• Anonym (Funde­rsam)
    Äldre 27 Oct 15:10
    12276 visningar
    36 svar
    36
    12276

    Gifta vs. Sambo! För- och nackdelar

    Jag undrar vad du anser är för- och nackdelar med att vara gift respektive att vara sambo.

    Bonus fråga! Hur kommer det sig att ni valde att gör så ni har gjort?
  • Svar på tråden Gifta vs. Sambo! För- och nackdelar
  • Äldre 27 Oct 15:25
    #1

    Är varken gift eller sambo.

    fördelar med att vara gift är tryggheten. Man har större rätt i varandras egendom, nan ärver varann för det mesta. Man är underhållsskyldig mot varandra (vilket ju visserligen kan vara nackdel för den rikare maken). Man slipper skriva på faderskapsbekräftelse om man får barn. Helt enkelt mer tryggt att vara gift än sambos då sambos än idag anses vara "något man är under en övergångsperiod. Det är inte lika seriöst som et äktenskap i lagens mening. Man får inte adoptera som sambos vilket har diskuterats flitigt. Senast 2008 tror jag det var frågan var uppe och då avslogs förslaget att sambos också ska få adoptera med att -sambos har inte ett lika stabilt förhållande som makar då makar ofta är äldre och har bott ihop längre. Samt att det är fler sambos än gifta som separerar och det inte är bra för barnet". Indirekt skulle de alltså kunna förbjuda ogifta par att skaffa barn för 'de kommer ändå inte hålla". Detta ifrågasätter jag då man ofta läser om par som varit sambos lääänge och folk som gifter sig och ett år senare begär skilsmässa- vilket par är egentligen seriösast? Jag tycker personligen att sambolagen är ålderdomlig och skulle i vart fall vilja införa en arvsrätt mellan sambos? Något som också argumenterats. 'Att ingå äktenskap är ett aktivt val där man gör sin vilja klar att ens make ska ärva medan man uttryckligen måste skriva testamente om sambon ska göra det. Finns väl inget som säger att jag vill att min make ska ärva mig?!

    Kom bort från ämnet lite men generellt sett så är makar starkare än vad sambos är, mycket är fortfarande skillnad mellan gifta och ogifta samtidigt som man mer och mer jämställs i samhället i vissa hänseende. Om du vill veta mer om sambos och risken man utsätter sig för om man inte väljer att gifta sig (återigen för att sambos är något fult och oseriöst) så kan du läsa boken 'sambo-ensammare än du tror' skriven av Eva Gabrielsson som var sambo med Stieg Larsson.

  • Anonym (3 barnsm­amma)
    Äldre 27 Oct 15:27
    #2

    Vi valde att gifta oss innan vi skaffade barn bl.a. för den juridiska tryggheten - att om något händer någon av oss något är det inte barnen som ärver utan den av oss som är kvar har möjlighet att bo kvar i huset och inte behöver "köpa ut" våra gemensamma barn! 

  • Äldre 27 Oct 15:31
    #3

    Haha låter som jag gör reklam för boken men den lyfter fram hur oviktiga sambos egentligen är. Hon skriver om hur mycket hon och Stieg gjorde tillsammans men efter hans plötsliga död var hon ingen. :)

  • sextio­talist
    Äldre 27 Oct 15:37
    #4

    Vi har valt att inte gifta oss, sambon har två barn sedan tidigare
    Efterlevnadsskyddet är urholkat, då hans tidigare barn har rätt att få ut sin del även om vi varit gifta. Den som inte skulle få ut sin del är i såfall vårt gemensamma, men rätt ska vara rätt, ska två få ut sin del, så ska alla tre.

    Rätten till varandras egendom, är nog lika mycket avgörande. Om jag trillar av pinn, så vill jag endast att mitt barn ska ärva mig, inte hans två tidigare (de har en mamma som inte är pank, så det går ingen nöd på dom)

    Faderskapsbekräftelsen var ingenting, ett besök på familjerätten, så var det fixat.

    För oss skulle det innebära mer pappersskrierier att vara gift än att vara sambos.
    Nu är mitt mitt, hans hans. Hans barn kommer ärva honom, vårt gemensamma ärver mig och pappan.

  • Anonym (8 år)
    Äldre 27 Oct 15:43
    #5

    Vi har varit gifta drygt 8 år och bodde inte ihop innan. Vi valde äktenskapet av ideologiska och moraliska skäl-båda är kristna. Men även om man bortser från det och ser det rent krasst är det bättre ur juridisk synpunkt att vara gift-mannen blir t.e.x automatiskt pappa om man är gift och man ärver varann. Även ur skilsmässoperspektiv-gifta håller mer ihop än  de som bara är sambos.

