• Äldre 16 Nov 19:15
    18186 visningar
    13 svar
    13
    18186

    Träna när jag har min son

    Hallå!

    Hur i hela friden ska man kunna träna när man är ensam med sin son? Min fru jobbar mycket helger och det är enda tiden jag kan komma iväg och träna. Han är 5 år gammal. Har funderat på om det finns någon slags sele man kan ha och bära han på ryggen och ut och gå längre rundor...

  • Svar på tråden Träna när jag har min son
  • Äldre 16 Nov 19:58
    #1
    ganderson skrev 2014-11-16 19:15:58 följande:

    Hallå!

    Hur i hela friden ska man kunna träna när man är ensam med sin son? Min fru jobbar mycket helger och det är enda tiden jag kan komma iväg och träna. Han är 5 år gammal. Har funderat på om det finns någon slags sele man kan ha och bära han på ryggen och ut och gå längre rundor...


    På en del träningsanläggningar finns ju barnrum där barnen kan vara när man tränar.

    Annars tänker jag att din femåring kanske kan cykla med om du går ut på en joggingrunda? Om du inte springer alltför långt.
  • Fjäril­slarv
    Äldre 16 Nov 20:18
    #2

    Varför kan du endast komma iväg och träna på helger? Om din fru också vill träna så kan ni väl träna varannan dag. Den som inte tränar hämtar sonen på dagis och fixar middag osv, och så tar den som tränat vid när denne kommer hem med läggning. Flera av mina vänner gör så. 

  • Äldre 17 Dec 10:57
    #3

    Löpvagn? Gym med barnpassning? Klä honom för skogsvandring och gå till ett uterum där han kan leka intill? Träna med kompisar så ni kan turas om?

  • Äldre 4 Feb 21:31
    #4

    Köpen en surfplatta och låt han spela under tiden du tränar på gymmet. Du kan ha ett öga på han ändå även du tränar. Om det skulle funka.
    Min son har fått följa med någon gång när jag skulle träna men inte hade passning. 

  • Äldre 20 Feb 23:40
    #5

    Ett gym med barnpassning är ju en bra idé! Det har vi använt ibland.

    Annars kanske du kan träna på lunchen om det finns möjlighet? Eller före/efter jobbet i veckorna när din fru inte jobbar (så att hon hämtar eller lämnar på dagis när du tränar).

  • Äldre 13 Mar 11:14
    #6
    Cisso skrev 2015-02-04 21:31:02 följande:

    Köpen en surfplatta och låt han spela under tiden du tränar på gymmet. Du kan ha ett öga på han ändå även du tränar. Om det skulle funka.
    Min son har fått följa med någon gång när jag skulle träna men inte hade passning. 


    Låter som en bra idé.
  • Äldre 13 Mar 12:45
    #7

    Finns barnpassning på gym! Utnyttja dom. På gymmet där jag jobbar får man lämna barnet i 1,5h (inte petnoga) och de hinner man träna bra på :) 

  • Äldre 11 Nov 11:18
    #8

    Tjenare ! 

    Jag har tre barn, och får träningen att fungera. Dels finns det ofta kids club (Nordic Wellness) i alla fall i Jönköping är dom jätte duktiga. Sen tränar jag BJJ två gånger i veckan, där mina döttrar också tränar BJJ. 

  • Äldre 15 Nov 08:32
    #9

    Jag har också 3 barn och en fru som jobbar på kvällar (och ibland helger). Jag försöker utnyttja pendlingstiden till jobbet för konditionsträning (löpning/cykling), det tar försumbart med extra tid jämfört med vad det ger. Jag har 25km enkel väg till jobbet och det tar ungefär en timme på cykel, ungefär lika lång tid som att åka kollektivt hela sträckan (en halvtimme längre än om jag hade åkt bil, men den har min fru eftersom hon slutar jobbet när kollektivtrafiken är gles). På så vis får jag två timmar och betalar med en. Om jag ska springa gör jag det de första 5km på vägen till jobbet (och sista 5 hem) och åker buss resten. Jag springer snabbare än stadsbussen kör sträckan så det är ren vinst.
    En förutsättning för att det ska funka är dock att man kan duscha och byta om på jobbet.

