• Anonym (15 årigt ensamb­arn)
    Äldre 13 Sep 12:02
    1925 visningar
    15 svar
    15
    1925

    Är 15 år och ensambarn - Fråga vad ni vill!

    Har inga husdjur eller syskon, fråga vad ni vill.

  • Svar på tråden Är 15 år och ensambarn - Fråga vad ni vill!
  • Anonym (Lyssn­a på barnen­)
    Äldre 18 Sep 11:02
    #1

    Hej, varför är du ett ensambarn? Vill du berätta om din situation?

  • Anonym (15 årigt ensamb­arn) Trådstartaren
    Äldre 18 Sep 20:42
    #2
    Anonym (Lyssna på barnen) skrev 2014-09-18 11:02:42 följande:

    Hej, varför är du ett ensambarn? Vill du berätta om din situation?


    Min pappa skulle doktorera när han fick mig, han var stressad och var jättesträng med att han skulle ha ett barn. Mamma ville ha fler men pappa ville inte. Älskar båda mina föräldrar, men är sur på att de gjorde så.
  • Äldre 21 Sep 13:03
    #3

    Önskar du att du fått syskon?

  • Anonym (15 årigt ensamb­arn) Trådstartaren
    Äldre 16 Oct 20:23
    #4
    Eva 77 skrev 2014-09-21 13:03:00 följande:

    Önskar du att du fått syskon?


    Ja, det är ofta ensamt att bara vara själv. Tex på familjesemestrar och så blir det ofta jättetråkigt.
  • Anonym (nyfik­en i en str)
    Äldre 16 Oct 20:36
    #5

    Hur tror du att vara ensambarn har format dig? Menar främst interaktion med barn och nu ungdomar i din egen ålder. Hur var du som liten blyg, självständig, efterhängsen? Hur mycket tror du dina föräldrar har ansträngt sig för att du ska få vänner? Varför ligger tråden under familjehem?

  • Anonym (15 årigt ensamb­arn) Trådstartaren
    Äldre 17 Oct 06:47
    #6
    Anonym (nyfiken i en str) skrev 2014-10-16 20:36:14 följande:

    Hur tror du att vara ensambarn har format dig? Menar främst interaktion med barn och nu ungdomar i din egen ålder. Hur var du som liten blyg, självständig, efterhängsen? Hur mycket tror du dina föräldrar har ansträngt sig för att du ska få vänner? Varför ligger tråden under familjehem?


    1. Jag är inte blyg eller efterhängsen. Jag klarar mig på min egen hand, skämtar, osv, men när jag var elva var jag mentalt 10 år mognare än min klass, så jag har svårt att hitta bästa vänner i min ålder. Jag är motsatsen till blyg, uttåtriktad, men ser saker på ett vuxnare, i ett större (eller ibland mindre) perspektiv än andra i min ålder.

    2. Tråden ligger i Familjehem för att det är ju hemma man är ensambarn. I skolan är jag med andra, där anser jag mig vara ett barn utan syskon, men ensam är jag när jag är hemma.
  • Anonym (nyfik­en i en str)
    Äldre 17 Oct 09:24
    #7
    Anonym (15 årigt ensambarn) skrev 2014-10-17 06:47:12 följande:
    1. Jag är inte blyg eller efterhängsen. Jag klarar mig på min egen hand, skämtar, osv, men när jag var elva var jag mentalt 10 år mognare än min klass, så jag har svårt att hitta bästa vänner i min ålder. Jag är motsatsen till blyg, uttåtriktad, men ser saker på ett vuxnare, i ett större (eller ibland mindre) perspektiv än andra i min ålder. 2. Tråden ligger i Familjehem för att det är ju hemma man är ensambarn. I skolan är jag med andra, där anser jag mig vara ett barn utan syskon, men ensam är jag när jag är hemma.

    Kul att höra lite om hur det är att vara enda barnet. Jag och min man kommer nog nöja oss med barnet vi har. Om du orkar får du gärna skriva vad du tycker att vi föräldrar som har ett barn ska tänka på, kul med en ung människas perspektiv. Familjehem är ju när man är placerad hos en annan familj, typ fosterhem.
  • Äldre 17 Oct 10:13
    #8

    Följer. Är själ ett patetiskt ensambarn ;)


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (15 årigt ensamb­arn) Trådstartaren
    Äldre 17 Oct 10:20
    #9
    Anonym (nyfiken i en str) skrev 2014-10-17 09:24:55 följande:

    Kul att höra lite om hur det är att vara enda barnet. Jag och min man kommer nog nöja oss med barnet vi har. Om du orkar får du gärna skriva vad du tycker att vi föräldrar som har ett barn ska tänka på, kul med en ung människas perspektiv. Familjehem är ju när man är placerad hos en annan familj, typ fosterhem.