  • Anonym (Fakta­)
    Äldre 27 Oct 16:26
    #6

    Det skillnader jag ser är framför allt:

    "Bli makar"- sker genom vigsel. Registreras. Det sker hindersprövning för att se att man får gifta sig, ex krav på myndig ålder, att man är ogift sen innan (dock inget som säger att jag är singel för det.) samt att man inte är nära släkt. Kusinäktenskap är märkligt nog ok i Sverige vilket jag finner märkligt då man ändå är rätt nära. Fram tills 2009 var kravet att ingå äktenskap att man var heterosexuell, detta har dock slopats.
    "Bli sambos"- flytta ihop (dock innebär det inte att man faktiskt är ett par bara för man bor ihop) registreras inte på annat sätt än att man är folkbokförd på samma ställe. Görs ingen hindersprövning, vem som helst kan bli det.

    Arv:
    Makar- ärver som huvudregel varandra, undantaget är om man har särkullbarn(barn som inte är den andra makens)
    Sambos- måste skriva testamente till förmån för varandra

    Barn:
    Makar: Mannen blir automatisk reg.som pappa och gemensam vårdnad får man direkt.
    Sambos: Mamman är ensam vårdnadshavare och det blir "fader okänd" innan man fått bekräftelse eller dom på vem som är pappa samt ansökt om gemensam vårdnad.

    Bodelning
    Makar- måste göra en bodelning när äktenskap upphör om det finns giftorättgods. allt som inte är enskild egendom ingår.
    Sambos- måste påkalla bodelning, endast bostad och bohag införskaffat för gemensamt bruk ingår.

    Lagarna:
    Äktenskapsbalken reglerar hur ett äktenskap ingås, hur makarna ska vara mot varandra under äktenskapet samt hur ett äktenskap upplöses och vad som händer vid tvister.
    Sambolagen reglerar som huvuddel endast vad som händer när sambos separerar. Innehåller också regler om bodelningsförrättare osv. Detta eftersom ett samboförhållande ingås "formlöst". Det finns egentligen inget som säger att man är sambos.

    Jag tror att de flesta gifter sig idag för de juridiska fördelarna, tex om man har barn och dyra gemensamma tillgångar. Klart man gifter sig även för kärlekens skull (det är ju grunden!) men jag tror inte att makar älskar varandra mer än sambos.

  • Anonym (kärle­k)
    Äldre 27 Oct 16:38
    #7

    Alltså, sambos är väl tekniskt sätt bara pojkvän och flickvän. Jag skulle kunna göra slut med min sambo via sms och sen aldrig mer behöva se honom. Om vi gifte oss så skulle det ju ta tid att göra slut och det är en längre process.

    Eftersom jag är uppväxt i en annan kultur så ser jag inte sambos som ett permanent levnadsätt för folk som ska bilda familj (helt annan sak om man är äldre, inte ska ha fler barn, etc.). Förlåt om det låter elakt, menar inte att göra någon upprörd! Jag bor med min sambo och när vi känner att vi är tillräckligt kära så ska vi väl gifta oss. Att fria till någon är väl mer speciellt än att be någon flytta in i ens lägenhet? Glad

  • Anonym (Fakta­)
    Äldre 27 Oct 16:50
    #8
    Anonym (kärlek) skrev 2014-10-27 16:38:35 följande:

    Alltså, sambos är väl tekniskt sätt bara pojkvän och flickvän. Jag skulle kunna göra slut med min sambo via sms och sen aldrig mer behöva se honom. Om vi gifte oss så skulle det ju ta tid att göra slut och det är en längre process.

    Eftersom jag är uppväxt i en annan kultur så ser jag inte sambos som ett permanent levnadsätt för folk som ska bilda familj (helt annan sak om man är äldre, inte ska ha fler barn, etc.). Förlåt om det låter elakt, menar inte att göra någon upprörd! Jag bor med min sambo och när vi känner att vi är tillräckligt kära så ska vi väl gifta oss. Att fria till någon är väl mer speciellt än att be någon flytta in i ens lägenhet? Glad


