med barnet! Varfor gor han inte det?


    Håller med!
    När min son föddes så ville pappan att jag skulle prata engelska med barnet, men då engelska inte är mitt modersmål och jag inte kan några barnsånger eller sagor på engelska så håller jag mig till svenska. Nu kanske pappan har dubbla modersmål, men med tanke på svärmors uppträdande är han förmodligen uppfostrad på bosniska och att då försöka uppfostra sitt eget barn på ett annat språk måste vara jättejobbigt.
    För barnet vore det allra bästa om du pratar svenska och pappan bosniska med barnet hela tiden. Sen kan pappan prata svenska med dig, men för din egen skull vore det väl bra att du lär dig lite bosniska?
  • Anonym (*)
    Äldre 29 Aug 13:24
    #10

    Det där med att bli förvirrad stämmer inte alls. Det är när dom är små som dom har lättast att ta till sig språk. Man får ju tex kämpa extra mycket med uttal och man får sällan ett lika bra ordförråd om man lär sig språk som vuxen. Jag har en bekant som har trespråkiga barn. (svenska, engelska och franska) Dom pratar alla tre flytande och har aldrig haft några problem med att blanda ihop dom eller liknande. 

Svar på tråden Farmor pratar bara bosniska med mitt barn!