• Äldre 8 Oct 14:39
    12004 visningar
    53 svar
    53
    12004

    FORUM Anser du att aktiv dödshjälp ska vara tillåten?


    Brittany, 29, är nygift och kommer att dö den 1 november. Förklarar: ?Så kommer det att gå till?.


    www.familjeliv.se/foralder/1.3492236

    Anser du att aktiv dödshjälp ska vara tillåten?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden FORUM Anser du att aktiv dödshjälp ska vara tillåten?
  • Äldre 8 Oct 14:42
    #1

    ja, absolut.

  • Äldre 8 Oct 15:35
    #2

    Ja det anser jag. Det är ens eget val och är man "dödsdömd" och inte vill dö en kanske lidande död tycker jag att du kan man få dödshjälp.


     


    Såg en dokumentär på en kille i Svergie som var förlamad från nacken och ner. Han sökte dödshjälp i schweiz. Jag ansåg att han hade rätt till det också.

  • mliten
    Äldre 8 Oct 15:39
    #3

    Absolut! Blir jag sjuk utan återvändo och riskerar att dö som en drägglande, apatisk grönsak så vill jag välja själv att dö när jag fortfarande är tillräckligt stark att dö med värdighet.


    Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Stårsc­han
    Äldre 8 Oct 15:42
    #4

    Ja. Och jag räknar med att det blir lagligt i Sverige innan 70-talisterna - som ju är vana att få sin vilja igenom - blir ensamma, senila gamla vårdpaket.

  • Äldre 8 Oct 15:52
    #5
    +1

    Jag såg mina föräldrar tyna bort i obotlig cancer för 16 år sen.
    De låg o väntade på döden! Proppades fulla med mediciner för att slippa smärta o ångest. Hur sjukt är inte det?!
    Sjuka djur avlivar vi men människor ska vi till varje pris hålla vid liv så länge som möjligt. För vems skull?!

    Ja jag är för aktiv dödshjälp.

  • tobbe0­1
    Äldre 8 Oct 16:53
    #6

    Jag är inte för dödsstraff och inte för dödshjälp för att misstag kan begås.

  • Äldre 8 Oct 16:57
    #7

    Dödsstraff är jag inte för.


    Där kan det begås misstag, plus skulle någon tex döda mitt barn skulle jag hellre se denne ruttna i fängelset i resten av sitt liv istället för att få en enkel utväg.


    Men dödshjälp om man är tex "en grönsak" tycker jag man har rätten att välja det.

  • Äldre 8 Oct 17:00
    #8

    Tveklöst Ja! Har sett allt för många nära och kära som tvingats plågas till döds av cancer (bl a 3 av 4 mor och farföräldrar). Man vill även dö med värdighet. Och vid svår sjukdom kan det vara svårt att hålla på denna.


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Äldre 8 Oct 17:01
    #9

    Ja, vi borde ha aktiv dödshjälp. Jag har sett min farfar och min mans båda föräldrar tyna bort. Farfar var gammal, men min mans föräldrar var 56 år och 49 år. Det sista visste man att samtalet att de hade gått bort kunde komma när som helst. Varje gång det ringde höll man nästan andan innan man visste vad samtalet gällde.

  • Äldre 8 Oct 17:04
    #10

    Ja, absolut. Det svåra är dock att välja vem som skall få möjlighet till dödshjälp. Enbart allvarligt sjuka i slutskedet? De som inte kommer kunna gå mer (fast det finns många med samma problem som har god livskvalitet)? De som helt enkelt tröttnat på livet? Deprimerade?
    Personligen tycker jag nog att det skall gälla dem som drabbats av obotbar sjukdom, men jag har inte tänkt igenom detta så värst noga.

Svar på tråden FORUM Anser du att aktiv dödshjälp ska vara tillåten?