• Äldre 6 Sep 08:59
    18685 visningar
    59 svar
    59
    18685

    Kö från höst 2014

    Hej!
    Jag och min man ställde oss i kö nu i augusti på Adoptionscentrum. Fler som vill följas åt som ställt sig i kö under hösten 2014?

    Vi har valt att vara passivt sökande ett tag då vi samtidigt gör IVF. Vi har 2 försök kvar på en privat klinik. Sen kanske vi drar igång med föräldrautbildning och utredning.

    Ska bli kul att följas åt! :)

    /Libra


  • Svar på tråden Kö från höst 2014
  • Äldre 29 Sep 23:18
    #1
  • Äldre 29 Sep 23:28
    #2

    Nej, men jag beundrar folk som vill adoptera.

    jag vill adoptera hellre än att få ett eget barn som jag känner, men är 23 år så lär inte få adoptera än på ett tag :)

    Hoppas allt blir som ni vill < 3
    om inte annat kanske ni blir de där som adopterar och slutar försöka och poff får ett barn man har hört om : )

  • Äldre 30 Sep 10:20
    #3

    Ja det finns ju många barn där ute som behöver hjälp.

    Det kan man hoppas på! :)


  • Äldre 20 Feb 18:02
    #4
    Libra1 skrev 2014-09-06 08:59:47 följande:

    Hej!
    Jag och min man ställde oss i kö nu i augusti på Adoptionscentrum. Fler som vill följas åt som ställt sig i kö under hösten 2014?

    Vi har valt att vara passivt sökande ett tag då vi samtidigt gör IVF. Vi har 2 försök kvar på en privat klinik. Sen kanske vi drar igång med föräldrautbildning och utredning.

    Ska bli kul att följas åt! :)

    /Libra


    hej Libra! Intressant att höra. Jag och min man funderar på att göra samma sak, vi har ett sista IVF försök kvar men funderar på att fortsätta försöka med "privata" försök... 

    Jag har inte förstått hur det fungerar det där med kön... gäller det från det att man skickar in medgivande från socialtjänsten eller är det ju längre du stått desto bättre?
  • Äldre 21 Feb 14:09
    #5

    Hej!

    Ett gott råd är att ställa er i kön hos en eller flera organisationer redan nu. De flesta länder har kötid i Sverige innan man får skicka sina handlingar till landet och den kötiden börjar ticka från det att du betalt in avgiften till organisationerna. Ju längre kötid man har när man sedan fått sitt medgivande ju snabbare får man då göra i ordning och skicka sina papper till landet.

  • Äldre 23 Feb 15:50
    #6
    sofotrollet skrev 2015-02-20 18:02:20 följande:
    hej Libra! Intressant att höra. Jag och min man funderar på att göra samma sak, vi har ett sista IVF försök kvar men funderar på att fortsätta försöka med "privata" försök... 

    Jag har inte förstått hur det fungerar det där med kön... gäller det från det att man skickar in medgivande från socialtjänsten eller är det ju längre du stått desto bättre?
    Vi är inte aktiva ännu. Men så länge man betalar in årsavgiften så kommer man längre fram i kön. Så det kan vara bra att göra så länge tills man är klar med IVF. Vi är inte riktigt redo att ge upp det ännu.
  • Äldre 23 Feb 15:51
    #7
    Stimpan skrev 2015-02-21 14:09:23 följande:

    Hej!

    Ett gott råd är att ställa er i kön hos en eller flera organisationer redan nu. De flesta länder har kötid i Sverige innan man får skicka sina handlingar till landet och den kötiden börjar ticka från det att du betalt in avgiften till organisationerna. Ju längre kötid man har när man sedan fått sitt medgivande ju snabbare får man då göra i ordning och skicka sina papper till landet.


    Tack för tipset! Ska fundera på det där. Allt hänger på ekonomin också. Allt kostar så mycket. :-/
  • LilleK­atten
    Äldre 7 Mar 15:47
    #8
    Libra1 skrev 2014-09-30 10:20:06 följande:

    Ja det finns ju många barn där ute som behöver hjälp.

    Det kan man hoppas på! :)


    Usch! Det ska ju inte vara därför man adopterar!!!
  • Äldre 19 Mar 19:25
    #9

    Hej!


    Funderar också på adoption efter 2 misslyckade IVF och Äggdonation som inte blev något. Vi trodde så mycket på att äggdonationen verkligen skulle Lyckas och var så säkra på att adoption inte var aktuellt. 
    Men nu börjar vi tänka på det.  Vi är över 40 och förstått att det kommer bli ett barn som är ett par år när man är lite äldre som vi. 
    Jag har inte haft kontakt med adoptionscentrum än förutom man men vill gärna prata med dom och ställa alla frågor man har. Jag har så svårt att ringa dagtid och ska få till det första lediga dag. 
    Men jag fick redan här svar på att man måste vara medlem och betala avgiften så början man stå i kö. Hade jag förstått att man kunde vara passiv och det räknas med i kö så hade jag gjort det för längesen. Men som sagt, vi trodde så starkt att äggdonationen skulle funka. Man lever lite i förnekelse ibland och vill inte inse att vi inte kommer få biologiska barn. 

    Hur länge får man vänta tror ni? orolig att vi kanske hinner bli gamla. Hur har det gått er er som kämpar med IVF och köar samtidigt?
    Vad kostar medlemsavgiften?

    Jag bor i Stockholm, finns det flera organisationer än adoptionscentrum här?

  • Äldre 21 Mar 15:10
    #10
    Myra skrev 2015-03-19 19:25:01 följande:

    Hej!


    Funderar också på adoption efter 2 misslyckade IVF och Äggdonation som inte blev något. Vi trodde så mycket på att äggdonationen verkligen skulle Lyckas och var så säkra på att adoption inte var aktuellt. 
    Men nu börjar vi tänka på det.  Vi är över 40 och förstått att det kommer bli ett barn som är ett par år när man är lite äldre som vi. 
    Jag har inte haft kontakt med adoptionscentrum än förutom man men vill gärna prata med dom och ställa alla frågor man har. Jag har så svårt att ringa dagtid och ska få till det första lediga dag. 
    Men jag fick redan här svar på att man måste vara medlem och betala avgiften så början man stå i kö. Hade jag förstått att man kunde vara passiv och det räknas med i kö så hade jag gjort det för längesen. Men som sagt, vi trodde så starkt att äggdonationen skulle funka. Man lever lite i förnekelse ibland och vill inte inse att vi inte kommer få biologiska barn. 

    Hur länge får man vänta tror ni? orolig att vi kanske hinner bli gamla. Hur har det gått er er som kämpar med IVF och köar samtidigt?
    Vad kostar medlemsavgiften?

    Jag bor i Stockholm, finns det flera organisationer än adoptionscentrum här?


    Vad tråkigt att ni inte heller har lyckats.

    Du kanske kan maila dina frågor? Det är bra att ställa sig i kö så fort som möjligt. Det kan ta något år innan man kommer fram i kön. Jag har hört att det kan ta ca 2 år. Är ni gifta? Det måste man också vara.

    Avgiften ligger på ca 3000:- om året på AC. Du kan läsa här om de olika organisationerna: www.mia.eu/sv/Att-adoptera/Att-bli-sokande/

    Vi ska göra vårt 6:e IVF-försök snart. Om det misslyckas så kanske vi går vidare med adoption. Jag fyller 39 i år och har inte heller så lång tid på mig. Det är lite stressande. :-/

    Kommer ni att göra fler ÄD-försök?
Svar på tråden Kö från höst 2014