• Anonym (Novis­)
    Äldre 29 Oct 11:25
    3055 visningar
    5 svar
    5
    3055

    Vilka lån skrivs av vid dödsfall?

    När någon går bort har jag hört att vissa lån skrivs av. Någon som vet om detta stämmer och vilka lån det isf handlar om? Csn? Medlemslån? Vanliga banklån?

  • Svar på tråden Vilka lån skrivs av vid dödsfall?
  • Äldre 29 Oct 11:29
    #1

    CSN skriver av sina krav vid dödsfall. Banker gör det sällan (de kommer att skicka ett krav till dödsboet). Det normala förfarandet är i vilket fall som helst att skulder INTE skrivs av vid dödsfall utan i möjligaste mån skall betalas av dödsboet.

  • Anonym (Blå)
    Äldre 29 Oct 12:43
    #2
    Anonym (Novis) skrev 2014-10-29 11:25:47 följande:

    När någon går bort har jag hört att vissa lån skrivs av. Någon som vet om detta stämmer och vilka lån det isf handlar om? Csn? Medlemslån? Vanliga banklån?


    Det är aldrig så att man ärver skulder, däremot är man skyldig att upprätta en bouppteckning. Detta görs bäst hos en familjejurist så det går rätt till.

    Man tar upp tillgångar och skulder som finns i dödsboet. Finns det skulder kvar sen så regleras de genom att man sätter den avlidne i konkurs. Hur detta går till vet bäst en jurist.
  • Äldre 29 Oct 12:47
    #3
    Anonym (Blå) skrev 2014-10-29 12:43:09 följande:
    Det är aldrig så att man ärver skulder, däremot är man skyldig att upprätta en bouppteckning. Detta görs bäst hos en familjejurist så det går rätt till.

    Man tar upp tillgångar och skulder som finns i dödsboet. Finns det skulder kvar sen så regleras de genom att man sätter den avlidne i konkurs. Hur detta går till vet bäst en jurist.
    Jag antog att TS ville veta vilka lån som skrivs av vid dödsfall och aldrig tas upp i bouppteckningen öht. CSN-lån är sådana.
  • Äldre 29 Oct 13:01
    #4
    Anonym (Novis) skrev 2014-10-29 11:25:47 följande:

    När någon går bort har jag hört att vissa lån skrivs av. Någon som vet om detta stämmer och vilka lån det isf handlar om? Csn? Medlemslån? Vanliga banklån?


    Jag vet att hos vissa banker så får maken/makan ta över den dödes del av bolånet och i andra banker skrivs det av. Det beror på vilken bank det är förstås.
  • Anonym (tomas­)
    Äldre 29 Oct 13:06
    #5

    Jag har handelsbanken och dom har låneskydd dvs mina lån skrivs bort
    om jag dör. Det funkar som en livförsäkring.

Svar på tråden Vilka lån skrivs av vid dödsfall?