• Äldre 25 Oct 17:59
    4468 visningar
    4 svar
    4
    4468

    diagnoser på adopterade barn från Polen?

    Hej alla där ute:)
    Jag o min man väntar bb från Polen. Vi har snart stått i 9månader o längtar som tokar efter Samtalet.
    Vi vet att många barn från Polen har olika diagnoser. I barnets läkarrapport så har jag hört att det finns mängder med diagnoser då myndigheterna i Polen gärna överdiagnostisera barnen. Men hur ser det ut när svenska läkare gör sitt uttalande? Vilka diagnoser har barnen? Eller har ert/era barns diagnoser försvunnit helt i Sverige? Jag är medveten om att detta kan vara en känslig fråga och vi är helt okej med att vårt barn kan komma att ha någon diagnos.
    Hälsningar
    Anna

  • Svar på tråden diagnoser på adopterade barn från Polen?
  • Äldre 25 Oct 19:34
    #1

    Nu står vi inte i kö för att adoptera från Polen, så jag har inga specifika kunskaper om diagnoser och barnen från Polen. När vi gick vår föräldrautbildning så var det en läkare från barnkliniken som under många år varit den som träffat alla adoptivbarn som kommit hem för läkarundersökningen. Under alla år och av alla adoptivbarn hon träffat var det endast en som hade större "problem" än vad som beskrivits. Hon sa precis som du skrev att många av barnen är överdiagnostiserade!

  • Äldre 29 Oct 19:34
    #2

    Tack Stimpan för ditt svar:)

  • Äldre 31 Oct 02:40
    #3
  • Äldre 31 Oct 10:30
    #4

    Tack så mycket för intressant läsning En glad????

Svar på tråden diagnoser på adopterade barn från Polen?