    Tja.. pojkvän och flickvän är för mig steget under sambos. Tänker mer på yngre par som fortfarande bor hemma hos sina föräldrar (alltså särbos). Men visst, även om man är sambo säger man kanske pojk/flickvän.. Men ja, det är lättare att lämna sin sambo "på dagen". Det som väl kan göra att man inte kan bryta helt är om man har barn. Gifta kan ju visserligen skiljas utan betänketid men det är ju ändå en längre process.. Jag vet att det är olika i olika kulturer, här i Sverige kan man vara sambos och skaffa barn utan att det är något problem medan det i andra länder är skamfullt att skaffa barn utan att vara gift. Både föräldrarna och barnen får skämmas. Så var det ju visserligen i Sverige med för 50-60 år sedan. Jag tycker det är helt ok att vara sambos, tror som sagt att man älskar varann lika mycket i vilket fall men håller med om att det anses mer "seriöst" att vara gifta. Du säger att det är romantiskt att fria till någon, för mig är det mer en förlovning och förlovade kan man ju vara utan att faktiskt gifta sig (mina föräldrar var det i 13 år) även om det vanligaste är att man gör det en viss tid därefter. Sen saknar ju förlovning juridisk verkan i Sverige med.

    Hoppas att du och sambon blir lyckliga när ni tar det stora steget! :)
  • Anonym (kärle­k)
    Äldre 27 Oct 17:00
    #9
    Anonym (Fakta) skrev 2014-10-27 16:50:59 följande:
    Tja.. pojkvän och flickvän är för mig steget under sambos. Tänker mer på yngre par som fortfarande bor hemma hos sina föräldrar (alltså särbos). Men visst, även om man är sambo säger man kanske pojk/flickvän.. Men ja, det är lättare att lämna sin sambo "på dagen". Det som väl kan göra att man inte kan bryta helt är om man har barn. Gifta kan ju visserligen skiljas utan betänketid men det är ju ändå en längre process.. Jag vet att det är olika i olika kulturer, här i Sverige kan man vara sambos och skaffa barn utan att det är något problem medan det i andra länder är skamfullt att skaffa barn utan att vara gift. Både föräldrarna och barnen får skämmas. Så var det ju visserligen i Sverige med för 50-60 år sedan. Jag tycker det är helt ok att vara sambos, tror som sagt att man älskar varann lika mycket i vilket fall men håller med om att det anses mer "seriöst" att vara gifta. Du säger att det är romantiskt att fria till någon, för mig är det mer en förlovning och förlovade kan man ju vara utan att faktiskt gifta sig (mina föräldrar var det i 13 år) även om det vanligaste är att man gör det en viss tid därefter. Sen saknar ju förlovning juridisk verkan i Sverige med.

    Hoppas att du och sambon blir lyckliga när ni tar det stora steget! :)
    Ja, förstår hur du tänker. Pojkvän/flickvän kanske låter lite taskigt mot sambos men det borde finnas en bättre beskrivning. Jag är uppväxt i Amerikanska södern så man blir inte bestraffad för att ha barn innan man är gift, men folk (även folk som inte alls är religösa) kan tycka det är lite konstigt. Där är ju stegen: Träffas, dejta, flytta ihop, förlovning, giftemål, (villa/hus), SEN barn. 
  • Anonym (Fakta­)
    Äldre 27 Oct 17:29
    #10
    Anonym (kärlek) skrev 2014-10-27 17:00:58 följande:
    Ja, förstår hur du tänker. Pojkvän/flickvän kanske låter lite taskigt mot sambos men det borde finnas en bättre beskrivning. Jag är uppväxt i Amerikanska södern så man blir inte bestraffad för att ha barn innan man är gift, men folk (även folk som inte alls är religösa) kan tycka det är lite konstigt. Där är ju stegen: Träffas, dejta, flytta ihop, förlovning, giftemål, (villa/hus), SEN barn. 
    Ja, det finns ju kvar lite än idag att man lyfter på ögonbrynen när en ogift kvinna är gravid. Annat var det slutet på 50-tal, början av 60-talet. Både min mormor och farmor blev gravida före äktenskapet men de vågade inte berätta det för sina föräldrar. Man ser ändå en tydlig bulle på mormor och morfars bröllopsfoto :). Min farmor födde min farbror utanför äktenskapet och hennes mamma förbjöd min farfar att träffa sin son innan han friade till farmor så det var inte så mycket val för honom. Faktiskt (vet inte varför då jag inte alls är den som tycker utomäktenskapliga barn är hemskt) så brukar jag kolla om en gravid/nybliven mamma har en ring på fingret. Som sagt ingen aning om varför, det har bara blivit så haha.
Svar på tråden Gifta vs. Sambo! För- och nackdelar