    Coreträning, huvudsakligen med kroppen som belastning kör jag hemma medan barnen tittar på TV eller bråkar med varandra. 
    Om min fru jobbar på helgen försöker jag sätta de två äldsta (6 och 4 år) på varsin cykel och den minsta i vagn och springa en runda med lekplatspaus nånstans på vägen. Helst kombinerat lekplats/utegym. Minstingen somnar i vagnen på vägen dit...

    Långpass tillsammans med barnen har jag inte löst ännu, det får vara när vi har dubbelkommand o hemma. 

    Om jag känner behov av att gå iväg och gymma gör jag det på kvällen när min fru har kommit hem och barnen har somnat. 

  • Äldre 24 Apr 11:20
    #10
    WSON skrev 2017-11-15 08:32:22 följande:

    Jag har också 3 barn och en fru som jobbar på kvällar (och ibland helger). Jag försöker utnyttja pendlingstiden till jobbet för konditionsträning (löpning/cykling), det tar försumbart med extra tid jämfört med vad det ger. Jag har 25km enkel väg till jobbet och det tar ungefär en timme på cykel, ungefär lika lång tid som att åka kollektivt hela sträckan (en halvtimme längre än om jag hade åkt bil, men den har min fru eftersom hon slutar jobbet när kollektivtrafiken är gles). På så vis får jag två timmar och betalar med en. Om jag ska springa gör jag det de första 5km på vägen till jobbet (och sista 5 hem) och åker buss resten. Jag springer snabbare än stadsbussen kör sträckan så det är ren vinst.
    En förutsättning för att det ska funka är dock att man kan duscha och byta om på jobbet.

    Coreträning, huvudsakligen med kroppen som belastning kör jag hemma medan barnen tittar på TV eller bråkar med varandra. 
    Om min fru jobbar på helgen försöker jag sätta de två äldsta (6 och 4 år) på varsin cykel och den minsta i vagn och springa en runda med lekplatspaus nånstans på vägen. Helst kombinerat lekplats/utegym. Minstingen somnar i vagnen på vägen dit...

    Långpass tillsammans med barnen har jag inte löst ännu, det får vara när vi har dubbelkommand o hemma. 

    Om jag känner behov av att gå iväg och gymma gör jag det på kvällen när min fru har kommit hem och barnen har somnat. 


    Om man passar på att träna när barnen bråkar, då riskerar man att bli övertränad ;)


    Skämt åsido, bra tips!

  • Mon 7 Dec 2020 07:02
    #11

    När min förstfödde var 0-2 år brukade jag träna med honom sittandes/liggandes/lekandes bredvid (enkla grejer, situps/armhäv/andra "träna med din egen kropp-övningar"). Han brukade vara nöjd med detta iaf i 45 min-1 timme utan problem. 

    Därefter (från 3 år och uppåt) fick man se till att vara lite mer kreativ än så. På den tiden fanns inga iPads och liknande (vilket jag för övrigt även senare försökte hålla till ett minimum då jag inte gillar hur extremt mycket barnen påverkas av dessa) utan man fick försöka hitta på olika lekaktiviteter åt honom som tog sin lilla tid. Lite enklare för mig som hade inhängnad trädgård och en pojk som gillade att leka själv/med hunden utomhus.

    Ett tips är att dela upp träningen i lite tuffare intervallpass. Träna hårt 2 minuter + lek/ge uppmärksamhet i 1 min. Gör detta 10 gånger så har du samlat ihop till ett tufft, svettigt pass på nolltid!

  • Mon 7 Dec 2020 07:39
    #12

    Glöm inte den enklaste uteträningen nu i covidtider.
    Du tar en löprunda och grabben cyklar, nyttigt för båda.
    Många orter har utegym, roligt även för de små.

  • Mon 7 Dec 2020 07:56
    #13

    Lär honom cykla sedan kan du jogga bredvid. Utegym i parken .

Svar på tråden Träna när jag har min son