    Oj, ber om ursäkt för missuppfattningen av trådplaceringen... Jaja, spelar inte så stor roll ändå.

    Om ni ska ha ett barn så rekomenderar jag starkt ett djur som sälskap, jag har inte det och det är tråkigt och ensamt.

    Skäm inte bort barnet!!! Det är det viktigaste!! Även om ni har mer pengar att satsa på barnet när ni bara har ett barn, så skäm inte bort ungen! Lär h*n i tidig ålder om konflikter, så att h*n är redo för att ungar är taskiga mot varandra, något jag inte var. Jag var väldigt känslig från F-3, och i femman fick jag en depression så efter det så har jag ju förstått, men det tog ju alldelles för lång tid. Låt h*n träffa andra barn så att h*n inte blir osocial. Det är nog mina bästa tips.
  • Anonym (nyfik­en i en str)
    Äldre 17 Oct 19:48
    #10
    Anonym (15 årigt ensambarn) skrev 2014-10-17 10:20:46 följande:
    Oj, ber om ursäkt för missuppfattningen av trådplaceringen... Jaja, spelar inte så stor roll ändå. Om ni ska ha ett barn så rekomenderar jag starkt ett djur som sälskap, jag har inte det och det är tråkigt och ensamt. Skäm inte bort barnet!!! Det är det viktigaste!! Även om ni har mer pengar att satsa på barnet när ni bara har ett barn, så skäm inte bort ungen! Lär h*n i tidig ålder om konflikter, så att h*n är redo för att ungar är taskiga mot varandra, något jag inte var. Jag var väldigt känslig från F-3, och i femman fick jag en depression så efter det så har jag ju förstått, men det tog ju alldelles för lång tid. Låt h*n träffa andra barn så att h*n inte blir osocial. Det är nog mina bästa tips.

    Tack snälla du som delar med dig! Hoppas du får ett bra liv med mycket kärlek och glädje, du låter så insiktsfull för att vara så ung. Lycka till och tack än en gång!
  • Anonym (nyfik­en i en str)
    Äldre 17 Oct 19:51
    #11
    fluu skrev 2014-10-17 10:13:08 följande:
    Följer. Är själ ett patetiskt ensambarn ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!

    Vill du också kanske dela med dig?
  • Äldre 18 Oct 08:47
    #12
    Anonym (nyfiken i en str) skrev 2014-10-17 19:51:37 följande:

    Vill du också kanske dela med dig?
    Här: www.familjeliv.se/forum/thread/73349396-ensambarn-eller-ni-med-ensambarn-saknar-man-syskon  har jag skrivit lite om mina tankar.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 18 Oct 10:04
    #13
    Anonym (15 årigt ensambarn) skrev 2014-10-17 10:20:46 följande:
    Skäm inte bort barnet!!! Det är det viktigaste!! Även om ni har mer pengar att satsa på barnet när ni bara har ett barn, så skäm inte bort ungen! Lär h*n i tidig ålder om konflikter, så att h*n är redo för att ungar är taskiga mot varandra, något jag inte var. Jag var väldigt känslig från F-3, och i femman fick jag en depression så efter det så har jag ju förstått, men det tog ju alldelles för lång tid. Låt h*n träffa andra barn så att h*n inte blir osocial. Det är nog mina bästa tips.
    Klokt och insiktsfullt. 
  • Äldre 18 Oct 10:10
    #14

    Hur är din idealsemester?
    Känner du dig ensam på vardagarna?

  • Anonym (15 årigt ensamb­arn) Trådstartaren
    Äldre 19 Oct 08:07
    #15
    mamma till 12åring skrev 2014-10-18 10:10:07 följande:

    Hur är din idealsemester?

    Känner du dig ensam på vardagarna?


    Min idealsemester skulle vara som de semestrarna jag har haft, bara att det skulle vara kul att dela det med någon mer. På våra semestrar så gör vi mest vuxengrejer, mina föräldrar förstår inte att det blir tråkigt för mig, speciellt när jag inte har någon att klaga med, eller någon att bli arg på på semestrarna. När mina föräldrar går bort (dör) så kommer ju plötsligt jag vara den enda som vet något om min barndom, och våra semestrar och allt det där. Vem ska jag sitta och vara nostalgisk med?

    Jag känner mig ensam på vardagarna, ja. Det är ganska tråkigt eftersom att mina föräldrar jobbar sent för det mesta. Jaja, jag lever. Det går ganska bra, jag är van vid att det är så, så det känns inte så konstigt eller tråkigt egentligen, men jag tänker att det skulle vara roligare om jag hade någon att prata med.
Svar på tråden Är 15 år och ensambarn - Fråga vad ni vill!